اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

جزئیات افزایش متوسط 20 درصدی قیمت بلیت قطار/ اجرا از اول تیر‌ 99

معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه افزایش متوسط 20 درصدی قیمت بلیت قطار، مصوبه شورای عالی ترابری، از اول تیر 99 اعمال می‌شود، گفت: قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای از سال 93 افزایش نیافته بود.

جزئیات افزایش متوسط 20 درصدی قیمت بلیت قطار/ اجرا از اول تیر‌ 99

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، میرحسن موسوی درباره افزایش قیمت بلیت قطارها، در یک برنامه رادیویی، اظهار داشت: اگر قرار بود بر اساس هزینه‌هایی که به شرکت‌های حمل و نقل ریلی تحمیل شده بود، نرخ جدید بلیت‌ها تعیین می‌شد، ضرورت داشت قیمت بلیت قطارهای مسافری تا دو برابر افزایش می‌یافت اما پس از رایزنی با شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری، توافق شد شرکت ها پیشنهاد افزایش قیمت بلیت را ‌حداکثر به ۴۰ درصد افزایش، تقلیل دهند.

‌وی ادامه داد: شرکت های حمل و نقل ریلی در این باره با ما همکاری کردند و پیشنهاد افزایش قیمت بلیت را به افزایش ۴۰ درصدی کاهش دادند و همین رقم به شورای عالی ترابری ارسال شد در آنجا با در نظر گرفتن همه موارد، برای قطارهای بین شهری با افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافری موافقت شد.

* اعمال افزایش متوسط 20 درصدی قیمت بلیت قطار از اول تیر 98 ‌

معاون مسافری راه‌آهن اظهار داشت: این مصوبه شورای عالی ترابری درباره افزایش قیمت بلیت‌ قطار از اول تیرماه اجرا می شود، احتمالاً در پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای تاریخ اول تیرماه که رسماً اعلام خواهد شد و از اواخر هفته جاری خواهد بود، این افزایش قیمت‌ها اعمال خواهد شد.

موسوی بیان کرد: مصوبه شورای عالی ترابری افزایش قیمت بلیت قطار، به صورت متوسط ۲۰ درصد است بنابراین شرکت ها این اختیار را دارند که با توجه به هزینه، درآمد، تقاضا و عرضه‌ در برخی مسیرها به عنوان مثال ۱۵ درصد و در برخی مسیرها ۲۵ افزایش قیمت دهند.

وی افزود: ما به شرکت‌های ریلی اعلام کردیم سعی کنند با حداقل افزایش قیمت عمل کنند و سعی کنند که این رقم نزدیک به متوسط باشد، سپس نرخ‌ها را برای ما بفرستند تا ما بررسی می‌کنیم و اگر داخل جدول و منطقی بود، اعمال خواهد شد.

* افزایش قیمت بلیت قطار ارتباطی با کرونا ندارد

معاون مسافری راه‌آهن در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت بلیت قطار مربوط به شیوع ویروس کرونا هم بوده است؟ گفت: با شیوع کرونا و تاکید دولت مبنی بر حذف سفرهای غیرضروری، شرکت‌های ریلی در اسفند ماه ۹۸ و فروردین ۹۹ که پیک سفرهای ریلی بود، ۹۵ درصد مسافران خود را از دست دادند و به این ترتیب ۹۵ درصد درآمد خود را از دست دادند.

موسوی افزود: این کاهش سفرها از سوی دولت در حال پیگیری است و این مصوبه شورای عالی ترابری درباره‌ افزایش قیمت اخیر بلیت ‌قطار هیچ ارتباطی به موضوع کرونا ندارد.

به گزارش فارس این در حالی است که پیش از این دبیر انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی در این‌باره به فارس گفته بود: «‌یکی از دلایل افزایش قیمت بلیت، کاهش درآمد شرکت‌های ریلی به دلیل ‌ رعایت فاصله گذاری اجتماعی است، به هر حال در یک کوپه چهار نفره، دو نفر مسافر می‌نشینند و ‌‌باید این مابه تفاوت قیمت بلیت و تعداد مسافرها برای شرکت‌های ریلی که بنگاه های اقتصادی هستند جبران شود».

* قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای از سال ۹۳ افزایش نیافته بود

وی بیان کرد: در ارتباط با قطارهای حومه‌ای که در مسیر‌هایی نظیر ‌تهران-پرند و تهران-گرمسار و غیره سیر می‌کنند، از سال ۱۳۹۳ تاکنون هیچ افزایش قیمتی در نرخ بلیت‌های آنها اعمال نشده است.

معاون مسافری راه‌آهن بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ شورای عالی ترابری قیمت‌های جدید برای قطارهای حومه‌ای را مصوب ‌و به ما ابلاغ کرد؛ به عنوان مثال در مسیر تهران-کرج-هشتگرد قیمت بلیت قطار‌های حومه‌ای پیش از این یک‌هزار و ۵۰۰ تومان بود که الان به ۲۰۰۰ تومان افزایش یافته است، یا در مسیر تبریز-تربیت معلم آذرشهر قیمت قبلی یک‌ هزار تومان بوده است که به ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

موسوی گفت: قیمت های مصوب سال ۹۹ ‌در قطارهای حومه ای به مراتب بسیار کمتر از قیمت‌های حمل و نقل در همین مسیرها با دیگر مدل‌های حمل و نقلی نظیر جاده‌ای است.

معاون مسافری راه‌آهن گفت: در سال گذشته ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر توسط قطارهای حومه‌ای جابه‌جا شدند که ۵.۳ میلیون نفر از این رقم،  مربوط به حومه تهران بوده است.

انتهای پیام/‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول