اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی شهر دیگری را آزاد کردند

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در ادامه درگیری‌های خود با نیروهای شرق این کشور، بر یک شهر دیگر مسلط شدند.

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی شهر دیگری را آزاد کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیروهای تحت امر دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فایز السراج» یک شهر دیگر را طی ۲۴ ساعت گذشته از دست نیروهای تحت امر ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شرق آزاد کردند.

منابع نظامی میدانی در ارتش دولت وفاق ملی به شبکه تی.آر.تی جمعه شب گفتند که نیروهای این دولت شهر «بنی ولید» را در جنوب شرقی شهر طرابلس، پایتخت لیبی آزاد کرده‌اند.

این دومین شهر بعد از آزادی «ترهونه» است، که نیروهای دولت وفاق آن را طی یک روز گذشته از دست نیروهای حفتر آزاد می‌کنند.

روند پیشروی‌های ارتش تحت امر دولت وفاق ملی لیبی از دیروز پنجشنبه که منجر به آزادسازی کامل فرودگاه بین‌المللی طرابلس شد، شدت یافته است. این دولت امروز از آزادسازی کامل غرب طرابلس خبر داد.

دولت وفاق ملی لیبی که مورد حمایت سازمان ملل بوده و به رسمیت شناخته شده، طی دو ماه اخیر با حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی ترکیه دستاوردهای نظامی قابل توجهی داشته‌ است.


آرایش نیروها متخاصم در غرب لیبی| سبز (وفاق) قرمز (حفتر)

 

این پیشروی‌ها حامیان عرب و غیرعرب ژنرال حفتر را نگران کرده است. منبعی آگاه امروز جمعه به شبکه روسیا الیوم گفته است که شهر قاهره مصر این روزها میزان نشستی است که حفتر و عقیله صالح، رئیس پارلمان طُبرُق و رئیس جمهور مصر در آن مشارکت دارند.

لیبی بیش از پنج سال است که دو دولت و دو ارتش دارد؛ دولت وفاق ملی در طرابلس (غرب) و دولت طبرق در شهر طبرق (شرق لیبی). دولت طبرق که از آن بیشتر به عنوان دولت موازی یا دولت کودتا یاد می‌شود، برخلاف دولت وفاق ملی به رسمیت نشاخته شده و طی این سال‌ها از حفتر حمایت کرده است.

حفتر ۱۵ فروردین ۹۸ طی پیامی صوتی به نیروهای تحت امر خود دستور حمله به طرابلس با هدف اسقاط دولت وفاق ملی را صادر کرد ولی طی این مدت به رغم دریافت حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی از مصر، امارات و عربستان سعودی موفق به سیطره بر این شهر نشد.

در همین ارتباط، مدیر اداره موسوم به «ارشاد اخلاقی» در دولت وفاق، ضمن تأیید سیطره نیروهای این دولت بر شهر بنی ولید، گفت که نیروهای مذکور به سمت شهر سِرت حرکت خواهند کرد.

شهر سرت طی سال‌های گذشته در اشغال داعش بود و این گروه تروریستی، آن را مرکز خلافت خود در شمال آفریقا قرار داده بود که با پیشروی‌های ارتش تحت امر دولت وفاق ملی این شهر سقوط کرد ولی بعدها حفتر این شهر را اشغال کرد.

همزمان با پیشروی‌های ارتش دولت وفاق ملی، ارتش تحت امر حفتر نیز شکست‌های خود را توجیه و اعلام کرد که به دلیل «فشارهای بین‌المللی» مجبور به عقب‌نشینی تا ۶۰ کیلومتری ظهر طرابلس (از جنوب) شده است تا زمینه برای گفت‌گو بین طرف‌های درگیر آماده شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول