اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

فشار بر خالق «هری پاتر» به‌خاطر توییت‌های ضد همجنس‌بازی

«جِی کِی رولینگ» خالق مجموعه رمان‌های «هری پاتر» به خاطر رشته توییت‌هایی ضد همجنسبازها از سوی «LGBTQ» سازمان همجنسبازها و ترنس‌ها تحت فشار و انتقاد قرار گرفت.

فشار بر خالق «هری پاتر» به‌خاطر توییت‌های ضد همجنس‌بازی

خبرگزاری فارس ـ گروه کتاب و ادبیات ـ علیرضا سپهوند: «جِی کِی رولینگ» خالق «هری پاتر» پرفروش‌ترین رمان تاریخ، هر از گاهی توییتی ضد همجنسبازها منتشر می‌کند که با واکنش‌ها و انتقادات حامیان همجنسبازان مواجه می‌شود.

جدیدترین بحث و جدل خانم رولینگ زمانی آغاز شد که او کامنتی در مورد مقاله‌ای از «دِوکس» (Devex)، پلتفرمی رسانه‌ای برای انجمن توسعه جهانی با عنوان «عقیده» نوشت. در این مقاله که نویسنده «ترنس‌ها» (دوجنسیتی) را در مسائل زنانگی و نیاز به مسائل و امکانات بهداشتی در شرایط قرنطینه کرونا جمع می‌زند، با واکنش و کامنت خانم رولینگ مواجه می‌شود که متعاقب آن باز همچون واکنش‌های پیشین، نویسنده «هری پاتر» مورد حمله همجنسسبازها و طرفداران دگرباشان جنسی قرار گرفت. 

رولینگ نوشت: اگر جنسیت واقعی نیست، پس جذابیت همجنس هم وجود ندارد. اگر جنسیت واقعی نیست، پس واقعیت زندگی زنان در سطح جهان محو شدنی است. من افراد دوجنسه را می‌شناسم، اما محو کردن مفهوم جنسیت، توانایی بسیاری برای معنابخشی به زندگی‌شان را ازبین می‌برد. از بیان حقیقت متنفر نباشیم!

خالق هری پاتر نوشت: این ایده که زنانی چون من با سال‌ها نسبت به ترنس‌ها حس دلسوزی و ترحم داشته‌اند، از این منظر است که آن‌ها هم به گونه‌ای مشابه زنان آسیب‌پذیر هستند برای نمونه از خشونت مردان. از این رو این تفکر که این جنسیت واقعی است و با پیامدها و عواقب آن زیسته‌اند، بی‌معناست.

رولینگ همچنین ابراز داشت که به حق زندگی در آرامش افراد ترنس احترام می‌گذارد و از آن‌هایی که او را مخالف رادیکال فمینیست ضد ترنس می‌نامند، انتقاد کرد.

او همچنین گفت: من به اینکه هر فرد ترنسی هرجور که تمایل دارد و راحت است زندگی کند، احترام می‌گذارم. حتی اگر به خاطر ترنس بودن بر شما تبعیض رود حاضرم با شما به راهپیمایی هم بیایم. در عین حال زندگی من با زن بودن شکل گرفته است و اعتقاد ندارم که گفتن این، تنفرانگیز باشد!

سازمان حقوق همجنسبازها «LGBTQ» در پاسخ به اظهارات رولینگ گفت: این نویسنده خود را با یک ایدئولوژی همسو می‌داند که به‌طور کاملا ارادی حقایقی درباره هویت جنسیتی و افراد ترنس را تحریف می‌کند. در سال ۲۰۲۰، هیچ بهانه‌ای برای هدف قرار دادن افراد ترنس (دوجنسیتی) وجود ندارد.

رولینگ قبلا هم به‌خاطر ابراز عقیده‌های مشابه و نیز ضد همجنسبازها، با انتقادات شدیدی مواجه شده بود، اما بر دیدگاه خود استوار است. او در ماه دسامبر به‌خاطر حمایت از محققی که شغلش را به‌خاطر اینکه گفته بود هیچکس نمی‌تواند جنسیت بیولوژیکی خود را تغییر دهد، نیز با انتقادات فراوانی مواجه شد. «GLAAD» (سازمان غیردولتی نظارت همجنسبازها بر رسانه‌ها) در واکنش به توییت‌های رولینگ بیانیه‌ای با استدلالاتی غیرمنطقی صادر کرد: جی کی رولینگ که کتاب‌هایش به بچه‌ها امید می‌داد که در تلاش با هم دنیای بهتر بسازند، حالا خود را همسو با ایدئولوژی می‌داند که اصل و مبنای انسانیت افرادی که ترنس هستند را انکار می‌کند. اکنون زمان آن فرا رسیده است که متحدانی که افراد ترانس را می‌شناسند و از آنها حمایت می‌کنند، صحبت کنند و از حق اساسی خود حمایت کنند تا به طور یکسان و عادلانه با آنها رفتار شود.

جِی‌کِی ‌رولینگ نویسنده سری داستان‌های «هری پاتر» که نسخه مکتوب و فیلمی‌اش از پرمخاطب‌ترین‌های تاریخ به‌ شمار می‌رود سال گذشته با دفاع از محققی که نظراتش گروه همجنس‌بازها را برافروخته بود، اظهار داشت: جنسیت بیولوژیکی قابل تغییر نیست. گروه‌های به اصطلاح مدافع همجنس‌بازان، به‌خاطر سخنان ضد همجنس‌گرایانه «جِی‌کِی‌ رولینگ» نویسنده «هری پاتر» به وی تاختند.

یکی از محققان جدیداً نتایج تحقیقات و آزمایش‌های ژنتیکی و فیزیولوژیکی خود را در رد وجود هرگونه ژن یا جنسیت بیولوژیکی که به همجنس‌گرایی مرتبط باشد، ارائه کرده و به شدت مورد حمله همجنس‌بازان قرار گرفته است. حال خانم رولینگ نیز نتیجه تحقیقات این دانشمند را تایید کرده و اظهار داشته که «جنسیت بیولوژیکی قابل تغییر نیست». بدین معنا که هیچ‌گونه ژن یا شرایط فیزیولوژی حامل همجنس‌گرایی وجود ندارد که همین باعث رد تمام ادعاهای همجنس‌بازان در ژنتیکی بودن این ناهنجاری می‌شود. همین امر باعث حمله این قشر ابتدا به انجام دهنده این تحقیق و سپس به خانم رولینگ شده است.

رولینگ در آن زمان در حمایت از زن محققی که تحقیقات علمی‌اش به مذاق همجنسبازها و حامیانشان خوش نیامده بود و او را از کار اخراج کرده بودند، در حساب توییتری خود نوشت: «لطفا هرچه دوست دارید بپوشید و خود را هر آنچه که دوست دارید بنامید! با هرکه دوست دارید و دوست دارد باشید. در صلح و امنیت زندگی کنید، اما زنان را به‌خاطر بیان نظرشان در مورد جنسیت از کار اخراج نکنید!#IStandWithMaya #ThisIsNotADrill»(هشتگ من کنار مایا ایستاده‌ام).

رولینگ همچنین در مواردی از مسلمانان حمایت کرده است.او همواره هرجا که در هر زمینه‌ای سخنی نابجا یا به ناحق بیان شده واکنش نشان داده است. در سال ۲۰۱۷ شخصی به نام «راتگر اولبرکت» در پیامی روی صفحه توییتر خود نوشته بود: آیا می‌دانید در انگلستان انداختنِ یک تکه گوشت خوک در بیرونِ یک مسجد، مجازاتی بیشتر از تجاوز به یک دخترِ ۱۱ ساله دارد؟ این شخص با نوشتن این توییت قصد داشت علیه همراهی دولت انگلیس با مسلمانان گام بردارد. جی.کی. رولینگ دو روز پس از انتشار این پیام نژادپرستانه به آن واکنش نشان داد و نوشت: آیا می‌دانید در انگلیس چیزها و حرف‌هایی که به هیچ وجه صحت ندارد را «مزخرف» می‌نامیم؟ وی با انتشار این مطلب، تاکید کرد که ادعای اولبرکت نه تنها صحت ندارد، بلکه ارتباطی به مسلمانان ندارد.

رولینگ، پیش از این نیز، در حمله‌ای که به مسجد ونزبری پارک در اوائل سال ۲۰۱۷ صورت گرفت، در توییتی نوشت: سرزنش قربانیان از سوی مطبوعاتی که به این کار عادت کرده‌اند، تهوع آور است.

جوآن «جو» رولینگ، زاده ۳۱ ژوئیه ۱۹۶۵ رمان‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و بشردوست اهل بریتانیا است که عمده شهرتش را برای نوشتن مجموعه داستان‌های «هری پاتر» کسب کرده‌ است. این مجموعه داستانی به ۶۵ زبان و به‌طور تقریبی در ۴۵۰ میلیون نسخه منتشر شده‌ است. کتاب‌های «هری پاتر» از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ بشر به حساب می‌آیند. در سال ۲۰۰۷ به انتخاب مجله تایم، رولینگ پس از ولادیمیر پوتین به عنوان دومین شخص تأثیرگذار سال انتخاب شد. مجله فوربز رولینگ را در رده چهل و هشتمین شخصیت معروف در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد. او در حال حاضر فعالیت‌های انسان‌دوستانه و خیرخواهانه بسیاری را به عهده گرفته و پشتیبانی می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول