اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

گران‌فروشی در حاشیه عملکرد ضعیف سازمان حمایت/تفاوت چشمگیر قیمت کالاها با قیمت‌های درج شده در سامانه 124

در حالی که سامانه 124 سازمان حمایت از سوی این سازمان ابزاری برای رصد قیمت کالا و خدمات معرفی شده اما قیمت‌ انواع کالا و خدمات در سطح عرضه بیش از قیمت‌های اعلامی در این سامانه است که این موضوع نشان می‌دهد سازمان حمایت به عنوان متولی رصد و کنترل قیمت کالا در بازار بی‌توجه به گران‌ فروشی این کالاهاست.

گران‌فروشی در حاشیه عملکرد ضعیف سازمان حمایت/تفاوت چشمگیر قیمت کالاها با قیمت‌های درج شده در سامانه 124

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اواسط سال گذشته عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با اعلام رصد قیمت 100 قلم کالا به صورت روزانه اعلام کرد که مردم به صورت روزنه می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های موجود و سامانه 124  قیمت روزانه کالاها را رصد کنند. 

تابش با بیان اینکه قیمت برخی کالا را قیمت مصوب و سایر کالا را عرف مشخص می‌کند، افزود: با این سامانه قرار است مردم  به سمت خرید با قیمت واقعی هدایت شوند و می‌توانند بیشتر و کمترین قیمت کالا را رصد کنند. 

وی همچنین بیان داشت: با توجه به اعلام حداقل و حداکثر قیمت کالا در سامانه 124 مردم از این  پس هر کالایی را بالاتر از قیمت در سامانه مشاهده کنند به منزله گران‌فروشی تلقی کنند و از خرید آن امتناع و موضوع را از طریق سامانه 124 اطلاع رسانی کنند. 

این اظهارات رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در حالی است که قیمت واقعی انواع کالاها در بازار با حداقل و حداکثر قیمت اعلامی کالا در سازمان حمایت کاملا متفاوت است و اغلب کالاها در بازار قیمت بالاتری نسبت به  قیمت اعلام شده در سامانه 124 را دارند. 

به عنوان مثال در حالی که قیمت حداقل هر کیلوگرم برنج طارم در سامانه 124، 228000 ریال و حداکثر 257000 ریال ذکر شده قیمت هر کیلوگرم از این کالا در سایت‌های فروش اینترنتی عرضه کننده مواد غذایی  299200 ریال است که از حداکثر قیمت اعلامی سازمان حمایت هر کیلوگرم 42200 ریال بالاتر است. 


قیمت حداقل و حداکثر هر کیلوگرم برنج  داخلی طارم براساس اعلام سامانه 124 سازمان حمایت

 


قیمت برنج طارم در فروشگاه‌های اینترنتی عرضه کننده مواد غذایی

 همچنین در حالی که قیمت حداکثر و حداقل هر کیلوگرم برنج هاشمی 213000 و 251000 ریال ذکر شده است، قیمت هر کیلوگرم برنج صدری هاشمی 302000 و برنج هاشمی عطری 318000 ریال در سایت‌های عرضه کننده مواد غذایی ذکر شده است. 

بنابراین قیمت هر کیلوگرم از این محصول نیز در بازار حدود 50 هزار ریال بیش از قیمت اعلامی سازمان حمایت است. 


قیمت حداقل و حداکثر هر کیلوگرم برنج هاشمی در سامانه 124 سازمان حمایت

 


قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی در سایت‌های اینترنتی عرضه کننده مواد غذایی

گفتنی است در حالی که قیمت حداقل و حداکثر هر کیلوگرم لوبیا چیتی درجه یک در سامانه 124 سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به ترتیب 200000 ریال و 238000 ریال ذکر شده است قیمت یک بسته لوبیا چیتی 450 گرمی با 5 درصد تخفیف در یک سایت عرضه کننده مواد غذایی 198550 ریال عنوان شده است. 

همچنین   قیمت یک بسته 900 گرمی لوبیا قرمز در مراکز عرضه 319200 ریال است که  قیمت حداقل و حداکثر این محصول در سامانه 124  سازمان حمایت به ترتیب 197000 ریال و 228000 ریال ذکر شده است. 

گفتنی است قیمت‌های اعلامی کالاهایی مانند لوازم خانگی  در سامانه 124 و بازار هم هیچ تطابقی با هم ندارد و اعلام قیمت  چند قلم کالای محدود مانند  ماشین لباس‌شویی و یا یخچال و فریزر در سامانه 124 هیچ کمکی برای انتخاب درست به خریداران لوازم خانگی نمی‌کند.  

به گزارش فارس، بنابراین  اگرچه سازمان حمایت این سامانه را ابزاری برای رصد قیمت انواع کالا معرفی کرده اما قیمت انواع کالا با قیمت کالاهای موجود در سامانه هیچ تطابقی ندارد که عدم تطابق قیمت‌ها می‌تواند یا گران‌فروشی تلقی شود که در سایه بی‌توجهی سازمان حمایت روز به روز رو به گسترش است و یا عدم بروز رسانی قیمت‌ها در سامانه 124 تلقی شود که آن هم  نشانه‌ای از کم‌کاری سازمان حمایت و بی‌توجهی به سامانه‌ای است که خود آن را ابزاری برای رصد قیمت انواع کالا و خدمات عنوان می‌کند. 

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول