اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تظاهرات چند هزار نفری در تل‌آویو علیه طرح اشغال کرانه باختری

چند هزار نفر از ساکنان تل‌آویو علیه طرح نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری تظاهرات کردند.

تظاهرات چند هزار نفری در تل‌آویو علیه طرح اشغال کرانه باختری

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعلامیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره اجرای طرح اشغال سی درصد از اراضی خصوصی فلسطینیان در کرانه باختری از ماه آینده، باعث شد هزاران نفر از ساکنان تل‌آویو در اعتراض به این طرح از عصر شنبه تا بامداد یکشنبه به خیابان‌های مرکز این شهر بیایند.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، پلیس و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی که روز جمعه بعد از دیدار با سازمان‌دهندگان این اعتراضات و گرفتن قول مبنی بر محدود بودن تعداد افراد به دو هزار نفر، از تهدید خود برای سرکوب کردن اعتراضات عقب کشید.

با این حال روزنامه «هاآرتص» گزارش داده تا کنون بیش از ۶ هزار معترض به طرح اشغال کرانه باختری در خیابان‌های تل‌آویو و میدان رابین تجمع کرده و این بزرگترین تظاهرات از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا است.

 

 

به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، دو حزب «مرتص» و «هدش» این اعتراضات را سازماندهی کرده‌اند. «نیتسان هوروویتز» رئیس حزب مرتص در جمع تظاهرات‌کنندگان گفت که طرح اشغال، «جنایت جنگی» است و برای اسرائیل هزینه‌ای چندین میلیون شِکِلی (واحد پول این رژیم) در پی خواهد داشت.

تایمز اسرائیل به نقل از هوروویتز نوشت: «ما نمی‌توانیم اشغالگری چند ده ساله را با یک آپارتاید جایگزین کنیم که برای همیشه به طول می‌انجامد. بله به دو دولت برای دو ملت، نه به خشونت و خونریزی. نه به اشغال، بله به صلح».

وی با انتقاد از تغییر موضع «بنی گانتز» وزیر جنگ و «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره ائتلاف نکردن با «بنیامین نتانیاهو»، گفت آنها دست‌های خود را به نشانه تسلیم بالا بردند و به سمت دیگر (نتانیاهو) خزیدند.

 

 

«ایمن عوده» رئیس حزب لیست مشترک اعراب نیز - که از طریق ویدئوکنفرانس برای تظاهرات‌کنندگان سخنرانی کرد - گفت تمام یهودیان و اعراب که حامی صلح و عدالت هستند، باید با طرح نتانیاهو برای اشغال سی درصد از کرانه باختری مخالفت کنند زیرا اشغال، آپارتاید است.

به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، بعد از اتمام بخش‌های اصلی و سخنرانی‌های تظاهرات در میدان رابین، پلیس تل‌آویو به سمت معترضان حمله‌ور شد و حداقل ۵ نفر را بازداشت کرد که در میان آنها عکاس هاآرتص نیز حضور دارد.

نکته‌ای که در این تظاهرات توجه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی را جلب کرد، برخورد خشن پلیس صهیونیستی با معترضان بود، موضوعی که با اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف ایالات متحده علیه خشونت پلیس آمریکایی با رنگین‌پوستان این کشور همزمان شده است.

 

 

برخی کاربران ویدئوی منتشر شده از هجوم نیروهای امنیتی صهیونیست به تجمع‌کنندگان در میدان رابین و نحوه بازداشت عکاس هاآرتص و خواباندن وی روی زمین را یادآور تصاویر خفه‌شدن «جورج فلوید» سیاهپوست زیر زانوی پلیس آمریکایی توصیف کردند.

رژیم صهیونیستی قصد دارد با حمایت‌های دولت ترامپ، ۳۰ درصد از کرانه باختری فلسطین را به قلمرو خود ملحق و آن را رسماً اشغال کند. مقامات و گروه‌های فلسطینی این اقدام را بخشی از طرح ضد فلسطینی آمریکا موسوم به معامله قرن می‌دانند و به همین دلیل خواستار قطع همکاری با آمریکا و اسرائیل هستند.

هاآرتص چندی پیش گزارش داد «آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی طی دیدار اخیر با فرماندهان ارشد ارتش به آنها هشدار داده که برای تنش‌های احتمالی در اراضی اشغالی آماده شوند. (جزئیات بیشتر)

 

 

برخورد پلیس با معترضان و لحظه بازداشت عکس هاآرتص

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول