اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

طرحاز خانه تا مدرسه با دوچرخه از تهران تا روستای نیالای مازندران

اهدای دوچرخه به دانش‌آموزان و گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری از جمله ایده‌هایی بوده که اکنون از تهران تا نیالا روستای کوهستانی منطقه سردسیر مازندران نهادینه شد.

طرح

خبرگزاری فارس مازندران ـ اجتماعی|این روزها که رکاب‌زنی در بسیاری از شهرها و استان‌ها به یک فرهنگ تبدیل شده است؛ فرهنگ‌سازی دوچرخه‌سواری در روستای دورافتاده مازندران و در روستای نیالا از ایده‌ یک مدیر آموزگار سرچشمه گرفته است؛ ایده‌ای که اکنون به واقعیت تبدیل شده است و موجب شد تا چهار دانش‌آموز روستای نیالا این روزها با دوچرخه در آرزوی بازگشایی مدارس باشند.

حسن رضایی مدیر آموزگار مدرسه شهید باقری روستای نیالاست که با چهار دانش‌آموز پایه‌های مختلف ابتدایی روزگار خوشی را در دل جنگل‌های سر به فلک کشیده مازندران تجربه می‌کند.

رضایی اهل شهرستان گلوگاه است و به عشق دانش‌آموزان راهی روستای نیالا شده است و با آنکه می‌توانست با شرایط بهتری در شهر بماند و در کنار خانواده باشد؛ اما ترجیح داده است که آموختن به دانش‌آموزان مناطق محروم را سرلوحه کار خود قرار دهد.

او این روزها در کنار همه تلاشی که برای آموختن به دانش‌‌آموزان انجام داده است و از عملکرد خود خرسند است؛ خوشحالی دیگری در دل دارد و آن هم دوچرخه‌دار شدن دانش‌آموزان این مدرسه به همت شهردار منطقه ۱۷ تهران است.

دوچرخه‌هایی که از یک ایده سرچشمه گرفته و امروز به واقعیت تبدیل شده و تحویل دانش‌آموزان شده است.

 مدیر آموزگار مدرسه شهید باقری روستای نیالا شهرستان گلوگاه در مورد چگونگی این ایده می‌گوید: با توجه به اینکه به دوچرخه‌سواری علاقه فراوان دارم و مدتی هم در این بخش فعال بوده و همایش‌های مختلف شهرستانی برگزار کردیم؛ اخبار مربوط به دوچرخه‌سواری و سلامت را دنبال می‌کنم که  به طرح " از خانه تا مدرسه با دوچرخه" برخورد کردم.

نامه‌ ۴ دانش‌آموز منطقه محروم دوچرخه شد

حسن رضایی به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: با دیدن این طرح و اجرای آن توسط یکی از شهرداران برای دانش‌آموزان به دانش‌آموزان مدرسه خود گفتم که بچه‌ها موافقید نامه‌ای به شهردار بنویسید و از این طرح ابراز خوشحالی و قدردانی کنید که با موافقت دانش‌آموزان این کار را انجام دادیم.

وی اظهار کرد: علی و رقیه حسنی، ابوالفضل و ستایش باقری چهار دانش‌آموز نیالا با همان زبان و نوشتار بچه‌گانه خود به محمود کلهری نامه نوشتند و ضمن ابراز خوشحالی از اجرای این طرح، اعلام کردند که خوب می‌شد که آنان هم دوچرخه‌ای داشته باشند که با ارسال آن به شهرداری منطقه ۱۷ تهران در کمال ناباوری جواب نامه پر از احساس شهردار این منطقه برای دانش‌آموزان ارسال شد و قول تهیه دوچرخه به این دانش‌آموزان داده شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و اکنون در خرداد ماه و با توجه به کمرنگ شدن ویروس این قول عملی شده است.

مجتبی نوروزی معاون این شهردار و هیأت همراه، در خرداد ماه ۹۹ مهمان دانش‌آموزان روستای کوهستانی نیالا در شهرستان گلوگاه بودند تا هدیه شهردار این منطقه را به این دانش‌آموزان اهدا کنند؛ لحظاتی نفس‌گیر برای همه ماهایی که می‌دانستیم چه در انتظار دانش‌آموزان است و آرامشی که  در این بچه‌ها به دور از اینکه چه اتفاق شیرینی در انتظارشان است؛ وجود داشت و به دور از همه استرس‌ها و هیاهوها به بازی‌های کودکی‌شان مشغول هستند.

با ورود گروه اعزامی برای اهدای دوچرخه به این دانش‌آموزان؛ کم کم سخنانی رد و بدل شد و دانش‌آموزانی که در پایه‌های بالاتر بودند کمی به اصل ماجرا پی بردند اما همچنان در سکوت همراه با مسؤولان وارد مدرسه و کلاس درس شدند و از آرزوهای خود برای دوچرخه‌دار شدن گفتند.

 

ستایش دانش‌آموز سال چهارم مدرسه شهید باقری نیالاست و دوچرخه‌دار شدن را از آرزوی دست نیافتنی خود می‌داند که فکرش را نمی‌کند بتواند روزی دوچرخه داشته باشد؛ اما امیدوار است که روزی دوچرخه داشته باشد تا بتواند به راحتی در مسیر خانه تا مدرسه تردد کند.

رقیه هم دختر زبر و زرنگی است که با همان چهره آفتاب سوخته خود و مقنعه‌ای که مدام به صورت می‌کشد و انگار می‌خواهد خجالت خود را پنهان کند؛ می‌گوید: خیلی خوشحال می‌شوم که دوچرخه‌ای داشته باشم تا خستگی راهمان کم شود؛ آرزوهایشان کوچک و زیبا بود و چه زود دست یافتنی.

با ورود دانش‌آموزان با اهدای دوچرخه برق شادی و شعف را می‌توانستی از نگاه تک‌تک‌شان ببینی و بخوانی؛ نگاه دزدانه آنان به دوچرخه‌ها و پچ پچ‌های کودکانه‌شان و اینکه کدام دوچرخه و با چه رنگی برای آنان است؛ دلم ما را هم آب می‌کند.

بالاخره دوچرخه‌ها به آنان تحویل داده شد و چه قدرشناسانه این چهار کودک روستای نیالا از شهردار و همراهان و همه دست‌اندرکاران قدردانی کردند و همه یک‌صدا خوشحالی خود را با تشکرهای تکراری ابراز کردند و ابوالفضل که کلاس اول است با همان زبان کودکی خود تشکر کرد و  گفت: قول می‌دهم که با این دوچرخه فقط به مدرسه بیایم.

 

اگر شهردار شوم؛ یک دوچرخه به نوه شهردار هدیه می‌دهم

علی که الان در کلاس ششم است با همان غرور مردانه و تشکر بی‌امانش گفت: ممنونم آقای کلهری شهردار عزیز منطقه ۱۷ تهران؛ قول می‌دهم که در‌س‌هایم را بخوانم  و اگر شهردار شدم؛ یک دوچرخه به نوه‌تان هدیه دهم.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گلوگاه هم با قدردانی از نگاه ویژه محمود کلهری شهردار منطقه ۱۷ تهران در اهدای دوچرخه به دانش‌‍آموزان مدرسه نیالا گفت: محیط زیست امروزه یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر است و یکی از راه‌های حفظ محیط زیست؛ دوچرخه‌سواری و توسعه این فرهنگ است.

" مهدی بابایی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: اسباب کار دوچرخه‌دار شدن این دانش‌آموزان معلم این مدرسه است که در کنار آموزش و تلاشی که برای تعلیم و تربیت دارد؛ در بخش دوستی با طبیعت و حفظ سلامت هم میدان‌داری می‌کند.

به گزارش فارس،  کلهری علاوه بر دوچرخه‌های دانش‌آموزان، دوچرخه خود را به معلم خوش فکر این مدرسه هدیه داد.

اهدای دوچرخه به دانش‌آموزان به پایان رسیده است؛ مدرسه خالی از همه مهمانان و مدعوین است و دانش‌آموزان سرمست از هدیه‌ای که گرفتند؛ در حال دور زدن در مدرسه خاکی هستند و آرزو می‌کنند که کاش مدرسه‌ها زودتر بازگشایی شود.

انتهای پیام/۸۶۰۰۲/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول