اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

ژنرال حفتر با رئیس جمهور مصر در قاهره دیدار کرد

فرمانده تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی که این روزها نیروهایش شکست های پیاپی از دولت وفاق ملی لیبی متحمل شده‌اند برای پاسخ به شرایط جاری در لیبی با رئیس جمهور مصر در قاهره دیدار کرد.

ژنرال حفتر با رئیس جمهور مصر در قاهره دیدار کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پس از چند روز نشست‌های محرمانه و فشرده فرمانده تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی در قاهره با تعدادی از رهبران اطلاعاتی و نظامی نظام «عبدالفتاح السیسی» امروز در قاهره خبر دیدار رسمی میان السیسی و ژنرال  «خلیفه حفتر» اعلام شد.

یک مقام دیپلماتیک مصر گفت:« اعلام دیدار میان السیسی و حفتر پیامی برای اعلام حمایت از اوست و در واکنش به سفر فایز السراج نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی به ترکیه و دیدار رسمی وی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه انجام شده است».

این منابع افزود:«دیدارها طی دو روز گذشته بر حل اختلاف میان حفتر و عقیله صالح رئیس پارلمان طبرق لیبی(پارلمان شرق لیبی که مورد حمایت حفتر است) متمرکز بوده است».

«مصطفی بکری» یک عضو پارلمان مصر که از نزدیکان به دستگاه حکومتی السیسی است در چند پیام توئیتری گفت: «مصر درصدد ایجاد یک جبهه سیاسی گسترده‌ای است که شامل همه طرف‌های لیبیایی به استثنای شبه نظامیان طرفدار دولت وفاق است».
طی روزهای گذشته پرونده لیبی شاهد تحرک گسترده‌ای بین پایتخت‌های ذیربط است، به گونه‌ای که هیئتی از دولت وفاق ملی به مسکو رفت و برخی رهبران محلی در لیبی به قاهره رفتند که این اقدام در راستای تلاش جدید مصر برای تقویت قدرت حفتر و حمایت از وی بوده است، بخصوص که حملات وی به طرابلس که تحت حمایت مصر و امارات انجام شده بود به شکست انجامید.
شبکه الجزیره هم به نقل از منابع خود اعلام کرد که السیسی امروز در کاخ الاتحادیه قاهره میزبان حفتر و عقیله صالح رئیس پارلمان طبرق بوده است.

الجزیره گفت که  قرار است در نتیجه نشست السیسی با حفتر و صالح اعلامیه‌ای موسوم به سند قاهره برای حل بحران لیبی اعلام شود.

این در حالی است که نیروهای دولت وفاق ملی لیبی می‌گویند که یک حمله نظامی جدید را برای تسلط بر شهر «سرت» و پایگاه هوایی «الجفره» را آغاز کردند.

سخنگوی دولت وفاق ملی لیبی گفت: «به نیروهایمان دستور آغاز حمله و هدف گیری قوی کانون های حضور شورشیان در الوشکه  و سرت داده شده است».

نیروهای دولت وفاق ملی که روز پنجشنبه موفق شدند «طرابلس» پایتخت لیبی، را به طور کامل تحت کنترل خود درآورند، روز جمعه هم شهر «ترهونه» در جنوب شرق طرابلس را از شبه‌نظامیان خلیفه حفتر آزاد کردند.

لیبی بیش از پنج سال است که دو دولت و دو ارتش دارد؛ دولت وفاق ملی در طرابلس (غرب) و دولت طبرق در شهر طبرق (شرق لیبی). دولت طبرق که از آن بیشتر به عنوان دولت موازی یا دولت کودتا یاد می‌شود، برخلاف دولت وفاق ملی به رسمیت شناخته نشده و طی این سال‌ها از حفتر حمایت کرده است.

حفتر ۱۵ فروردین ۹۸ طی پیامی صوتی به نیروهای تحت امر خود دستور حمله به طرابلس با هدف اسقاط دولت وفاق ملی را صادر کرد ولی طی این مدت به رغم دریافت حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی از مصر، امارات و عربستان سعودی موفق به سیطره بر این شهر نشد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول