اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

تلاش ‌فرودگاه خرم‌آباد در توسعه ‌هوانوردی عمومی/انعقاد قرارداد پایش جنگل‌ها و منابع طبیعی

مدیر فرودگاه خرم‌آباد گفت: برای توسعه هوانوردی عمومی قرارداد پایش جنگل‌ها و منابع طبیعی را منعقد و با همکاری سازمان جنگل‌ها یک دستگاه هلیکوپتر برای آب پاشی و اطفای حریق، مستقر کرده‌ایم.

تلاش ‌فرودگاه خرم‌آباد در توسعه ‌هوانوردی عمومی/انعقاد قرارداد پایش جنگل‌ها و منابع طبیعی

‌علی کاملی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح  اقدامات و برنامه‌های فرودگاه خرم آباد بیان کرد: سال ۹۸، سالی پرحادثه و پرکار‌ برای فرودگاه خرم آباد بود که با وقوع سیل در فروردین آغاز شد و به تاسیسات زیربنایی، دیوار حفاظتی، جاده حفاظتی، استریپ‌سازی، باند، اپرون، تاکسی‌وی، روشنایی باند تاسیسات برق، کابل‌های ارتباطی، مهمانسراها، منازل سازمانی و محوطه‌ها و فضای سبز، آسیب جدی وارد کرد.

مدیر فرودگاه خرم‌آباد یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در این فرودگاه طی سال گذشته را لایروبی کانال ها برای جلوگیری از وارد شدن خسارت در صورت وقوع دوباره سیل عنوان کرد.

وی افزود: همچنین در سال گذشته بخش عمده بهسازی ساختمان‌ها و تاسیسات الکتریکی و مکانیکی فرودگاه را انجام دادیم و بسترسازی برای توسعه هوانوردی نیز محقق شد.

مدیر فرودگاه خرم‌آباد به زمینه سازی برای افزایش تعداد پروازها و اصلاح ساعات پروازی با کمک مسؤولان ارشد استان و نمایندگان بخش خصوصی نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا پرواز مسیر مشهد مقدس را از دی ماه 98 راه اندازی کرده‌ایم‌.

وی گفت: به دلیل بروز بحران کرونا، اسفند 98 پروازهای یکی از شرکت هواپیمایی داخلی در فرودگاه خرم‌آباد تعطیل شد و فروردین ۹۹ نیز فقط پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دایر بود؛ از اواسط اردیبهشت به تدریج پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان دوباره دایر شده و امیدواریم با همکاری بخش خصوصی بتوانیم شاهد برقراری پروازهای جدید باشیم.

کاملی با اشاره به رشد 7 درصدی تعداد پروازها و افزایش 9 درصدی جابه جایی مسافر در فرودگاه خرم آباد در سال 98 نسبت به سال 97 افزود: فروردین و اردیبهشت 99 به دلیل بحران کرونا نسبت به مدت مشابه سال قبل تعداد پروازهای فرودگاه به میزان ۶۰ درصد کاهش یافت.

* برگزاری جشنواره ورزش‌های هوانوردی در مرداد 99

مدیر فرودگاه خرم‌آباد با اشاره به پیشگامی فرودگاه خرم آباد در اجرای طرح های هوانوردی عمومی توضیح داد: سال 99 به دلیل تاثیر بحران کرونا در تعداد پروازها و کاهش درآمد برای شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، سال سختی است، برای درآمدزایی و رونق هرچه بیشتر فرودگاه بر مقوله هوانوردی عمومی سرمایه گذاری کردیم و برنامه زمانبندی طرح را به استانداری ارایه کردیم.

وی ادامه داد: با رایزنی‌های گسترده‌ با مقامات ارشد استان و سازمان‌های متولی مانند میراث فرهنگی ورزش و جوانان و هیات های ورزشی توانستیم طرح را پیش ببریم و اکنون از برنامه زمان بندی نیز جلو زده ایم، استاندار و مدیران کل حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری پای کار آمده‌اند و امیدواریم روزهای 28 تا 30 مرداد شاهد برگزاری جشنواره ورزش‌های هوانوردی با امکانات فرودگاه و حداقل هزینه باشیم.

کاملی با تاکید بر اینکه هوانوردی عمومی در کشور ایران مغفول مانده است، ادامه داد: این جشنواره وسیله ای برای معرفی هوانوردی عمومی است، بخشی از این جشنواره به هوانوردی عمومی شامل پروازهای تفریحی، چتربازی، سرگرمی و ورزش‌های دارای هیجان و استرس بالا اختصاص دارد و بخش میراث فرهنگی را نیز به مناسبت هفته لرستان دایر می کنیم و امیدواریم این جشنواره  فرصتی برای افزایش نشاط اجتماعی باشد.

مدیر فرودگاه خرم آباد عنوان کرد: هوانوردی عمومی شامل پروازهای غیر برنامه‌ای با هواپیماهای با وزن کمتر از 9 تن یا 11 صندلی است و می توان در ارایه خدمات ایرتاکسی، ایرآمبولانس، ارسال مرسولات پستی و بار هوایی، پایش منابع طبیعی، حیات وحش، خطوط لوله و انرژی، آموزش خلبانی، نقشه برداری، اطفای حریق و غیره از آن استفاده کرد.

* انعقاد قرارداد پایش جنگل‌ها و منابع طبیعی

وی‌ گفت: برای توسعه هوانوردی عمومی قرارداد پایش جنگل‌ها و منابع طبیعی را منعقد کرده‌ایم، همچنین با همکاری سازمان جنگل‌ها یک دستگاه بسکت هلیکوپتر را برای آب پاشی و اطفای حریق مستقر کرده‌ایم و رایزنی‌هایی را برای استقرار یک فروند هواپیمای سمپاش برای کارهای اطفای حریق انجام داده‌ایم.

* پیشرفت 85 درصدی طرح توسعه و بهسازی فرودگاه خرم‌آباد

کاملی با اشاره به پیشرفت 85 درصدی طرح توسعه و بهسازی فرودگاه خرم آباد گفت: این پروژه از سال 92 با اعتبار استانی آغاز شد که به دلیل کمبود اعتبار متوقف شد، طبق مذاکرات انجام شده مقرر شده که مطالبات پیمانکار پروژه توسط استان پرداخت شود و با مساعدت مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به تکمیل پروژه اقدام شود و امیدواریم این پروژه تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

* برنامه‌ریزی اصلاح طرح‌های پروازی فرودگاه خرم آباد

وی‌ از برنامه‌ریزی برای اصلاح طرح‌های پروازی فرودگاه خرم آباد خبر داد و افزود: یکی از برنامه های مهم فرودگاه در سال جاری ارتقای جایگاه ساختاری و عملکردی فرودگاه است.

مدیر فرودگاه خرم‌آباد افزود: پیگیر ادامه رایزنی‌ها برای افزایش تعداد و مقاصد پروازی در صورت استقبال بخش خصوصی، راه اندازی سیستم فرستنده گیرنده، ساخت پاویون، محوطه سازی و نیز بهسازی سیستم تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، سیستم روشنایی باند هستیم.

کاملی اضافه کرد: ‌از دیگر برنامه های امسال می‌توان به نصب و راه اندازی سیستم پرسیژن اپروج فرودگاه، نهایی کردن مطالعات آب‌های سطحی، روان آب‌ها و زهکشی باند و تکمیل پروژه نیمه تمام طرح توسعه فرودگاه اشاره کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول