اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

مهد هلوی مازندران همچنان در انتظار صنایع تبدیلی/ کسب درآمد 700 میلیاردی باغداران روستای بایع‌کلا

برداشت 130 هزار تن هلو و شلیل در یکی از روستاهای شهرستان نکا درآمد 700 میلیاردی را برای باغداران رقم زده است؛ اما نبود صنایع تبدیلی و هدر رفت این محصول، افزایش قیمت سم و کود و بازار گرم دلالان نیز از نگرانی‌های است که سال‌به سال نوبرانه‌تر می‌شود.

مهد هلوی مازندران همچنان در انتظار صنایع تبدیلی/ کسب درآمد 700 میلیاردی باغداران روستای بایع‌کلا

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی|مازندران به استان کشاورزی معروف است و با ظرفیت‌های ویژه کشاورزی که در خود جای داده است؛ یکی از بزرگ‌ترین استان‌های تولیدکننده میوه و مرکبات، برنج و بسیاری از محصولات کشاورزی در کشور به شمار می‌رود.

اردیبهشت ماه فصل برداشت هلو از باغات بهشتی مازندران است و شهرستان نکا با داشتن ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار از باغات هلو و شلیل از حدود ۱۷هزار هکتار باغات هلو و شلیل مازندران، رتبه نخست تولید هلو را به خود اختصاص داده است و سالانه با برداشت ۱۳۰ هزار تن هلو و شلیل ۷۰۰ میلیارد تومان عایدی اقتصادی از تولید هلو و شلیل نکا است و این در حالیست که باغداران این میوه از بسیاری مشکلات رنج می‌برند.

در حالی که قیمت هلو در بازار فروش بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است اما سهم باغداران از بازار این میوه نوبرانه تنها ۵ هزار تومان است و در کنار هزینه‌های سرباری که برای این میوه اردیبهشتی برای باغداران وجود دارد؛ در برخی از موارد تولید را به صرف نمی‌کند.

عدم وجود صنایع تبدیلی اصلی‌ترین و مهم‌ترین معضل باغداران هلو در شهرستان نکاست و در کنار آن افزایش دستمزد کارگران و کرایه‌ها، بالا بودن قیمت کود و سم و پایین بودن قیمت هلو و هدر رفت این میوه از دیگر معضلات ریز و درشتی است که باغداران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

*صنایع تبدیلی، هر سال دریغ از پارسال

یکی از باغداران هلوی مازندران در این زمینه با اشاره به عدم وجود صنایع تبدیلی برای هلو و شلیل و هدر رفت بالای این میوه می‌گوید: صنایع تبدیلی عمده مشکل دیروز و امروز ماست که تمامی ندارد و با وجود اینکه هدر رفت این میوه در زمان برداشت بالاست اما از حداقل‌ها در این بخش محروم هستیم.

شعبان محسنی یکی از باغداران هلو در روستای بایع‌کلا نکاست که سالیان سال در کنار  پسرانش به این شغل مبادرت دارند به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: دارای بهترین خاک برای تولید هلو و شلیل هستیم و امسال هم آب و هوا با ما سر دوستی داشته است؛ اما متاسفانه نبود صنایع تبدیلی موجب شده است که در برخی از موارد یک سوم تا یک چهارم محصول دور ریز می‌شود.

دارای بهترین خاک برای تولید هلو و شلیل هستیم و امسال هم آب و هوا با ما سر دوستی داشته است؛ اما متاسفانه نبود صنایع تبدیلی موجب شده است که در برخی از موارد یک سوم تا یک چهارم محصول دور ریز می‌شود.

وی افزود: هلو میوه‌ای که به گرما حساس است و نمی‌تواند در دمای بالا و مدت زمان طولانی دوام بیاورد و لذا به دلیل عدم صنایع تبدیلی در منطقه به عنوان نمونه یک درختی که ۲۰۰ کیلوگرم باردهی دارد؛ تا ۵۰ کیلوگرم دورریز دارد.

محسنی گفت: وجود کارخانه صنایع تبدیلی مهمترین راهکار برای جلوگیری از ضرر و زیان باغداران در زمان برداشت که می‌تواند ضمن جلوگیری از ضرر برای باغداران برای جوانان هم اشتغال‌زایی کند که نیاز منطقه است و انتظار داریم در این بخش همراهی شود.

وی همچنین بالا بودن دستمزد کارگران و سم و کود را از دیگر مشکلات در فصل برداشت هلو عنوان کرد و یادآور شد: قیمت سم و کود از سال گذشته تاکنون ۳ برابر شده است و از ۲۰۰ هزار تومان به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان رسیده است؛ در حالی که قیمت هلو همچنان ثابت است و تغییری نکرده است.

*وجود دلالان در بازار میوه، قصه پر غصه هر ساله بازار هلو

یکی دیگر از باغداران مازندارنی افزود: متاسفانه وجود برخی دلالان در بازار میوه  و خرید پایین از باغدار و فروش با قیمت بالاتر در بازار فروش، قصه پر قصه هر روز و هر سال ماست.
محمد قاسمی به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر میوه هلو در باغ با قیمت ۵ تا ۶ هزار تومان خریداری می‌شود و در بازار این قیمت به ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان می‌رسد و با توجه به اینکه این میوه بسیار حساس است با کوچکترین ضربه دچار ضربه و خراشیدگی شده و همین امر هم در کاهش قیمت موثر است.

وی با اشاره به افزایش قیمت سبد، کارگر، کرایه حمل و سوخت افزود: با توجه به اینکه هر روزه شاهد افزایش قیمت سبد، کارگر، کرایه حمل و سوخت هستیم اما در قیمت هلو و شلیل تغییری ایجاد نشده است و برای هر کارگر روزانه ۷۰ هزار تومان و برای هر سبد باید ۸۰۰ تا هزار تومان هزینه کنیم و این در حالیست که قیمت هلو همچون سال گذشته بین ۵ تا ۶ هزار تومان است.

این باغدار تصریح کرد: با توجه به اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد از محصولات باغات هلو در این استان به ضایعات می‌شود؛ عدم وجود صنایع تبدیلی یکی از عمده مشکلات قطب تولید هلو استان مازندران و شهرستان نکاست که نیازمند برنامه‌ریزی توسط مسؤولان و دست‌اندرکاران است.

 

مهد هلوی مازندران همچنان در انتظار صنایع تبدیلی

مدیر جهاد کشاورزی نکا با اشاره به اینکه ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی نکا به باغات هلو و شلیل اختصاص دارد؛ افزود: شهرستان نکا تولیدکننده برتر هلو و شلیل با دارا بودن بیشترین سطح زیر کشت است اما همچنان فاقد صنایع تبدیلی در این بخش است.

سیدشبر موسوی مدیر جهاد کشاورزی نکا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: نخستین برداشت هلو در اوایل اردیبهشت ماه از رقم داودی در سطح نیم هکتار از باغ های روستای "اومال "  آغاز شد و خوشبختانه امسال به دلیل وضعیت مناسب بارندگی شاهد تولید با کیفیتی در این محصول هستیم.

وی افزود: با فنی‌تر شدن فعالیت‌های باغداری به ویژه در امر مقابله به موقع با آفات شاهد افزایش تولید در واحد سطح و کیفی تر شدن میوه ها هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی نکا یادآور شد: استفاده از توان بخش خصوصی در احداث و ایجاد صنایع تبدیلی، مهم است و در این راستا جهاد کشاورزی از سرمایه‌گذاران بخش صنایع تبدیلی حمایت می‌کند تا در این مسیر صرفه اقتصادی را برای باغداران به ارمغان آورد.

موسوی گفت: سرمایه‌گذاران صنایع تبدیلی، اولویت حمایت جهاد کشاورزی قرار دارند و در این بخش از سرمایه‌گذاران حمایت می‌شود که تاکنون تعدادی از سرمایه‌گذاران مراجعه کرده و در حال اولویت‌سنجی برای خود هستند.

وی افزود: ما مشکلی برای سرمایه‌گذاری؛ سرمایه‌گذاران نداریم و ضمن حمایت‌های لازم، با کمترین بروکراسی اداری مواجه خواهند بود که امیدواریم با تلاش سرمایه‌گذاران در این بخش شاهد پیشرفت لازم شویم.

موسوی گفت: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، ضمن تکمیل زنجیره تولید محصولات و فرآورده‌های کشاورزی، موجب ارتقاء سطح بهره‌وری، ایجاد ارزش افزوده، افزایش درآمد بهره‌برداران، توسعه بخش کشاورزی، ایجاد فرصت‌های شغلی و کنترل روند مهاجرت بی‌رویه روستائیان به شهرها، توسعه صادرات بخش کشاورزی و در نهایت تحقق امنیت غذایی کشور شود.

به گزارش فارس، در کنار ضرورت حمایت، نظارت و مشاوره به کشاورزان و باغداران، تشکیل اتحادیه­‌ها، بازاریابی محصول و پیگیری احداث صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات و تلاش برای افزایش قیمت فروش محصولات در کنار افزایش هزینه‌های سربار از دغدغه‌های مهم باغداران است که نیازمند رسیدگی بیشتر است.

انتهای پیام/۸۶۰۰۲/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول