اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رئیس‌جمهور مصر از توافق با «حفتر» بر سر آتش‌بس در لیبی خبر داد

رئیس‌جمهور مصر از توافق با فرمانده ارتش ملی لیبی و رئیس پارلمان شرق لیبی برای آتش‌بس در این کشور خبر داد.

رئیس‌جمهور مصر از توافق با «حفتر» بر سر آتش‌بس در لیبی خبر داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌‌جمهور مصر پس از نشست امروز (شنبه/۱۷ خرداد) خود با  «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش ملی لیبی و «عقیله صالح» رئیس پارلمان شرق لیبی در قاهره اعلام کرد، بر سر یک طرح برای برقراری آتش‌بس در لیبی توافق حاصل شده است .

بر اساس گزارش شبکه «الجزیره»، السیسی گفت، این طرح که مورد موافقت خلیفه حفتر و عقیله صالح قرار گرفته، به آتش‌بس در لیبی از تاریخ هشتم ماه جاری میلادی (ژوئن) فرا می‌خواند.

عقلیه صالح هم اعلام کرد: در این طرح تعیین رئیس، دو معاون و یک دوره انتقالی در لیبی که یک سال و نیم طول می‌کشد، تعیین شده است.

وی افزود، طرح مذکور بر اساس توصیه‌های شورای امنیت و برون رفت کنفرانس برلین تعیین شده است.

حفتر هم اعلام کرد: به برون‌رفت کنفرانس برلین و مذاکرات ۵+۵ پایبند هستیم. به مذاکراتی فوری با مشارکت تمام لیبیایی‌ها فرا می‌خوانیم تا بر اساس آن شورای ریاستی جدید و دولت وحدت ملی جدید تشکیل شود.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

درژانویه سال جاری میلدادی (۲۰۲۰) کشورهای آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، مصر، امارات، الجزایر، کنگو و چهار سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب نشستی درباره لیبی برگزار و تصمیماتی اتخاذ کردند (جزئیات بیشتر)

در فوریه سال جاری میلادی نیز وزرای خارجه آلمان، ترکیه، فرانسه، دیپلمات‌های ارشد روسیه، چین و آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نشستی ویژه درباره لیبی برگزار کردند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول