اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

عقب‌نشینی امارات از مواضع یک‌ساله: از آتش‌بس فوری در لیبی حمایت می‌کنیم

امارات عربی متحده بعد از شکست‌های اخیر نیروهای شرق لیبی در سیطره بر پایتخت این کشور، مدعی شد که از تلاش‌های مصر برای برقراری آتش‌بس فوری در لیبی حمایت و استقبال می‌کند.

عقب‌نشینی امارات از مواضع یک‌ساله: از آتش‌بس فوری در لیبی حمایت می‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، امارات عربی متحده از تلاش‌های مصر برای حصول توافق آتش‌بس در لیبی بین نیروهای شرق لیبی و نیروهای دولت وفاق ملی این کشور استقبال کرد.

خبرگزاری رسمی امارات (وام) به نقل از وزارت خارجه این کشور امروز شنبه گزارش داد که ابوظبی از «تلاش‌های خیرخواهانه» مصر برای تحقق آتش‌بس و بازگشت به مسیر سیاسی در لیبی حمایت و از قاهره بابت این گونه تلاش‌ها قدردانی می‌کند.

وزارت خارجه امارات در بیانیه امروز خود که بلافاصله بعد از دیدار امروز ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شرق لیبی با رئیس جمهور مصر و بیانیه این کشور درباره این دیدار صادر شده، از دولت وفاق ملی لیبی و ارتش تحت امر حفتر خواسته به ابتکار عمل مصر در دعوت به توفق فوری درگیری‌ها پاسخ دهند تا جلوی خونریزی‌ها گرفته شود و زمینه برای ایجاد دولت فراگیر مهیا شود.


از راست به چپ؛ سیسی، بن زاید و حفتر در حال سان دیدن از نیروها

 

ژنرال حفتر و «عقیله صالح»، رئیس پارلمان طُبرُق (مستقر در شهر طبرق) دیروز به صورت از پیش اعلام نشده وارد قاهره شده و امروز با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور و برخی از منابع امنیتی و اطلاعاتی مصر دیدار کردند. حفتر و سیسی بعد از این دیدار در کنفرانس خبری مشترکی شرکت کردند و طی آن رئیس جمهور مصر از موافقت حفتر با آتش بس در لیبی خبر داد (جزئیات بیشتر).

این موضع حفتر و اعلام آن در مصر در حالی اتفاق می‌افتد که این ژنرال لیبیایی طی سه ماه گذشته با آغاز شیوع کرونا در لیبی از هرگونه پیشنهاد سازمان ملل و برخی کشورها مبنی بر توقف درگیری‌ها مخالفت کرد و حتی به عملیات خود در طول ماه رمضان ادامه داد. امارات در این مدت از اقدامات حفتر حمایت کرده و بر اهمیت سیطره بر شهر طرابلس تأکید داشته است.

به نظر می‌رسد شکست‌های اخیر شبه نظامیان تحت امر ژنرال خلیفه حفتر که مورد حمایت سیاسی و تسلیحاتی امارات، مصر و عربستان سعودی بوده، هم حفتر و هم حامیان عرب او را متقاعد به پذیرش آتش بس حتی به صورت صوری کرده است.

پیشتر منابع عربی در خلیج فارس فاش کرده بودند که حامیان اماراتی، سعودی و مصری از عملکرد و نتایج عملیات نظامی حفتر برای سرنگونی دولت وفاق ملی ناخرسند هستند و حتی محمد بن زاید، حاکم ابوظبی به اطرافیان خود دستور داده، به هرگونه درخواست پناهندگی سیاسی حفتر و خانواده او جواب «نه» بگویند (جزئیات بیشتر).

ارتش تحت امر حفتر طی چهار روز گذشته، فرودگاه بین‌المللی طرابلس، شهرهای «ترهونه» و «بنی ولید» و «الاصابعه» را در حومه پایتخت لیبی از دست داده و مجبور شده در برابر پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی، دست به عقب‌نشینی بزند. ارتش حفتر هم‌اکنون از شهر سرت (شهری ساحلی در دریای مدیترانه) عقب نشسته‌ است.

انتهای پیام/.


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول