اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پیش بینی سمپاشی با پهباد در بیش از ۲۵۰۰ هکتار از اراضی گندم و جو مشهد

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: تاکنون مبارزه با آفت سن گندم و جو در سطحی بالغ بر ۵۰ هزار هکتار از اراضی مشهد انجام شده است و پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۲۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی با پهباد سمپاشی شود.

پیش بینی سمپاشی با پهباد در بیش از ۲۵۰۰ هکتار از اراضی  گندم و جو مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مشهد، امید طهماسبی زاده اظهار کرد: به دلیل کنترل هوشمند پهباد، سمپاشی با این وسیله دقیق و یکنواخت صورت گرفته و این امر باعث افزایش بهره وری در عملکرد سمپاشی و جلوگیری از اتلاف سم ناشی از خطای انسانی در بکارگیری ابزار و محدودیت‌های وسایل و ماشین آلات می‌شود، ازطرفی چون تراکتور و سمپاش در مزرعه تردد نمی‌کند باعث جلوگیری از خسارت رسانیدن به گیاه شده و از کاهش عملکرد محصول جلوگیری می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: پهبادها به‌دلیل حرکت پروازی قابل ملاحظه، قابلیت بکارگیری برای سم پاشی در نقاط صعب العبور را بدون هر گونه محدودیتی داشته و از بروز بیماری‌های تنفسی و مسمومیت کاربران (کشاورزان) به میزان زیادی می‌کاهند و همچنین میزان مصرف محلول سم با پهباد ۱۰ لیتر در هکتار است در صورتیکه این میزان در سمپاشی با توربولاینر به ۲۰۰ لیتر در هکتار و در سایر روش‌های سمپاشی حتی به ۴۰۰ لیتر نیز می‌رسد.

وی بیان کرد: تاکنون مبارزه با آفت سن گندم و جو در سطحی بالغ بر ۵۰ هزار هکتار از اراضی مشهد انجام شده است و پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۲هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی با پهباد سمپاشی شود.

طهماسبی‌زاده خاطرنشان کرد: سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو است که با تغذیه از این محصولات موجب خسارت کمی و کیفی زیادی در محصول نهایی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد اظهار کرد: چنانچه در هر متر مربع بیش از سه عدد پوره سن باشد در حد خسارت اقتصادی است و باید حتما مبارزه صورت گیرد. 

وی یادآورشد: این آفت موجب از بین رفتن خاصیت گندم و جو در تولید و مصرف نان می‌شود که به جهت اهمیت بالای تولید این محصولات استفاده از فناوری در سمپاشی از جایگاه مهمی برخوردار است.

طهماسبی زاده در پایان گفت: انشاءالله با بازدیدهای مستمر شبکه مراقبت و مسئولین و کارشناسان پهنه‌ها این محصول استراتژیک با بهترین کیفیت و عملکرد برداشت شده و در سبد کالای خانوار قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول