اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

قطر: تحریم‌ در دل ملت‌ها نفرت ایجاد می‌کند

وزیر خارجه قطر بر تاثیر تحریم‌های محور سعودی در ایجاد حس نفرت از سعودی‌ها در میان ملت قطر تاکید کرد.

قطر: تحریم‌ در دل ملت‌ها نفرت ایجاد می‌کند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه قطر در چهارمین سال از شروع بحران در روابط میان قطر با کشورهایی از حوزه خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی به علاوه مصر تحریم‌ها  را موجب ایجاد حس نفرت در میان ملت‌ها دانست.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» درباره گزارش‌های حاکی از تلاش تازه کویت برای رفع بحران میان قطر و عربستان سعودی گفت : «ابتکار عملی برای حل بحران وجود دارد و فضا نسبت به آن مثبت است؛ امیدواریم که این امر به اقداماتی منتهی شود».

او تاکید کرد:«گفت‌وگوی ما با عربستان سعودی در اواخر سال گذشته مثبت بود، اما بدون اینکه دلایل آن مشخص شود متوقف شد».

وزیر خارجه قطر با ابراز امیدواری به متفاوت بودن ابتکار عمل جدید برای حل بحران خلیج فارس با گزینه‌های قبلی گفت: «این بار ما شاهد تعامل جدی با طرح کویت هستیم».

آل ثانی با تاکید بر استقبال قطر از گفت‌وگوهای جدید گفت: «اگر هر کسی در این قضیه یک گام به جلو بردارد، ما ده گام برمی‌داریم به شرط اینکه این گام‌ها جدی و صادقانه باشد».

وی افزود:«ما به توافق ریاض(توافق قبلی که طی مذاکرات میان دوحه و عربستان سعودی حاصل شده بود) متعهد بودیم و اسناد آن وجود دارد، اما کشورهای تحریم کننده علیه این توافق کودتا کردند».

وزیر خارجه قطر درباره شایعات مربوط به احتمال خروج قطر از شورای همکاری خلیج فارس گفت:«ما صرف نظر از آنچه اتفاق افتاد و تحریم‌هایی که به اعتبار شورای همکاری ضربه زد اما باز خواهان حفظ وحدت این شورا هستیم».

وزیر خارجه قطر با بیان اینکه منطقه یک دوره داغ را تجربه می‌کند، گفت: «باید راه حل‌هایی خردمندانه پیدا کرد تا اطمینان حاصل کرد که شرایط منفجر نشود».

بن عبدالرحمن گفت: «کشورهای تحریم کننده قطر از تریبون شبکه‌های اجتماعی درصدد تحریک افکار عمومی علیه کشور قطر برآمدند».

او افزود: «متاسفانه از سوی کاربرانی در امارات تعدی به حرمت افراد و هتک حرمت زنان قطری صورت گرفته که این تخلفات برای جوامع ما خط قرمز بوده است».

وزیر خارجه قطر در پایان گفت: «ما همچنان از کشورهای تحریم کننده قطر می‌خواهیم در بحران فعلی به ملت‌ها حمله نکرده و در بین آنها تنفر ایجاد نکنند».

در تاریخ پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۱۳۹۶) کشورهای عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرده و قطر را در محاصره همه جانبه قرار دادند. این کشورها ۱۳ شرط را برای احیای دوباره روابط اعلام کرده‌اند که قطر هیچ کدام از آن‌ها را تا کنون نپذیرفته است.

تعطیلی پایگاه‌های نظامی ترکیه، کاهش روابط با ایران و تعطیلی شبکه الجزیره از اصلی‌ترین این شروط هستند.

بحران سیاسی مذکور در حالی وارد چهارمین سال خود شده است که تا کنون بارها دولت کویت و کشورهای غربی برای آشتی میان طرف‌های دخیل در این بحران اقدام کرده و نا موفق شده‌اند و در روزهای گذشته نیز خبرهایی از واسطه‌گری کویت با پشتیبانی دولت آمریکا منتشر شده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول