اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

رشد 47 هزار و 342 واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه با رشد 47 هزار و 342 واحد روبرو شد.

رشد 47 هزار و 342 واحدی شاخص بورس تهران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز هم مانند روز گذشته در مدار رشد قرار گرفت و در پایان معاملات با جهش 47 هزار و 342 واحد به رقم یک میلیون و 116 هزار و 186 واحد رسید.

امروز شاخص کل با معیار هم وزن 13 هزار و 70 واحد رشد کرد و به رقم 353 هزار و 917 واحد رسید.

ارزش بازار بورس در معاملات امروز به بیش از 4 هزار و 183 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از 7 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.1 میلیون نوبت معامله و به ارزش 8 هزار و 963 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس را هم امروز در نظر بگیریم، ارزش معاملات بورس و فرابورس ایران امروز به بیش از 12 هزار و 904 میلیارد تومان رسیده است که البته عمده این رقم جابه جایی پول بین سهامداران به شمار می‌رود و حدود 1200 میلیارد تومان به عنوان نقدینگی جدید جذب بازار سرمایه شده است.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز عمده نمادهای بورسی مانند پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، شستا، صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی، گل گهر و بانک ملت همگی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با رشد 4.4 درصد به رقم 296 هزار و 310 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن 3.8 درصد رشد کرده و به رقم 234 هزار و 61 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور امروز با رشد 4.4 درصد به رقم 1 میلیون و489 هزار و 693 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 4.6 درصد به رقم 826 هزار و 202 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با افزایش 4.1 درصد به رقم 2 میلیون و217 هزار و 139 واحد رسید.

به گفته کارشناسان مهمترین علت رشد شاخص بورس تهران فشار نقدینگی سرگردان بازار و سرازیر شدن پول‌های سرگردان به سمت بورس است که البته باید آن را به فال نیک گرفت به خاطر اینکه اگر پول‌های سرگردان وارد بازارهای کالایی می‌شد، باعث تورم و گرانی مسکن و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم می‌شد، اما امید می‌رود این پول‌های سرگردان در بازار جذب تولید و تامین سرمایه در گردش برای بنگاه‌های تولیدی شود.

امروز وزیر اقتصاد در مجلس اعلام کرد تا پایان خرداد باقی مانده سهام دولت (بانک سپه) از طریق بورس به مردم ارائه می‌شود. همچنین باقی مانده سهام دولت (بانک ملی) در گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی تا پایان تیر ماه از طریق بورس واگذار می‌شود که این دو شرکت ارزنده به زودی در بورس ارائه می‌شود تا عمق بازار را بیشتر کند.

همچنین رئیس سازمان بورس در گزارشی به نمایندگان مردم در مجلس اعلام کرد ارزش بورس از سال 88 تاکنون به بیش از 17 برابر افزایش یافته است و امروز ارزش بورس و فرابورس ایران به بیش از 5 هزار هزار میلیارد تومان رسیده است و تاکنون برای 60 میلیون ایرانی کد معاملاتی صادر شده است و این گزاره‌ها نشان می‌دهد، بورس تهران و بازار سرمایه به یکی از گزینه‌های مهم سرمایه‌گذاری خانوارهای ایرانی تبدیل شده است.

در حالی که به صورت سنتی مردم برای سرمایه‌گذاری با خرید طلا، سکه و یا ملک و آپارتمان اقدام می‌کردند.

امروز نمادهای پربیننده در بورس تهران شامل بانک ملت، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، بانک تجارت، ملی مس و پالایش نفت بندر عباس بوده‌اند.

امروز همچنین در فرابورس ایران شاخص کل در پایان معاملات 406 واحد رشد کرده و به رقم 12 هزار و 493 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 821 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از دو میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 535 هزار نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 946 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون، ذوب‌آهن اصفهان، پلیمر آریاساسول، صباتامین، صنایع کاغذ پارس،پتروشیمی زاگرس و فولاد هرمزگان جنوب همگی در تقویت شاخص فرابورس مؤثر بودند.

نمادهای پربیننده در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، سیمان لار سبزوار، تولید نیروی برق دماوند، داروسازی تولید دارو و فرابورس ایران بوده‌اند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول