اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

«دشت قراویز»، زیستگاه منحصر بفرد آهوی ایرانی/ 161 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه جزء مناطق حفاظت شده هستند

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: 161 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان جزء مناطق حفاظت شده هستند.

«دشت قراویز»، زیستگاه منحصر بفرد آهوی ایرانی/ 161 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه جزء مناطق حفاظت شده هستند

فریدون یاوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با اشاره به گستردگی فعالیت سازمان محیط زیست، اظهار داشت: بحث حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری شروع می‌شود تا پیگیری آلودگی، شناسایی آن و استقرار واحدهای صنعتی و بحث صدور مجوزها و به طور کلی هر آنچه که به حفاظت محیط زیست در این سرزمین برمی‌گردد در حیطه وظایف تعریف می‌شود.

وی مناطق حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش، اثر طبیعی ملی و پارک ملی را مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست دانست و گفت: پارک ملی در سطح استان کرمانشاه نداریم، اما منطقه حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و اثر طبیعی ملی داریم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه به 161 عرصه طبیعی تحت مدیریت، گفت: منطقه حفاظت شده بیستون، منطقه حفاظت شده قلاجه، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل، اثر طبیعی ملی غار پراو، اثر طبیعی ملی غار قوری قلعه را در استان داریم.

وی با اشاره به مناطق شکار و تیراندازی ممنوع در استان، تصریح کرد: منطقه قراویز براساس مستندات تهیه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از مناطق بکر و یکی از زیستگاه‌های منحصر بفرد اصلی آهوی ایرانی در کشور شناخته شده که جوامع محلی برای حفظ این گونه با ارزش در دشت قراویز همکاری خوبی دارند.

سال‌هاست مجوز شکار بزرگ در کرمانشاه صادر نمی‌شود

یاوری ادامه داد: چندین سال است در سطح استان چیزی به عنوان مجوز شکار بزرگ برای چهارپا صادر نمی‌شود و براساس سرشماری که هر سال در زمینه حیات وحش استان انجام می‌شود روند در استان روبه افزایش است اما این دلیلی برای صدور مجوز شکار نمی‌شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته به تعداد محدودی مجوز شکار پرنده در سطح پاره‌ای از عرصه‌های استان خارج از منطقه تحت مدیریت صادر شد، البته در صورتی که بحث آنفولانزای مرغی پرندگان در استان پیش آید، مجوزها باطل است.

این مسؤول آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی، گرد و غبار و مدیریت آب را سه چالش محیط زیست در استان دانست و گفت: منبع و چشمه گرد و غبار در استان خارج از مرزهای جغرافیای است که به شکل میهمان ناخوانده وارد کشور می‌شود.

فعالیت 35 تشکل مردم نهاد در زمینه حفاظت از محیط زیست در کرمانشاه

وی به فعالیت 35 تشکل مردم نهاد در زمینه حفاظت از محیط زیست اشاره و بیان کرد: پایش در بحث حفاظت از محیط زیست بسیار مهم است که در عرصه‌های هوا، آب و خاک اتفاق می‌افتد که این تشکل‌های مردم نهاد با حساسیت خاص هر کدام از تخریب‌های محیط زیست را پایش و پیگیری می‌کنند.

یاوری با بیان اینکه تشکل‌های مردم نهاد به عنوان حلقه‌های ارتباطی بین محیط زیست با مردم انجام وظیفه می‌کنند، گفت: در هر کاری تا مشارکت مردمی صورت نگیرد و احساس مسؤولیت فردی و جمعی ایجاد نشود موفقیتی حاصل نمی‌شود.

انتهای پیام/پ/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول