اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

بهاروند اعلام کرد: آمادگی ایران برای ارسال جعبه‌‌های سیاه هواپیمای اوکراینی برای خوانش آن

معاون وزیر خارجه از آمادگی ایران برای ارسال جعبه‌‌های سیاه هواپیمای اوکراینی برای خوانش آن خبر داد و گفت: ممکن است این جعبه‌ها را طی قراردادی که منعقد می‌کنیم در اختیار شرکت‌هایی قرار دهیم که توان خواندن آن را دارند.

بهاروند اعلام کرد: آمادگی ایران برای ارسال جعبه‌‌های سیاه هواپیمای اوکراینی برای خوانش آن

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه)‌ در گفت‌وگویی درباره پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی عنوان کرد: با اوکراین به عنوان کشوری که هواپیما متعلق به ایرلاین آن کشور است، در حال مذاکرات دوجانبه‌ای هستیم.

وی افزود: آماده‌ایم با کشورهای دیگر از جمله کانادا و بقیه کشورها در این خصوص مذاکره کنیم، درباره ۲ مورد، یکی تحویل و خوانش جعبه‌های سیاه که اطلاعات تکمیل و نهایی شود و به ایکائو ارائه و دلایل را بگوییم. ما همه اینها را می‌دانیم و ابهامی در این زمینه نداریم.

بهاروند توضیح داد: طبق بررسی‌های ما در ایران و اوکراین و در بسیاری از کشورها به خاطر اینکه این هواپیما نوع جدیدی از هواپیماست، امکان خوانش این جعبه‌های سیاه وجود ندارد و ممکن است ما تصمیم بگیریم این را به هر روشی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم طی قراردادی که منعقد می‌کنیم در اختیار شرکت‌هایی قرار دهیم که توان این کار را دارند مثل شرکت‌های فرانسوی یا شرکت های دیگر.

*باید مطمئن شویم از جعبه‌های سیاه سوء استفاده نمی‌شود

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: دوم اینکه باید مطمئن شویم که سوء استفاده‌هایی از این جعبه‌های سیاه انجام نخواهد شد. ما تجربیات بدی داریم قبلا اطلاعاتی را در اختیار برخی از کشورها قرار دادیم  و آنها اطلاعات را تغییر داده و در معرض افکار عمومی قرار دادند. این باعث شده که ما دنبال این باشیم که مذاکرات مستقیمی را داشته باشیم به خصوص با همکاران در اوکراین که احتمالا به زودی این مذاکرات را با آنها شروع می‌کنیم و جعبه‌های سیاه را به جایی که خوانده شود،‌ منتقل می‌کنیم و تحقیقات فنی هر چه سریع‌تر تمام شود.

*جبران خسارت و رسیدگی کیفری به قصور انجام شده

وی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، افزود: بعد از آن دو مرحله دیگر باقی می‌ماند، یکی جبران خسارت از کسانی که آسیب دیدند که ما آمادگی این کار را داریم و قبلا هم اعلام کردیم و دیگری رسیدگی کیفری درباره قصوری است که انجام شده که آن هم در حال انجام شدن است.

معاون وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: ما این آمادگی را داریم هر چه سریع‌تر در کمترین زمان این توافقات را انجام دهیم و پرونده مربوط به هواپیمای اوکراینی را با مشارکت سایر کشورها مختومه کرده و به توافق برسیم.

 

 

بهاروند یادآور شد: مدت‌هاست این پیشنهاد را به طرف اوکراینی مطرح کرده‌ایم و چندین بار از طرف اوکراینی خواهش کردیم که وارد این مذاکرات شوند، به تازگی نشانه‌هایی داریم که احتمالا همکاران اوکراینی آماده هستند این کار را انجام دهند و ما هر لحظه که آنها بخواهند این آمادگی را خواهیم داشت.

وی همچنین گفت: هم اکنون طبق گزارش‌های دریافت شده، تحقیقات فنی سازمان هواپیمایی کشوری در ایران تقریبا رو به اتمام و کاملاً مشخص و روشن است که چه اتفاقی در ایران رخ داده است. بررسی و بازخوانی جعبه سیاه هواپیما آخرین قدم در تحقیقات فنی است و فکر نمی‌کنیم جعبه سیاه حاوی اطلاعاتی باشد که کمک شایانی به تحقیقات به عمل آمده ما بکند و بعید می‌دانیم اطلاعات مهمی در آن باشد چرا که همه تحقیقات ما به پایان رسیده و می‌دانیم که چه اتفاقی افتاده است.

لازم به ذکر است، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین که ۱۸ دی ماه سال گذشته از تهران عازم کی‌یف بود بر اثر خطای انسانی مورد هدف موشک قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن که اکثریت آنها ایرانی بودند و بقیه اتباع اوکراین، کانادا، سوئد، انگلیس و افغانستان، جان باختند. 

*غرق شدن شناور بهبهان

به گزارش فارس، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در خصوص غرق شدن شناور باری بهبهان در آب‌های عراق هم گفت: گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که اقدام مجرمانه‌ای در این زمینه صورت نگرفته است. ممکن است قصورهایی در نوع چینش بار در کشتی و شرایط آب و هوایی بوده باشد،. مقامات بندری دو طرف باید بنشینند و در این زمینه گفت‌وگو کنند ولی هنوز مدرکی نداریم که اقدام مجرمانه‌ای در این زمینه صورت گرفته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول