اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بحرانی شدن استان «حضرموت» یمن در پی رقابت امارات و عربستان

استان «حضرموت» در شرق یمن بعنوان بزرگترین استان این کشور، در ماههای اخیر صحنه رقابت ریاض و ابوظبی برای نفوذ بیشتر بوده است.

بحرانی شدن استان «حضرموت» یمن در پی رقابت امارات و عربستان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شرایط استان «حضرموت» در شرق یمن، این بار نه به دلیل اعتراضات مردمی علیه ارتش سعودی بلکه به دلیل رقابت میان ریاض و ابوظبی بحرانی شده است.

به نوشته وبسایت عربی۲۱، شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) با استفاده از عناصر خود در این استان، برای کودتا علیه استانداری گمارده شده از سوی دولت مستعفی منصور هادی تلاش می‌کنند و ابوظبی سعی دارد با هدف کاهش فشار بر روی نیروهای شورای انتقالی در منطقه «زنجبار» در استان «عدن»، شرایط حضرموت را بحرانی کند.

در این راستا، شورای انتقالی به دنبال تشکیل یک گروه «مقاومت مسلحانه» در حضرموت و ترور مسئولان دولت منصور هادی است و این راستا عناصر این شورا تا کنون دست به ترور یک مسئول امنیتی در شهر «شبام بوادی» زده و در یک اقدام مسلحانه تلاش کرده ساختمان فرمانداری را به کنترل خود درآورد که ناموفق بوده است.

همچنین «برج البحسنی» استاندار حضرموت نیز هدف ترور قرار گرفته اما جان سالم به در برده است. تا کنون هیچ طرفی مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفته است.

در ششم خرداد ماه نیز خودروی سرهنگ «صالح علی جابر» مدیر امنیت منطقه «شبام» در استان حضرموت منفجر شد و در نتیجه آن صالح به همراه چهار نفر از همراهانش کشته شدند.

یک تحلیلگر یمنی بدون ذکر نام خود به عربی‌۲۱ گفت که ریاض و ابوظبی همانند عدن در حضرموت نیز به اختلاف خورده‌اند و حوادثی که اخیرا در بندر «المُکلّا» رخ داده به معنی این است که طرفین تلاش دارند پیش از خروج ائتلاف از یمن، موضع خود را تثبیت کنند.

او با اشاره به تلاش برای ترور استاندار حضرموت گفت که «البحسنی» پیش از این همپیمان امارات محسوب می‌شد؛ اما پس از آن به سمت ریاض سوق پیدا کرد. استاندار پیشین حضرموت یعنی «احمد بن بریک» از متحدان معروف امارات است و البحسنی برنامه خود را بر مبنای پاکسازی افراد وفادار وی از استان حضرموت بنا نهاد.

برخی محافل نیز انگشت اتهام را در ماجرای ترور ناموفق البحسنی به سوی «احمد بن بریک» نشانه رفته‌اند.

استان حضرموت و المهره واقع در شرق یمن در دو دوسال گذشته صحنه اعتراضات وسیع مردمی و عشیره‌ای علیه حضور نیروهای ارتش سعودی بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول