اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

ذره‌بین «فارس من»| همه مطالبات شما از «سازمان بورس و اوراق بهادار»/ لشکر سهامداران در انتظار تحول

این قسمت «ذره‌بین» را با موضوع سوژه‌های بورسی شما آماده کرده‌ایم. البته آن دسته از سوژه‌‎های بورسی که ربط مستقیمی به «سازمان بورس و اوراق بهادار» داشته ‌باشد.

ذره‌بین «فارس من»| همه مطالبات شما از «سازمان بورس و اوراق بهادار»/ لشکر سهامداران در انتظار تحول

به گزارش خبرگزاری فارس؛ این روزها چشمِ خیلی‌ها به یک تابلو است. تابلویی که بعضی روزها رنگ قرمزش بیشتر توی چشم می‌زند و بعضی روزها رنگ سبزش. رنگ تابلو، چند وقتی هست که میزان حال بسیاری از مردم شده. اگر قرمز باشد، اعضاب‌ها خرد می‌شود و نگرانی موج بر می‌دارد توی فکر و خیال آدم‌ها. اما اگر سبز باشد، حال خوش است که می‌ریزد به دلِ صاحبان سهام و روزشان را می‌سازد. از روزی که دولت تصمیم گرفت هولدینگ‌های بزرگی مثل «شستا» را وارد بورس کند، بازار سهام رونق عجیبی گرفت. رونقی بی‌سابقه که صف‌به‌‍صف مردم را کشاند به دفاتر پیشخوان دولت و گرفتن کدِ بورسی و بازی با اعداد و ارقام بازار سرمایه. حتی کسانی که از این بورس‌‎بازی جا مانده‌بودند، با اعلام آزادسازی فروش سهام عدالت، خواهی‌نخواهی کشانده‌شدند به زمین بورس و این میدان را شلوغ‌تر کردند.

 

بورس این روزها حسابی روی بورس است و بخش قابل توجهی از سوژه‌‎های شما در سامانه «فارس من» حال و هوای بورسی دارد. این قسمت «ذره‌بین» را با موضوع سوژه‌های بورسی شما آماده کرده‌ایم. البته آن دسته از سوژه‌‎های بورسی که ربط مستقیمی به «سازمان بورس و اوراق بهادار» داشته‌باشند. سازمانی که در سال ۸۴ تاسیس شد و قرار است متولی نظم‌دادن به بازار سرمایه باشد. بازاری که این روزها با ورود بی‌سابقه‌ی مردم، شاید شلوغ‌ترین بازار بورس دنیا باشد. بازاری که به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از سال ۸۸ تا کنون ارزشش صد برابر شده!

 

اول| رکورد برای «سجام»

بیش از ۸۴۰۰۰ امضا. رکورد تعداد امضاهای «فارس من» با یک سوژه‌ی بورسی شکسته شد. سوژه‌ای با عنوان «عدم واریز سود مجامع بورس توسط سامانه سجام». ماجرا از این قرار است که هر شرکت، روش خاص خودش را برای پرداخت سود سهام به سهامداران دارد. روش‌هایی که گاهی سهامداران را بین بانک‌های مختلف سرگردان می‌کند. آقای مهرداد نصرتی، یکی از کاربران فارس من، با ثبت سوژه‌ای از سازمان بورس و اوراق بهادار خواسته واریز سود سهام را یکپارچه کند. درخواستی ساده اما مهم که با استقبال بی‌نظیر سهامداران، رکورد پرطرفدارترین کمپین «فارس من» را جابجا کرد و به سرعت برای پیگیری روی میز خبرنگاران فارس قرار گرفت. نتیجه پیگیری‌ها اما یک چیز بود: نبود زیرساخت‌های فنی و قانونی، علت اصلی عدم پرداخت سود از طریق سامانه سجام است. برای حل این مشکل و رفع موانع فنی و قانونی، خبرنگاران ما همچنان پیگیر این سوژه خواهند بود.

 

دوم| کمش کنید!

بورس، بیش از هرچیز شبیه یک ماز است. یک هزارتوی پیچیده که قلق‌های خاص خودش را دارد و برای رسیدن به سود بهینه، باید برایش وقت گذاشت. طبیعتاً بسیاری از سهامداران وقتِ چرخیدن در هزارتوی بورس را ندارند و کارگزاری‌های بورسی، برای حل این مشکل ساخته‎‌شده‌اند. نهادهای واسطه‌گری که به جای شما وارد بازار بورس می‌شوند، خرید و فروش می‌کنند تا سود شما به بیشترین حد ممکن برسد. طبیعتا کارگزاری‌ها برای خدمتی که ارائه می‌دهند، مبلغی دریافت می‌کنند که به «کارمزد معاملاتی» معروف است. حالا شما در کمپین «کارمزد کارگزاری‌های بورس را کاهش دهید» برایمان نوشته‌اید که کارمزد کارگزاری‌ها زیاد است و با وجود این کارمزد بالا، خدمات مطلوبی هم ارائه نمی‌دهند. انبوه نظرات و بیش از ۴۸۰۰ امضای شما زیر این سوژه، نشان می‌دهد کارمزدهای بالا، مساله‌ای جدی در میان بورس‌بازهاست.

 

سوم | به دنبال درمان برای قلب مریض بورس

هسته معاملات، قلب بازار بورس است. هسته‌ای که تمام معاملات آنلاین سهام را میزبانی می‌کند و کوچکترین اختلال در آن، می‌تواند کل بازار بورس را مختل کند. بخش مهمی از سوژه‌های بورسی شما، مربوط به هسته معاملاتی است. مثلا این کمپین که حدود ۱۷۰۰ امضا دارد و از اختلال هسته معاملاتی بورس گلایه کرده. آن‌طور که شما گفته‌اید کندی هسته معاملات بورس، ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری به سهامداران وارد کرده و ادامه‌دار بودنش، باعث بی‌ثباتی بازار سرمایه و افت شاخص بورس می‌شود. یک کمپین حدوداً ۴۹۰۰ امضایی هم در «فارس من» داریم که به طور کلی، زیرساخت‌های سازمان بورس را نقد کرده از مسئولین سازمان بورس و اوراق بهادار خواسته فکری به حال این زیرساخت‌ها کند. زیرساخت‌هایی که به نظر می‌رسد کفاف جمعیت چندمیلیونی اهالی بورس را نمی‌دهند.

 

چهارم | مجمع آنلاین!

خرید سهام، فقط به معنای مشارکت در سود شرکت‌ها نیست. سهام‌دار، بسته به میزان سهمی که در اختیار دارد باید در مدیریت شرکت هم سهیم باشد. اتفاقی که با افزایش تعداد سهامداران خرد، سخت و شاید ناممکن می‌شود.  تعداد سهامداران که زیاد شود، تشکیل مجمع عمومی و جلسه‌ای که همه‌ی سهامداران امکان حضور در آن را پیدا کنند، سخت و عملاً ناممکن می‌شود. برای همین، یکی از کاربران «فارس من» نظر جالبی داشته و در کمپین «برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی به صورت آنلاین» پیشنهاد داده بسترهایی مجازی برای برگزاری جلسات مجمع عمومی شرکت‌ها در نظر گرفته شود تا هر سهامداری از هر گوشه‌ ایران، بتواند در جریان امور شرکت‌هایی که سهامشان را در اختیار دارد، قرار بگیرد. این کمپین تروتازه، تا لحظه نگارش این گزارش حدود ۱۷۰ امضا جمع کرده و با افزایش تعداد امضاها، اولویت بالاتری در پیگیری‌های خبرنگاران ما پیدا خواهد کرد.

 

پنجم| نه به تبعیض

ماجرای تبعیض در بورس هم از آن مسائلی است که به چشم شما آمده و در یک کمپین با عنوان «درخواست رفع تبعیض در بورس» به آن پرداخته شده. یکی از این مشکل‌ها، بلوکه‌شدن دوروزه‌ی درآمد فروش سهم در کارگزاری‌هاست. اتفاقی که به نظر شما یک تبعیض در بازار بورس است و سهامداران را آزار می‌دهد. موضوع بعدی، به روز نبودن سرور برخی کارگزاری‌ها به دلیل افزایش تعداد کدهای بورسی و حجم معاملات است. مساله‌ای که به گفته‌ی شما، ممکن است باعث تضییع حق برخی سهامداران شود. بازار بورس، این روزها به اندازه همیشه‌اش مشتری دارد و توی چشم است. حداقل انتظار از سازمان بورس، حل این مشکلات ابتدایی و رفع نگرانی مهمانان جدید بازار بورس است.

 


آخر| بورس، خانه امید

تالار شیشه‌ای بورس این روزها خانه‌ی امید خیلی‌هاست. اوضاع آشفته‌ی اقتصاد کشور در کنار عرضه‌ اولیه سهام برخی از بزرگترین شرکت‌ها و هولدینگ‌های دولتی، بورس را به مرکز آرزوی پولدارشدن تبدیل کرده. گذشته از آسیب‌شناسی روند ورود مردم به بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادارباید برای بهبود اوضاع بازار بورس، تلاشی بیشتر از گذشته داشته باشد. «حسن قالیباف اصل» و سازمانش، این روزها بیش از همیشه در کانون توجه مردم هستند و ما هم در کنار شما، این سازمان را زیر ذره‌بین خواهیم برد.

 

گزارش از مهدی ملکی‌نسب

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول