اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

شورای حکومتی لیبی: طرح آتش‌بس قاهره را قبول نداریم

رئیس شورای حکومتی لیبی اعلام کرد که دولت وفاق ملی طرح آتش‌بسی که امروز از سوی رئیس جمهور مصر پس از دیدارش با رئیس تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی اعلام شد، را قبول نمی‌کند.

شورای حکومتی لیبی: طرح آتش‌بس قاهره را قبول نداریم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، شورای عالی حکومتی لیبی به عنوان مجلس مشاور دولت این کشور ، طرح آتش‌بس در لیبی که امروز در قاهره مطرح شده است، را رد کرد.

«خالد المشری» رئیس شورای عالی حکومتی لیبی گفت: ما  با هر گونه طرحی که مبتنی بر توافق سیاسی لیبی نباشم مخالفیم».

المشری با بیان اینکه لیبیایی‌ها نیازی به طرح و ابتکارهای بیش‌تری ندارند، تاکید کرد:« حفتر در هیچ کدام از مذاکرات آتی جایی ندارد».

او افزود:«حفتر حالا که شکست خورده خواهان بازگشت به میز مذاکرات است و ما این را رد می‌کنیم؛ عجیب است که حفتر در حالی که از لحاظ نظامی شکست خورده شرط و شروط وضع می‌کند».

المشری گفت:« ما با هر گونه حضور حفتر به هر قیمتی مخالفیم و خواهان پیگرد کشورهایی هستیم که او را با پول و سلاح تجهیز کردند».

وی تاکید کرد: «چیزی که از حفتر خواسته می شود این است که تسلیم شود تا محاکمه نظامی شود».

رئیس شورای عالی حکومتی لیبی همه اعضای پارلمان طبرق لیبی را هم به پیوستن به پارلمان طرابلس دعوت کرد.

المشری شورای ریاستی را ناظر بر هر گونه انتخابات آتی خواند و گفت: ما با دخالت مصر در مسائل مورد اهتمام لیبیایی‌ها مخالفیم زیرا کشوری با حاکمیت مستقل هستیم.

المشری گفت: «حفتر ابزاری در دست کشورهایی منطقه‌ای است و ما با هر گونه سرسپردگی و دیکته شروط مخالفیم».

او درباره موضع طرابلس نسبت به حمایت امارات از حفتر هم گفت: «ما خود را در وضعیت قطعی روابط و جنگ با امارات برمی‌شمریم».

رئیس شورای حکومتی لیبی همچنین درباره موضع طرابلس به حمایت روسیه از حفتر هم گفت: «ما خواهان ورود به درگیری با روسیه نیستیم و می‌توانیم با آن وارد گفت‌وگو شویم».

المشری تاکید کرد: «طرف‌های رسمی در لیبی هنوز از هیچ نقش خود در لیبی خبر نداده‌اند و آنچه که اتفاق می‌افتد از طریق شرکت‌هاست».

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌‌جمهور مصر پس از نشست امروز (شنبه/۱۷ خرداد) خود با  «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش ملی لیبی و «عقیله صالح» رئیس پارلمان شرق لیبی در قاهره اعلام کرد، بر سر یک طرح برای برقراری آتش‌بس در لیبی توافق حاصل شده است .

السیسی گفت، این طرح که مورد موافقت خلیفه حفتر و عقیله صالح قرار گرفته، به آتش‌بس در لیبی از تاریخ هشتم ماه جاری میلادی (ژوئن) فرا می‌خواند.

شورای عالی حکومتی لیبی اخیرا هم بر لزوم عدم مذاکره طرف‌های مخالف کودتا با حفتر تا پایان قطعی حملات او تاکید کرد.

تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی خلیفه حفتر که توسط امارات عربی متحده، عربستان سعودی، روسیه، مصر و اردن حمایت می‌شوند، از ۴ آوریل ۲۰۱۹ (۱۵ فروردین ۹۸)حملات خود به طرابلس را آغاز کردند.

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شوند، در واکنش به تحرکات نظامی حفتر در طرابلس عملیات «برکان الغضب» را آغاز کرده‌اند و طی دو ماه اخیر ضربات سنگینی به نیروهای حفتر وارد کرده و شهرهای متعددی را در غرب لیبی از چنگ آنها درآوردند.

لیبی بیش از پنج سال است که دو دولت و دو ارتش دارد؛ دولت وفاق ملی در طرابلس (غرب) و دولت طبرق در شهر طبرق (شرق لیبی). دولت طبرق که از آن بیشتر به عنوان دولت موازی یا دولت کودتا یاد می‌شود، برخلاف دولت وفاق ملی به رسمیت شناخته نشده و طی این سال‌ها از حفتر حمایت کرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول