اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

تمدید مهلت انتخاب روش مدیریت سهام عدالت تا 29 خرداد

در حالی که مهلت انتخاب روش مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم سهام عدالت تا پایان امروز وجود داشت، در آخرین لحظات، ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت اعلام کرد این مهلت تا پایان وقت 29 خرداد 99 تمدید شد.

تمدید مهلت انتخاب روش مدیریت سهام عدالت تا 29 خرداد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت در 9 اردیبهشت 99، ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت اعلام کرد، دارندگان سهام عدالت می‌توانند با وارد کردن کد ملی خود به سامانه سهام عدالت به نشانی https://www.samanese.ir/ دو روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کنند.

در روش مدیریت مستقیم، مدیریت سهام عدالت که مرکب از 49 شرکت (شامل 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیربورسی) است، توسط خود سهامدار و در تابلوی بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود و در گام اول با مصوبه ستاد آزادسازی سهام عدالت، می‌تواند تا سقف 30 درصد از ترکیب سهام خود را به وسیله بانک‌هایی که شماره شبای آن را برای دریافت سود سهام اعلام کرده به فروش برساند. اما در روش مدیریت غیرمستقیم، مدیریت پرتفوی (ترکیب دارایی سهام عدالت) به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت واگذار می‌شود و سهامدار فقط سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی را خواهد داشت. 

همچنین براساس اعلام سامانه اطلاع‌رسانی سهام عدالت، از ابتدای آزادسازی سهام عدالت در 10 اردیبهشت تاکنون 17 میلیون نفر از 49 میلیون دارنده سهام عدالت، روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را از طریق سامانه مربوطه برگزیدند.

قرار بود زمان انتخاب روش مدیریت سهام عدالت در ساعات پایانی امشب 17 خردادماه 99 پایان یابد، اما در آخرین لحظات، ستاد راهبری سهام عدالت اعلام کرد: با تصمیم این ستاد، انتخاب روش مدیریت مستقیم و یا غیرمستقیم سهام عدالت تا پایان وقت 29 خردادماه جاری تمدید شد. 

 محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی به تازگی اعلام کرد: براساس یک طرح دوفوریتی قرار است ظرف یک ماه برای جاماندگان سهام عدالت در مجلس تصمیم‌گیری شود.

به گزارش فارس، طرح سهام عدالت که از سال 1385 شروع شده، در ابتدا به شش دهک جمعیتی شامل 49 میلیون نفر واگذار شد که قرار بود هزینه خرید این سهام از محل سود سالانه شرکت‌های سرمایه‌پذیر که 49 شرکت بودند پرداخت شود، اما بعد از 10 سال اعلام شد، از یک‌میلیون تومان ارزش اولیه سهام عدالت فقط 532 هزار تومان از محل سود شرکت‌ها پرداخت شده و هر کس می‌خواهد باقی‌مانده این رقم تا یک‌میلیون تومان را به صورت نقدی پرداخت کند که درنهایت فقط حدود 300 هزار نفر از این طرح استقبال کردند. 

همچنین از 49 میلیون سهامدار عدالت، بعد از 14 سال امروزه حدود 1.8 تا 2 میلیون نفر دارای کارت پرس شده با بارکد 24 رقمی سهام عدالت به ارزش یک میلیون تومانی هستند که اسامی آنها در سامانه سهام عدالت وجود ندارد و طبق گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی، ملاک عمل و شناسایی فقط سامانه سهام عدالت است و تمام دعوت‌نامه‌ها و کارت‌های سهام عدالت که در سال 85 به مردم داده شده، اما مشخصات کدملی افراد در سامانه وجود ندارد، از درجه اعتبار ساقط است. 

به گزارش فارس، بعد از آزادسازی سهام عدالت، بسیاری از مردم اعلام کرده‌اند با وجود نیاز مالی و قرار داشتن در دهک‌های کم‌درآمد، متأسفانه سهام عدالت ندارند و گفته‌اند این چه سهام عدالتی است که به کارمندان و اعضای هیأت علمی و قضات داده شده، اما به کارگران و مشاغل آزاد با درآمد بسیار پائین داده نشده است. 

در این زمینه طرح دوفوریتی در مجلس مطرح است که قرار است ظرف دوماه تکلیف بقیه شهروندان ایران که سهام عدالت ندارند یا اصطلاحا جاماندگان سهام عدالت روشن شود و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

گرچه قبلاً علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد اعطای سهام عدالت به جاماندگان گفته بود، دولت سهام بیشتری در اختیار ندارد که قرار باشد به سایر افراد و جاماندگان سهام عدالت پرداخت کند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول