اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

۴۴ روز هوای پاک در استان مرکزی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: ۴۴ روز از هوای استان در دو ماه ابتدای سال پاک بوده است.

۴۴ روز هوای پاک در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک رضا میرزایی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دو ماه ابتدای سال با رصد و سنجش میزان آلایندگی مشخص شد هوای استان ۴۴ روز در وضعیت پاک بوده است.

وی افزود: تعداد روزهای پاک به نسبت به مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده که بخشی از آن به دلیل بارندگی مناسب و تغییرات اقلیمی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با اشاره به بخش تنوع زیستی بیان کرد: خوشبختانه در استان هم در سال گذشته و هم ابتدای سال جاری هیچ موردی از بیماری خاصی در حیات وحش نداشتیم و بعد از بیماری‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال ۹۵ که به تالاب میقان خسارت زد و در سال ۹۴ که باعث از دست رفتن حدود ۱۸۰۰ رأس از حیات وحش به‌خصوص در منطقه هفتاد قله شد، در حال حاضر این مناطق احیا شده‌اند.

میرزایی با بیان اینکه ژنتیک‌های نامرغوب در حیوانات توسط بعضی بیماری‌ها از بین می‌رود بیان کرد: این اتفاق تعادل طبیعی است به همین منظور عدم دست‌کاری و هرم غذایی در محیط سبب برقراری تعادل بین گونه‌های محیط‌زیست می‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت منطقه حفاظت شده هفتاد قله به عنوان شاخص مناطق تحت مدیریت استان و از قدیمی‌ترین مناطق کشور که محافظت می‌شود مناسب است، ادامه داد: بحث ارتقای این منطقه به سطح پارک ملی از برنامه‌های مهمی است که پیگیری آن در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اضافه کرد: ۳ پاسگاه محیط‌بانی در مناطق هفتاد قله، شازند و داودآباد که از سال ۹۳ ساخته شده بود در سال گذشته عملیاتی شد.

میرزایی گفت: با تهیه دستگاه کوادکوپتر توانستیم عملیات پایش هوایی انجام دهیم و در مناطقی مثل تالاب که دسترسی به داخل آن وجود ندارد از زادآوری گونه‌های جانوری مستندسازی کنیم.

وی در خصوص تجهیزات محیط‌بانان بیان کرد: تجهیزات اطفای حریق و تجهیزات شخصی محیط‌بانان مانند لباس‌های ضدگلوله و دوربین‌هایی که برای مأموریت‌ها تدارک دیده شده تکمیل است و مشکل خاصی وجود ندارد؛ همچنین متناسب با تعداد محیط‌بانان خودرو در اختیار داریم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با اشاره به کشفیات شکار اظهار کرد: ۴۶۸ مورد کشفیات شکار و صید غیرمجاز و ۱ هزار ۱۸۴ مورد نیز سلاح و ادوات غیرمجاز در سال گذشته کشف شد، همچنین ۱۰ پروانه شکار چهارپا، ۱۵۰ پروانه شکار گراز و ۳۲۱ پروانه نیز به منظور حفظ تعادل محیط‌زیست خارج از محدوده‌های حفاظت شده صادر شده بود.

میرزایی همچنین در خصوص استقرار و بهره‌برداری از صنایع گفت: برای استقرار صنایع در استان محدودیت‌هایی داریم؛ محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران که یک سری صنایع نمی‌توانند فعالیت کنند و محدوده شعاع ۳۰ کیلومتری اراک به دلیل طرح جامع کاهش آلودگی هوا که مقرر شده صنایع خارج از این شعاع مستقر شوند.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۲۶۴ موافقت و ۸۷ مخالفت استقرار و بهره‌برداری از صنایع در سال گذشته انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با اشاره به تعداد روزهای هوای ناسالم در سال گذشته نیز بیان کرد: ۳۱۲ روز سالم و ۵۳ روز ناسالم داشتیم که البته اگر مشکلات افت فشار گاز در سال گذشته اتفاق نمی‌افتاد و نیروگاه شازند مجبور به استفاده از سوخت مازوت نمی‌شد قطعاً تعداد روزهای پاک ۹ روز بیشتر بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول