اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

مدیران نوگرا و مطالبه عمومی تنها حلال مشکلات شبکه ملی اطلاعات ایران/ اطلاعات مردم در اینترنت امنیت ندارد

رئیس سازمان فناوری اطلاعات تاکید دارد اطلاعات مردم در اینترنت امنیت ندارد و مدیران نوگرا و مطالبه عمومی تنها حلال مشکلات شبکه ملی اطلاعات ایران است.

مدیران نوگرا و مطالبه عمومی تنها حلال مشکلات شبکه ملی اطلاعات ایران/ اطلاعات مردم در اینترنت امنیت ندارد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس ، حجت عابدی اصل ، در سال های اخیر پروژه «شبکه ملی اطلاعات» در دستور کار دولت‌ های مختلف قرار گرفته و حواشی بسیار زیادی را به وجود آورده است. متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی دقیق، درست و به اندازه درباره این شبکه، به محض اینکه کاربران ایرانی این نام را می شنوند، افکاری مانند اینترنت محدود و بسته و به دور از ارتباطات بین‌المللی به ذهنشان خطور می کند. بنابراین، نیاز است که در این زمینه اطلاعات دقیقی به مردم داده شود تا نگرانی های احتمالی رفع شود.

 شبکه‌‌ ملی متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی، مراکز داده‌ توسعه یافته داخلی دولتی و غیردولتی و همچنین زیرساخت‌های نرم‌افزاری است که در سراسر کشور گسترده شده است. این شبکه ظرفیت لازم برای "نگهداری و تبادل امن اطلاعات داخلی در کشور به منظور توسعه‌ خدمات الکترونیکی" و "دسترسی به اینترنت" از طریق بستر ارتباطی باند پهن‌ سراسری برای کاربران خانگی، کسب‌وکارها و دستگاه‌های اجرایی را  فراهم می‌کند. این شبکه تجمیع کننده‌ شبکه‌های اختصاصی، محلی و ملی در کشور است که از دو بخش اختصاصی و عمومی تشکیل می‌شود. بخش اختصاصی برای ارتباط و تبادل اطلاعات و خدمات دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر و بخش عمومی برای ارایه خدمات به کاربران عمومی است و این دو بخش در نقاطی نظیر مراکز داده با یکدیگر اتصال دارند.

ایدهٔ اولیهٔ این شبکه در سال ۱۳۸۴ در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحت عنوان «اینترنت ملی» و «شبکهٔ ملی اینترنت» طرح و مراحل مطالعاتی آن در دولت نهم انجام شد. سپس در سال ۱۳۸۹ با عنوان «شبکهٔ ملی اطلاعات» در قانون برنامه پنجم توسعه گنجانده شد و طبق قانون برنامه بنا بر آن بود که این شبکه تا پایان این برنامه، سال ۱۳۹۵، کامل شود. تا پایان دولت دهم ضمن اصلاحاتی در طراحی، مرحله آزمایشی و پایلوت آن انجام شد. در دولت یازدهم، پس از تعیین الزامات این شبکه توسط شورای عالی فضای مجازی، نسخه اولیه آن افتتاح شد که شامل مرکز تبادل ترافیک داده زیرساخت و کارساز نام دامنه ملی می‌شود و امکان تفکیک ترافیک داخلی و خارجی شبکه را فراهم می‌کند، تا رشد تولید محتوای داخلی و استفاده بیشتر از ترافیک داخلی صورت پذیرد و هزینه‌های ترافیک کاهش و سرعت افزایش پیدا کند.

 امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات حرف‌های زیاد و شنیدنی برای فعالیت‌های این سازمان دارد. وی درباره فعالیت‌ها، برنامه‌ها، وضعیت فناوری، حرکت در مسیر بیانات مقام معظم رهبری، چشم اندازهای کوچک و بزرگ فناوری اطلاعات و ماموریت این سازمان درقبال مردم نکات قابل توجه و خوبی را عنوان و آینده را روشن و کاملا مثبت ارزیابی می‌کند.

برای شنیدن همه آنچه در سازمان فناوری اطلاعات در حال انجام است با امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ساعتی را در یک روز کاری در خبرگزاری فارس به گفت‌وگو  نشستیم.

آنچه در گفت‌وگوی ما با امیر ناظمی می‌خوانید:

* ظرفیت ترافیکی شبکه داخلی‌ حدود ۴ برابر ظرفیت ترافیکی شبکه اینترنت ما است

*با شبکه ملی اطلاعات ما به مراتب حریم خصوصی را بهتر می‌توانیم رعایت کنیم

* مدیران کلان و مدیران آی‌تی باید دانش فناوری را آموزش ببینند

* در طول ماه حدود ۱۰۰ میلیون تراکنش بین دستگاه‌ها خارج از اینترنت انجام می‌شود

* نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ نوع داده روزانه در کشور رد و بدل می‌شود

* امروز هویت فروشی یک تخلف جدی است

* داشتن داده در ایران قدرت می‌آورد

*  یک پوست‌اندازی نسلی در حال انجام است

* یک شبه تغییر و تحول اتفاق نمی‌افتد

* کسی نمی‌تواند تضمین داده‌های دستگاه‌های مختلف را بدهد

* امروز هویت فروش یک تخلف جدی است

فارس: یکی از بحث‌های اصلی امروز کشور موضوع شبکه ملی اطلاعات است، در حال حاضر این شبکه در چه وضعیت و مرحله‌ای قراردارد؟

ناظمی: مشکل شبکه ملی اطلاعات این است که که سیاسی است، وقتی می‌گوئیم شبکه ملی اطلاعات چند مفهوم متفاوت و چند مطلوب متفاوت به ذهن می‌آید، یعنی نه تنها معنای آن بلکه مطلوب آن نیز متفاوت است، به طور مثال قتل طلبه همدانی که ۲ سال پیش اتفاق افتاد یکسری از بازیگران اصلی افراد سیاسی بودند که می‌گفتند اگر شبکه ملی اطلاعات وجود داشت این اتفاق نمی‌افتاد. من سوالم این است که  چه اتفاقی باید در شبکه ملی انجام می شد تا اتفاقی برای طلبه نمی‌افتاد؟ منظورشان از شبکه‌ ملی اطلاعات این بود که اگر پیام‌رسان وجود داشت این اتفاق نمی‌افتاد یا اگر اینستاگرام فیلتر بود این اتفاق نمی‌افتاد؟  یعنی هنوز پس از گذشت این حادثه نمی‌دانم منظور این افراد چیست.

فارس: تعریف شما از شبکه ملی اطلاعات چیست؟

ناظمی: ساده‌‌ترین تعریف در شبکه ملی اطلاعات این است که کسی که در حال دیدن خبرگزاری فارس است از کجا دارد آن را مشاهده می‌کند از شبکه‌ملی اطلاعات. در واقع این شبکه یعنی  شبکه‌ای که مکمل اینترنت جهانی نیست و خیلی جاها با همان پروتکل کار می‌کند.

فارس: بیشتر توضیح دهید و از ویژگی‌های شبکه ملی اطلاعات بگوئید.

ناظمی: باید بگویم شبکه ملی اطلاعات امکان حکمرانی را افزایش می‌دهد یعنی اگر بخواهیم فیلمی را از فیلیمو‌، آپارات یا نماوا مشاهده کنید خواهید دید که کیفیت آن با عرضه‌کننده خارجی متفاوت است که این تفاوت بخاطر همان شبکه ملی اطلاعات است در واقع این شبکه عملا درحال حاضر هم وجود دارد، یعنی امکان حکمرانی را زیادتر می‌کند و کیفیت در دسترس را برای مردم بالاتر می‌برد و قیمت را افزایش می‌دهد.

ما می‌گوئیم اگر ترافیک درون شبکه داخلی باشد ما می‌توانیم  تا ۵۰ درصد کاهش هزینه داشته باشیم این در حالی است که وقتی ما شبکه ملی اطلاعات را تبدیل به یک واژه سیاسی می‌کنیم اول مردم نسبت به آن موضع‌گیری اساسی پیدا می‌کنند به طوری که مدام فرض می‌کنند شبکه ملی اطلاعات در تقابل با اینترنت تعریف شده است.

* ظرفیت ترافیکی شبکه داخلی‌ حدود ۴ برابر ظرفیت ترافیکی شبکه اینترنت ما است

فارس: به احتمال زیاد علت موضع گیری مردم نسبت به شبکه ملی به دلیل عدم آگاهی مردم درباره کارکرد آن است، چون در ذهن آنها متصور می‌شود که وقتی ما اینترنت داریم چه نیازی به شبکه ملی اطلاعات است. چرا باید شبکه ملی اطلاعات برای مردم اهمیت داشته باشد؟

ناظمی: به دلیل اینکه کیفیت بهتری از سرویس دریافت می‌کنند، به طور مثال  زمانی که در فیلیمو آپارات و نماوا به مشاهده فیلم می‌پردازیم کیفیتی که دریافت می‌شود به مراتب بهتر است، حتی خیلی از مردم که پس از دانلود به مشاهده فیلم می‌پرداختند اکنون به صورت آنلاین فیلم‌ها را نگاه می‌کنند.

از طرفی باید اشاره کنم  چرا ما می‌توانیم قیمت داخلی را برای سایت‌های داخلی کاهش دهیم به خاطر این است که ظرفیت ترافیکی شبکه داخلی‌مان حدوداً ۴ برابر ظرفیت ترافیکی شبکه اینترنت ما است و همه هزینه‌های آن برای ما پائین‌تر است. چون وقتی با یک اینترنت خارجی در حال استفاده از دیتاسنتر خارجی هستیم به ازای تبادل داده به دلار هزینه می‌کنیم اما در استفاده داخلی هزینه آن به صورت ریالی برداشت می‌شود، در واقع برای مردم کاهش هزینه و افزایش کیفیت معنای شبکه ملی اطلاعات است.  اما خیلی از مواقع سیاسیون برای منفعت‌های سیاسی خود آنچه برای مردم و ذهن آنها جا انداختند این است که در شبکه ملی اطلاعات کنترل بیشتر و فیلترینگ بیشتر انجام می‌شود که این خطرناک است، اگر در ذهن مردم کلمه فیلترینگ و قطع اینترنت متبادر می‌شود یعنی راه اشتباه بوده است در واقع باید بگویم یک ویژگی مهم را تبدیل کردیم به ویژگی بد.

* با شبکه ملی اطلاعات ما به مراتب حریم خصوصی را بهتر می‌توانیم رعایت کنیم

 یکی دیگر از فاکتورهایی که برای مردم باید اهمیت داشته باشد حریم خصوصی است که در شبکه ملی اطلاعات ما به مراتب حریم خصوصی را بهتر می‌توانیم رعایت کنیم. خیلی مواقع می‌بینیم که به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های امنیتی داده‌های مردم لو می‌رود و این داده اطلاعاتی چرا لو می‌رود؟ به خاطر این بوده که  بر روی اینترنت وجود دارد و ذخیره شده است مثلا کدملی افراد و مشخصات افراد اگر روی اینترنت ذخیره‌سازی شود امکان دسترسی دارد،کشورهای پیشرفته داده‌های دولتی مربوط به شهروندان خود را بر روی اینترنت نمی‌گذارند بلکه یک شبکه اختصاصی درست کرده‌اند و اطلاعات بین نهادهای دولتی رد و بدل می‌شود.

ناظمی: به طور مثال دستگاه‌ها برای استعلام افراد در یک شبکه داخلی امن که خارج از اینترنت است با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و داده‌ها در کشور محفوظ می‌ماند و در واقع حریم خصوصی افراد حفظ می‌شود به طوری که کسی نمی‌تواند این اطلاعات را حک کند و البته خیلی مواقع ما رعایت می‌کنیم.فارس: برای حفظ داده یا اطلاعات مردم راهکار پیشنهاد دهید؟

فارس: چند کشور دارای شبکه ملی اطلاعات هستند؟ 

ناظمی: در مرحله اول باید بگویم وجود شبکه ملی اطلاعات به معناهای مختلف در تعداد کشورها تغییر پیدا می‌کند اما اگر ۳ بخش را در نظر بگیریم اول بخشی است که خارج از اینترنت بین دستگاه‌های دولتی تبادل اطلاعات می‌شود که تقریبا خیلی از کشورها این بخش را دارند. مثل انگلیس و آمریکا که شبکه بین نهادهای داخلی خود دارند که هیچ نقطه تماسی با اینترنت ندارند.

از طرفی باید بگویم  شبکه ارتباط بین دستگاه ها به یک معنا از شبکه ملی اطلاعات است، شبکه‌های اختصاصی هر کشوری هر چقدر توسعه یافته‌تر باشد دارای شبکه قوی تر است اما شبکه‌های عمومی، جایی است که در آن فیلیمو  یا خبرگزاری فارس وجود دارد به این معنی که هر چقدر از ترافیک کشور ما داخلی باشد کیفیت و هزینه مردم کاهش می یابد. به طور مثال نمونه قابل توجه کشور کره‌جنوبی است که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کل ترافیک آن داخلی است اما الزاماً اینگونه نیست که همه فعالیت‌ داخلی باشد یعنی اگر مردم کشور کره جنوبی از اینستاگرام استفاده می‌کنند ازآن  شرکت تقاضا می‌کنند که یک سرور در داخل کشورشان بگذارد و با پروتکل هایی که دارند با شرکت مربوطه کار می‌کنند اما  اگر ما بخواهیم چنین کاری را انجام دهیم چون موضوعات مختلف مورد اقبال گروه‌های سیاسی نیست، نمی‌توانیم.

فارس: اگر شما تصمیم گیرنده در همه امور فناوری و اطلاعات بودید برای شبکه ملی اطلاعات چه اقدامی می‌کردید؟

ناظمی: اگر من در این زمینه تصمیم‌گیرنده بودم در مرحله اول حتما مثل کشور کره جنوبی عمل می‌‌کردم زیرا  اگر ترافیک داخلی شود به نفع کشور است، کیفیت و هزینه به نفع مردم می‌شود. از طرفی در مرحله دوم وقتی توانستم ترافیک را داخلی کنم یک پله بالاتر گام برمی‌دارم و سعی می‌کنم زیرساخت را داخلی کرده و پله بالاتر بعدی سعی می‌کنم خدمات را داخلی کنم و در نهایت در پله بعدی محتوا را داخلی خواهم کرد.

* امکان تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها وجود دارد 

فارس: چرا اطلاعات مردم تا الان محفوظ نمانده است آنجاهایی که اطلاعات مردم لو رفته امکان این وجود داشته است که بخواهند از شبکه خارج از اینترنت استفاده کنند؟

ناظمی: بله ، امکان تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها وجود دارد اما اگر همچنان درست انجام نشده موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد که یکی از آنها که قابل توجه بوده به دلیل دانش پائین‌ مدیران است، زیرا فقط مسأله زیرساخت نیست که مهم بوده و اهمیت دارد بلکه دانش هم اهمیت دارد اما متأسفانه بسیاری از نهادها و افراد از فناوری استفاده نمی‌کنند.

فارس: چرا باید داده‌ها محفوظ بماند؟ زمانی که داده‌ها در بستر اینترنت ذخیره شده بود چه اتفاقی برای آنها افتاد که اکنون باید خارج از اینترنت ذخیره شود؟

ناظمی: یکی از مشکلات محفوظ نماندن اطلاعات برداشت غیرقانونی پول از حساب مردم است، یا اگر اکانت تلگرام یا اینستاگرام شما را یک نفر اطلاع داشته باشد بدون شک منجر به اتفاق بدی می‌شود. متاسفانه موردهای این چنینی کمتر گفته شده است و مردم اطلاع ندارند. به طور مثال من با تغییر کوچک مثل فیشینگ کارت اینترنتی یک اکانت می‌سازم و اسم امیر ناظمی را با یک حروف کوچک تغییر می‌دهم و با کپی با یک نفر صحبت می کنم اما مخاطب نمی‌داند که کسی که در حال صحبت کردن با او است فرد اصلی نیست در واقع امکان کلاهبرداری و سوء استفاده بیشتر می‌شود.

مورد داشتیم فرد صفحه‌ای را به نام بانک  طراحی می‌کندو  به فیشینگ یا همان کلاهبرداری می‌ پردازد. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که حریم خصوصی یک بحث روانی است، به طور مثال من در زمان مدرسه وقتی در حال پاسخ نوشتن سوالی در جلسه امتحان بودم وقتی معلم از کنارم تردد می‌کرد  و به برگه من نگاه می‌کرد من بلافاصله کاغذ را بر می‌گرداندم و به چشم‌های معلم نگاه می‌کردم، چون نمی‌توانستم جواب سوال را بدهم، در واقع هر آن چیزی که امنیت روانی افراد را به هم می‌‌زند جزء حریم خصوصی است.

فارس: همانگونه که می دانید مدتی قبل اطلاعات یکی از دانشگاه‌ها در یک ترم تحصیلی حک شد. چه راهکاری برای پیشگیری از اینگونه اتفاقات پیشنهاد می‌کنید؟

ناظمی: راهکار آن این است که باید درگاه‌های امن  بگذاریم که داده و اطلاعات در آن ذخیره شود، چون اگر کسی بخواهد وارد شود و در اطلاعات تغییر ایجاد کند یک نمونه از اطلاعات در درگاه امن وجود دارد اما متأسفانه وقتی شبکه ملی اطلاعات را تبدیل کنیم به یک بازی سیاسی و وقتی عیب‌جویی می‌کنند یک بدی بلندمدتی برای جامعه دارد زیرا اعضای کل جامعه نسبت به آن واژه (شبکه ملی اطلاعات) بدبین می‌شوند. فرقی نمی‌کند امروز آقای جهرمی را تخریب می‌کنند، فردا فرد دیگری و پس‌فردا نفر بعدی است. متأسفانه یک امر مطلوب تبدیل می‌شود به یک امر نامطلوب که می‌ توان برای آن موضع‌گیری اجتماعی  به وجود آورد و کاری کرد که مردم دیگر به اهداف شبکه ملی ایمان نداشته باشند و آینده یک جامعه گرفته شود. این اتفاق‌های بدی است که می‌افتد.

* مدیران کلان و مدیران آی‌تی باید دانش فناوری را آموزش ببینند

فارس: در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری کشور برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات به چه عنصری نیاز دارد؟

ناظمی: نیاز کشور این مسأله است که مدیران کلان و مدیران آی‌تی باید دانش فناوری را آموزش ببینند که می توان به دانش آی تی و دانش ساختار آی تی اشاره کرد که این موضوع در تحقق دولت الکترونیک از اهمیت زیادی برخوردار است، البته باید بگویم اگر فردی در حوزه آی تی متبحر باشد اما الزاما دانش دولت الکترونیک آن پایین باشد فاجعه در این زمان اتفاق می‌‌افتد. به عنوان نمونه ما یک مرکزی به نام تبادل اطلاعات ملی داریم که به آن NIX می‌گوئیم که اگر بخواهد یک بخش دولتی با یک بخش حاکمیتی داده یا اطلاعات رد و بدل کنند از این مرکز استفاده می کند و هیچگونه  ارتباط مستقیم برای حفظ داده وجود ندارد.از طرفی باید اشاره کنم که اگر ما این مرکز را نداشتیم بین هر دو دستگاه می‌‌خواستیم سهم یا پروتکل ارتباطی برقرار کنیم هزینه زیادی باید انجام می‌شد غیر از هزینه نیز هیچ موقع مشخص نمی‌شد که چه داده‌‌ای از چه نهادی به نهاد دیگر منتقل شده است چرا این مسأله مهم است  چون فردا روزی اگر به طور مثال چند میلیون کارت سوخت اضافه صادر شده باشد از کجا باید ثابت کرد که چه کسی دستور صدور کارت سوخت را صادر کرده است یا اینکه به طور مثال ایران خودرو برای ثبت‌نام از داده ثبت‌احوال استفاده می‌کند پس ثبت‌احوال که نمی‌تواند به همه دستگاه‌ها سرویس دهد سپس با انتقال داده در درگاه امن شبکه ملی اطلاعات نیاز دستگاه‌ها را برای هویت افراد برطرف می‌کند.

* در طول ماه حدود ۱۰۰ میلیون تراکنش بین دستگاه‌ها خارج از اینترنت انجام می‌شود

 

اکنون ۱۴۰ دستگاه داریم که به زیر ساخت های ارتباطی وصل هستند اما داده‌هایی که به صورت عملیاتی رد و بدل می‌شود مربوط به ۲۰ دستگاه است که آنها به کل ۱۲۰ دستگاه دیگر سرویس می‌دهند یعنی ۱۲۰ دستگاه دیگر نمی‌آیند داده‌های خود را به درستی به اشتراک بگذارند.

 

فارس: اکنون زیرساخت لازم برای ارتباط بین دستگاه های و نهادهای دولتی وجود دارد؟

ناظمی: بله، زیرساخت وجود دارد، در همین لحظه همه دستگاه‌ها می‌توانند با یکدیگر ارتباط داده‌ داشته باشند. درحال حاضر در طول ماه حدود ۱۰۰ میلیون تراکنش بین دستگاه‌ها خارج از اینترنت انجام می‌شود، همچنین اکنون ۱۴۰ دستگاه داریم که به زیر ساخت های ارتباطی وصل هستند اما داده‌هایی که به صورت عملیاتی رد و بدل می‌شود مربوط به ۲۰ دستگاه است که آنها به کل ۱۲۰ دستگاه دیگر سرویس می‌دهند یعنی ۱۲۰ دستگاه دیگر نمی‌آیند داده‌های خود را به درستی به اشتراک بگذارند.

* نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ نوع داده روزانه در کشور رد و بدل می‌شود

فارس: روزانه چه تعداد داده یا اطلاعات در کشور رد و بدل می‌شود؟

ناظمی: نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ نوع داده روزانه در کشور رد و بدل می‌شود، هر داده هم با روش‌های مختلفی رد و بدل می‌شود به طور مثال  افرادی  تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند چون قرار است به آنها یارانه پرداخت کنند داده آنها بسیار اهمیت دارد یا اینکه به شناسایی افرادی که کارت بازرگانی گرفتند، میپردازند که آیا همه افراد واقعا بازرگان هستند یا خیر.

* امروز هویت فروشی یک تخلف جدی است

امروز هویت فروشی یک تخلف جدی است زیرا به طور مثال کل هویت یک فردی را می‌گیریم و به اسم آن شرکت می‌زنیم و با آن شرکت تخلف می‌کنم، شما به اطلاعات مربوط به خانواده  جانبازان و شهدا به طور مثال توجه کنید، یک شرکت خصوصی با آژانس هواپیمایی قرارداد بسته و می‌گوید می‌خواهم به خانواده‌ها X درصد تخفیف بدهم که این یک نوع داده‌ای است که در آن کسب و کار وجود دارد. در واقع  هر داده‌ای می‌تواند جذاب باشد و با هر داده می توان یک بیزینس شکل گیرد. از آنجایی که در کشور زیرساخت وجود دارد اکنون ما به افراد نوگرا احتیاج داریم زیرا مدیران نوگرا باید افزایش پیدا کنند البته هر چقدر سن مدیران پایین‌تر باشد افراد نوگراتر هستند.

* داشتن داده یا اطلاعات در ایران قدرت می‌آورد 

به عقیده من موضوع قدرت سومین مسأله مهم در فناوری اطلاعات است که ابزار قدرت به ۲ بخش تقسیم می‌شود که سازمان‌هایی که پول ندارند با استفاده از داده می‌خواهند جبران کنند و به قدرت برسند در واقع داشتن داده یا همان اطلاعات در ایران قدرت می‌آورد البته از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که  هر نوع اشتراک‌گذاری داده‌ای یعنی شفاف‌سازی که فساد را شناسایی می‌کند. به طور مثال چرا بسیاری از سازمان‌ها پافشاری می‌کنند که داده‌های قراردادهای دولتی را محافظت کنند؟ به دو دلیل است یا نمی‌خواهند فسادی آشکار شود یا می‌ترسند که شاید در زیرمجموعه‌ای که دارند فسادی بوده که از آن بی‌اطلاع باشند البته باید یکسری از داده‌ها طبق قوانین محرمانه باشد در واقع  دررابطه با اطلاعات باید بگویم هر چه دانش فنی کمتر باشد افراد را بیشتر می‌ترساند.

معتقد هستم که مدیر و فرد تأثیرگذاری‌اش در ساختارهای حکمرانی کشور ما بیش از ساختار حکمرانی است یعنی هنوز سیستمی نیست که بر روی فرد حکمرانی کند. بلکه همچنان فرد است که حکمرانی می‌کند، یعنی ساختار کشور ما هنوز فردمحور است، وقتی افراد تغییر پیدا می‌کنند نوع رفتارها تغییر می‌کند.

*  اکنون یک پوست‌اندازی نسلی در ایران در حال انجام است

فارس: چرا روند توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات کند پیش می‌رود؟

ناظمی: فارغ از جناح سیاسی تعداد افراد نوگرا در ساختارها پائین است از طرفی خوش بین هستیم که اکنون یک پوست‌اندازی نسلی در ایران در حال انجام است که این اتفاق کمک می‌کند به افزایش افراد نوگرا به عنوان مدیر در سازمان‌ها و نهادهای دولتی. در واقع باید بگویم ظرفیت پذیرش فناوری جدید باید با آموزش باشد البته بازنشستگی مدیران باعث می شود افراد نوگرا در بدنه حکمرانی بیشتر شود پس باید صبر کنیم تا تغییر نسلی اتفاق بیفتد.

* یک شبه تغییر و تحول اتفاق نمی‌افتد

فارس: جز صبر کردن برای تغییر نسلی هیچ اقدامی نمی‌توان کرد؟!

ناظمی: خیر، چون معتقدم یک شبه تغییر و تحول اتفاق نمی‌افتد در شبکه اجتماعی رویای تغییر و تحول  وجود داشت که تنها نتیجه آن این است که با فیلتر برخی شبکه ها تعداد یوزرها برای تعدادی افراد افزایش می یابد. واقعیت این است که با یک کار و یک شبه شبکه ملی اطلاعات اتفاق نمی‌افتد. به طور مثال تا قبل از کرونا هر چقدر می‌گفتیم احراز هویت حضوری لازم نیست اما کسی توجه نمی کرد و مخالف بودند اما الان این اتفاق با وجود ویروس کرونا افتاد یا برای وام قبول نمی‌کردند که بدون امضای ضامن پرداخت کنند اما از یک ماه پیش در شرایط کرونا این موضوع موافقت شده و انجام شد، پس اگر بعضی مسائل به صورت کند پیش می‌رود به خاطر ترس است.

* کسی نمی‌تواند تضمین داده‌های دستگاه‌های مختلف را بدهد

 

هنوز مطالبه عمومی بین مردم ایجاد نشده است که یک علت مهم آن تبدیل شدن شبکه ملی به امر سیاسی است که به راحتی نمی‌توان مدیریت کرد.  با اجبار قانون نمی‌شود خیلی تغییرات داد باید مدیران نوگرا داشته باشیم و مطالبه عمومی وجود داشته باشد.

 

فارس: نمی‌شود با یک دستورالعمل قانونی داده‌ها یا اطلاعات مردم را بین دستگاه‌ها از طریق شبکه داخلی رد و بدل کرد وسازمان‌هایی که اطلاعات نمی‌دهند را پای کار آورد؟

ناظمی: خیر، چون هر کدام از سازمان‌ها مجموعه دلایلی درست کردند که داده‌‌های من محرمانه است و به دنبال تضمین هستند که اگر اتفاقی برای داده‌هایشان  افتاد مسئولیت قبول نکنند. کسی نمی‌تواند تضمین داده‌های دستگاه‌های مختلف را بدهد. به همین راحتی تغییر و تحول اتفاق نمی‌افتد پس باید رویای خود را عوض کنیم چون تأکید می کنم یک شبه اتفاق نمی‌افتد. راه‌حلی جز به تدریج تغییر پیدا کردن و به تدریج فهم دنیای مدرن را پیدا کردن وجود ندارد. البته من خیلی روش‌ها را امتحان کردم و منفعلانه عمل نکردم زیرا معتقدم تا موقعی که این اجماع و مطالبه عمومی به وجود نیاید تبادل اطلاعات بدون اینترنت  پیش نمی‌رود زیرا هنوز مطالبه عمومی بین مردم ایجاد نشده است که یک علت مهم آن تبدیل شدن شبکه ملی به امر سیاسی است که به راحتی نمی‌توان مدیریت کرد.  با اجبار قانون نمی‌شود خیلی تغییرات داد باید مدیران نوگرا داشته باشیم و مطالبه عمومی وجود داشته باشد.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول