اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  سفر

آغاز به کار تورهای گردشگری بلای جان مردم نمی‌شود؟/ اوضاع گردشگری ایام کرونا در استان های مختلف

طی هفته‌های اخیر میزان ابتلا به ویروس کویید 19 افزایش یافته و انجام سفرهای غیر ضروری می‌تواند آمار مبتلایان به کرونا و حتی مرگ و میر ناشی از این ویروس را افزایش دهد.

آغاز به کار تورهای گردشگری بلای جان مردم نمی‌شود؟/ اوضاع گردشگری ایام کرونا در استان های مختلف

خبرگزاری فارس - سعیده اسدیان: 10 خردادماه سال جاری بود که ولی تیموری معاون گردشگری و دبیر کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از آغاز به کار تورهای گردشگری داخلی خبر داد و اعلام کرد که در حال حاضر تمامی حلقه‌های زنجیره خدمات گردشگری کشور اعم از مراکز اقامتی، پذیرایی، دفاتر خدمات مسافرتی، سایت‌ها و مراکز فرهنگی – تاریخی و طبیعت‌گردی فعال هستند و محدودیتی برای برنامه‌ریزی، ساماندهی و اجرای تورهای گردشگری در داخل کشور وجود ندارد.

وی همچنین عنوان کرد که به زودی طبق رایزنی‌های صورت گرفته با ستاد ملی کرونا و دستگاه‌های فرابخشی مربوطه، زمان و ساز و‌ کار لازم برای ورود گردشگران خارجی نیز اعلام خواهد شد.

معاون گردشگری همچنین تأکید کرد که برقراری کلیه فرآیندهای حوزه گردشگری بر اساس پروتکل‌های تعریف شده در قالب سفر هوشمند و رعایت ضوابط بهداشتی انجام می‌گیرد.  

این در حالی است که طی هفته‌های اخیر میزان ابتلا به ویروس کویید 19 افزایش یافته و انجام سفرهای غیر ضروری می‌تواند آمار مبتلایان به کرونا و حتی مرگ و میر ناشی از این ویروس را افزایش دهد.

از سوی دیگر آمار کرونا در برخی شهرها افزایش چشمگیری داشته، تا جایی که بر اساس تصمیم شورای تأمین و ستاد مبارزه با ویروس کرونا، تمامی اماکن اسکان و پذیرایی شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، بوم‌گردی‌ها، مهمان‌پذیرها، مجتمع‌های تفریحی و رستوران‌های زیر نظر اداره میراث‌فرهنگی, گردشگری و صنایع‌دستی به دلیل وضعیت قرمز در این استان  تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند.

 

وضعیت قرمز در چابهار/ سفر ممنوع!

مجتبی میرحسینی، معاون گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در بحث آمادگی پذیرش مسافر در این ایام و با توجه به افزایش آمار کرونا در چابهار، با دستورالعمل‌هایی که وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر مصوب و ابلاغ کردند فعلاً سیاست بر این است که پذیرش مسافر نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمار ابتلا به کرونا در چابهار باعث وضعیت قرمز در این استان شده، گفت: قطعاً مردم هم تمایلی به سفر آن هم در این شرایط ندارند و ما هم توصیه می‌کنیم تا گردشگران سفرهای خود را به مردادماه موکول کنند، چرا که در مرداد با ورزش بادهای مونسون هوا خنک تر شده و امدواریم تا آن موقع از این مرحله عبور کرده باشیم.

میر حسینی تأکید کرد: ما از مردم می‌خواهیم که در خرداد و تیر ماه سفرهای خود را لغو کنند چرا که موج سفرها سوغاتی جز کرونا به همراه نخواهد داشت.

 معاون گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: ما از مردادماه میزبان مسافران خواهیم بود، ضمن اینکه نظارت ما بر تأسیسات گردشگری ادامه خواهد داشت و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی اعمال قانون در محل صورت خواهد گرفت.

 

بازرسی‌های نامحسوس از مراکز اقامتی و رستوران‌ها در بوشهر

اما سکینه سالاری، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص آمادگی این استان برای پذیرش مسافر اظهار کرد: کلیه تأسیسات گردشگری که بتوانند کد رهگیری وزارت بهداشت را دریافت و پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت کنند اجازه فعالیت دارند.

وی افزود: در همین راستا بخش اعظمی از تأسیسات گردشگری استان بوشهر آماده خدمت‌رسانی به مسافرانی هستند که بنا به ضرورت مهمان ما خواهند شد و این پذیرش از سوی بخش‌های مختلفی همچون دفاتر مسافرتی، مراکز اقامتی، رستوران‌ها و... خواهد بود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری بوشهر تصریح کرد: تنها تأسیساتی در بوشهر فعال هستند که مباحث مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی، سفر هوشمند، دریافت اظهارنامه مسافران و ... را رعایت کنند، ضمن اینکه نظارت‌ها از سوی ما به صورت روزانه اعمال می‌شود.

سالاری با بیان اینکه لیست‌های بازدید و بازرسی بر اساس پروتکل‌های بهداشتی باز تعریف شده، گفت: شماره‌هایی را در لابی ‌هتل‌ها، کلیه تأسیسات گردشگری، رستوران‌ها و ... و قرار داده‌ایم تا در صورت هرگونه انتقاد و پیشنهاد و یا اعلام گزارش، مردم بتوانند به راحتی با معاونت گردشگری بوشهر در ارتباط باشند.

وی تأکید کرد: بلافاصله پس از اعلام هر گزارش مثبت یا منفی، کارشناسان ما در محل مستقر شده و موضوع را پیگیری خواهند کرد و بنا به موضوع گزارش، تشویق یا جریمه صورت می‌گیرد.

معاون گردشگری بوشهر خاطرنشان کرد: تمامی تأسیسات و دفاتر گردشگری روزانه به صورت سرزده و نامحسوس مورد بارزسی قرار می‌گیرد و تیم گزارش ما به صورت روزانه وضعیت موجود را به ما اطلاع می‌دهند.

 

اعمال محدودیت تعداد نفرات در تورهای گردشگری

در ادامه این گفت‌وگوها به سراغ  محمد حسین یزدانی رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران رفتیم.

وی در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه پس از اعلام آغاز به کار تورهای گردشگری چند تور محدود فعالیت داشته‌اند، گفت: با توجه به اینکه بازگشایی موزه‌ها و فضاهای باز همزمان نیست اغلب برنامه‌ها در تورهای گردشگری مربوط به طبیعت‌گردی، کوه‌پیمایی، بازدید از آبشارها و ... بوده است.

یزدانی تصریح کرد: در این تورها که به صورت محدود و با تعداد نفرات اندکی برگزار شده، تمامی پروتکل‌های بهداشتی از طرف تیم‌های راهنمای ما رعایت شده و تا جایی که نیروهای ما مسئول بوده‌اند کارها به صورت درستی انجام گرفته است.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران ادامه داد: پیش از کرونا تعداد نفرات حاضر در هر طور بین 35 تا 40 نفر بود اما در حال حاضر حداکثر تعداد نفرات در هر طور 20 نفر است، من نمی خواهم سهم برگزاری تورها در افزایش آمار کرونا را نادیده بگیرم اما شلوغی متروها یا انجام دیگر فعالیت‌های محیطی بیش از پیش می‌تواند در افزایش آمار کرونا مؤثر باشد.

 

سفرهای اخیر به ویژه به شمال کشور نگران کننده است 

از سوی دیگر ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: تعداد شرکت‌هایی که برای برگزاری تورهای گردشگری فعال شده‌اند خیلی کم است چرا که مردم خودشان متوجه خطر کرونا هستند و تمایلی به حضور در تورهای چند نفره ندارند.

وی افزود: تورهایی هم که در حال حاضر برگزار می‌شود مربوط به طبیعت گردی و کویرنوردی است و درخواست برای سفرهای شهری بسیار اندک بوده و مردم ترجیح می‌دهند در قالب گروه‌های کوچک‌تر و با وسیله شخصی سفر کنند.

پورفرج تصریح کرد: ما نقش اول را در مراقبت از خود و اطرافیان داریم، قطعاً سفرهای اخیر به ویژه به شمال کشور نگران کننده است و راهنمایان و تورگردانان باید توجه کنند که در صورت برگزاری تور، حتماً پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

هرچند بر اساس صحبت‌های مطرح شده فعالیت تورهای گردشگری محدود است و بیشتر تورهای برگزار شده مربوط به طبیعت‌گردی و کویرنوردی می‌شود، اما اعلام رسمی آغاز به کار تورهای گردشگری در واقع نوعی مجوز برای شروع سفر محسوب می‌شود.

سفرهایی که پیش از این در تعطیلات عید فطر آمار مبتلایان به کرونا را افزایش داد و همین تجربه در تعطیلات 14 و 15 خرداد هم تکرار شد که قطعاً تبعات آن را طی روزهای آینده شاهد خواهیم بود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول