اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

مقامات ایران به اعتراضات آمریکا چه واکنشی نشان دادند؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره اعتراضات آمریکا عنوان کردند: آمریکایی‌ها با رفتارهای‌شان در دنیا رسوا شده‌اند. آن از مدیریت ضعیف‌شان در کرونا و این هم از برخورد وقیحانه‌ با مردم که آشکارا جنایت می‌کنند، عذرخواهی هم نمی‌کنند و بعد هم می‌گویند حقوق بشر.

مقامات ایران به اعتراضات آمریکا چه واکنشی نشان دادند؟

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، پس از آنکه «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی بر اثر خشونت پلیس جان باخت، شهرهای مختلف آمریکا صحنه اعتراضات بیشماری قرار گرفت و دامنه این اعتراضات حتی به برخی کشورهای اروپایی نیز رسید.

ماجرا از آنجا شروع شد که یک افسر سفیدپوست در آمریکا  یک فرد سیاه‌پوست را در شهر «مینیاپولیس» به قتل رساند و  پلیس فدرال این کشور و پلیس این شهر مدعی انجام تحقیقات لازم درباره یافتن علت دقیق مرگ این مرد رنگین پوست شدند.این مرد سیاه‌پوست که حدود ۴۰ سال داشت با رفتار خشن پلیس رو‌برو شد که به دستان او دستبد زده و او را با صورت روی زمین خواباندند.  پلیس مدعی شد که این مرد ۴۰ ساله مظنون به جعل اسناد بوده و مشکلات پزشکی داشته و بعد از انتقال به بیمارستان با خودروی امدادی جان خود را از دست داده است. این در حالی است که در فیلم‌های منتشر شده از سوی عابران در این صحنه که در شبکه‌های اجتماعی نیز انعکاس زیادی داشت، این مرد سیاه‌پوست با فشار زانوی یک افسر پلیس مینیاپولیس مواجه شده و مرتب فریاد می‌زد، «نمی‌توانم نفس بکشم.»

در این میان مقامات جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای خشونت صورت گرفته و نژادپرستی در آمریکا واکنش‌هایی را نسبت به این اتفاقات نشان دادند. آنگونه که مقام معظم رهبری به اوضاع آشفته این روزهای آمریکا اشاره کردند و گفتند که آمریکایی‌ها با رفتارهایشان در دنیا رسوا شده‌اند و از سوی دیگر محکومیت این برخوردهای خشونت‌آمیز از سوی روحانی و واکنش‌های دستگاه دیپلماسی.

* خشونت بی حد و مرز پلیس آمریکا

اولین واکنش از سوی وزارت امور خارجه ایران صورت گرفت و دستگاه دیپلماسی چهارشنبه هفتم خرداد ماه در توئیتی در واکنش به این اقدام عنوان کرد:‌« ۶ سال پس از التماس‌های اریک گارنر که می‌گفت «نمی‌توانم نفس بکشم»، این بار جورج فلوید، یک سیاه‌پوست دیگر، بعد از بازداشتی بیرحمانه و غیر انسانی جان خود را از دست داده است. به نظر می‌رسد خشونت پلیس ایالات متحده آمریکا علیه سیاه‌پوستان هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و مانند همیشه، پاسخ آمریکا به درخواست اجرای عدالت، به کارگیری خشونت و زور بیشتر است»

 

 

 سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز یک روز بعد، (پنجشنبه) هشتم خرداد ماه با انتشار فیلم برخورد پلیس میناپولیس با جورج فلوید در توئیتی نوشت: «قتل وحشیانه و در کمال خونسردی جورج فلوید توسط مرد سفیدی که یونیفرم پلیس به تن دارد، به صورت وحشتناکی نشانگر نژادپرستی نظام‌مند و برترپنداری نژاد سفید است که از سوی هیات حاکمه فعلی آمریکا تکریم و تجلیل می‌شود.»

 

 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه شب نهم خرداد ماه در توئیتی دیگر عنوان کرد: «جمهوری اسلامی ایران از قتل تاسف بار سیاه‌‌پوستان ابراز تاسف کرده، تبعیض نژادی مرگ‌آور در آمریکا را تقبیح می‌کند و از مقامات آمریکایی می‌خواهد که عدالت را در خصوص اینگونه قتل‌ها اجرا کنند. صدای معترضان باید شنیده شود. بدین منظور، سرکوب آمریکایی‌های رنج‌ دیده و محدودیت رسانه‌ها باید سریعا متوقف شود.»

 

 

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز شنبه دهم خرداد ماه در توئیتی با انتشار تصویر بیانیه ۲۷ ژوئن ۲۰۱۸ مایک پامپئو علیه کشورمان با عبارات مشابه مردم آمریکا را مخاطب قرار داد و نوشت: «عده‌ای فکر نمی‌کنند که جان سیاهان اهمیت دارد. قابل توجه کسانی از ما که جان سیاهان را مهم می‌دانند: زمان آن است دنیا با نژادپرستی مقابله کند. جهان علیه نژادپرستی»

 

 

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دهم خرداد ماه در‌ توئیتی با اشاره به اعتراضات اخیر در آمریکا نوشت: «رجزخوانی‌های توخالی تیم ⁧‫ترامپ‬⁩ در حالی است که ⁧‫افول آمریکا‬⁩ سرعت گرفته است.شکست‌های پیاپی از ⁧‫محور مقاومت‬⁩ و درگیری‌های رو به تزاید با جامعه بین‌الملل در خارج و اقتصاد ناتوان و بیکاری، نظام بهداشتی فاجعه‌بار، تحدید رسانه‌ها و بحران‌های عمیق اجتماعی و امنیتی در داخل شواهدی غیرقابل انکار است.»

 

 

وزارت خارجه ایران روز یکشنبه یازدهم خرداد ماه در پیامی توئیتری اعلام کرد: «رژیم آمریکا که به وعده‌اش برای توقف هدر دادن پول در ماجراجویی‌های خارجی عمل نکرده و اکنون هم غرق در بحران خودساخته کووید-۱۹ است، حالا برای ارعاب معترضان به ارتش، «سگ‌های شرور و سلاح‌های شوم» متوسل شده است.»

وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده است: «آمریکا به جای این کار، باید صدای مردمش را بشنود و سیاست‌های شکست‌خورده‌اش را تغییر دهد.»

 

 

*دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و کنار شما ایستاده

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه ۱۲ خرداد ماه در نشست خبری با خبرنگاران همچنین پیامی به مردم آمریکا به زبان انگلیسی قرائت کرد و گفت: دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و کنار شما ایستاده است. رژیم آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می‌‌کند.از صحنه‌های خشونت باری که این روزها پلیس آمریکا در پیش انظار مردم جهان خلق می‌کند و بی محابا و با حداکثر خشونت مردمی را که به صورت مسالمت آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می‌کند، بسیار متاسفیم.

سخنگوی وزارت خارجه خطاب به دولت و پلیس آمریکا نیز گفت: خشونت‌ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند.

 

 

*کافر همه را به کیش خود پندارد

در این میان،‌ مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سخنانی ایران، چین و روسیه را به افزایش ناآرامی‌ها در ایالات متحده متهم کرد و مدعی شد ایالات متحده بر این بحران‌ها غلبه خواهد کرد. سید عباس موسوی به این ادعای بی اساس پاسخ داد و گفت: کافر همه را به کیش خود پندارد،‌ اینجا مصداق دارد.

وی افزود: آن کشوری که علیه منافع سایر کشورها و در امور داخلی سایر کشورها دخالت می‌کند و ابایی از بیان آن ندارد، دولت ایالات متحده آمریکاست و اینگونه فرافکنی‌ها از شخصی چون آقای ترامپ بعید نیست و ایشان در اداره کشور و اقتصاد آمریکا شکست خورده است. او در کنترل بیماری کرونا شکست خورده و همینطور دولتی را به جا گذاشته که به شدت اهل تبعیض نژادی است و اتفاقاتی که در شهرهای مختلف آمریکا رخ داده، نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه کردن صداهای مردم است که الان از خفه کردن صداها به خفه کردن اتباع آمریکایی تبدیل شده است و طبیعی است جان این مردم به لب بیاید و اعتراض کنند.

موسوی ادامه داد: آقای ترامپ در این موارد چاره‌ای ندارد که به فرافکنی رو بیاورد و ایران و سایر کشورهای مستقلی که از دیدگاه ایشان با آنها زاویه دارند را متهم می‌کند. ما هرگونه دخالت در امور داخلی آمریکا را رد و محکوم می‌کنیم ولی نمی‌توانیم از اتفاقاتی که در آمریکا رخ می‌دهد، ابراز نگرانی و تأسف نکنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: صحنه‌های خشونت آمیز و وحشیانه‌ای که ما و دنیا در حال دیدن آن هستیم که آمریکایی که مدعی بوده و علیه کشورهای دیگر برخی مسائل را به رخ می‌کشیده الان وحشیانه‌ترین سرکوب‌ها را علیه مردم خود به ویژه رنگین پوستان صورت می‌گیرد که به شدت مایه تاسف ما ناراحتی همه ماست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر در آمریکا که سؤال یکی دیگر از خبرنگاران بود، گفت: اینها امور داخلی سایر کشورهاست و ما بنای دخالت در امور داخلی هیچ کشوری نداریم و تاکنون نداشتیم، ولی از آنجایی که مباحث انسانی است و فریادی که مردم مظلوم آمریکا به ویژه رنگین پوستان داشتند،‌ نمی‌توانیم در مقابل این فریاد تظلم خواهی سکوت کنیم.

وی افزود: در چند مورد اعلام کردیم صدای آنها را شنیدیم و اعلام همبستگی کردیم و کشورهای دنیا و سازمان‌های حقوق بشری باید این صدا را بشنوند و فکری به حال وضعیت وخیم حقوق بشری در آمریکا کنند.

*تکنیک زانو روی گردن جوابگو نیست

وزیر خارجه ایران دوشنبه شب ۱۲ خرداد ماه با اشاره به ناکامی سیاست فشار حداکثری آمریکا گفت:«تکنیک "زانو روی گردن" چیز تازه‌ای نیست؛ همان فرقه‌ای که اذعان دارند دروغ، فریب و دزدیدن عادت آنهاست، طی ۲ سال گذشته، این تکنیک را علیه بیش از ۸۰ میلیون ایرانی به کار گرفته‌اند و آن را "فشار حداکثری" می‌نامند.این تکنیک ما را به زانو در نیاورده است و آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار را نیز شکست نخواهد داد.»

 

 

دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره نیز با اشاره به اعتراضات کنونی در آمریکا عنوان کرد: «اکنون دنیا شاهد رسوایی آمریکاست. آنکه در خانه شیشه‌ای نشسته است، به سوی خانه دیگران سنگ پرتاب نمی‌کند.»

 

 

*نسبت به تبعیض نژادی و اعمال خشونت در آمریکا نگرانیم

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز ۱۲ خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران  در پاسخ به پرسشی درباره مواضع دولت ایران درباره رویکرد نژادپرستانه دولت آمریکا علیه سپاه‌پوستان این کشور گفت: ما در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کنیم، برخلاف ایالات متحده آمریکا که در هر گوشه‌ دنیا که مسئله‌ای را نپسندد، مداخله‌گرانه وارد می‌شود، اما این بدان معنا نیست که ما نسبت به آنچه در خیابان‌های آمریکا می‌گذرد، بی‌تفاوت هستیم، بلکه ما از نزدیک ناآرامی و رفتار آمریکا با معترضان را زیر نظر داریم و نسبت به وجود تبعیض ‌نژادی گسترده در این کشور که اکنون با اعمال خشونت بی‌سابقه‌ای همراه شده، نگرانیم.

وی اظهار داشت: این حوادث نشان می‌دهد که آمریکا کمترین صلاحیتی برای نصیحت دیگران درباره حقوق بشر ندارد. عدالت و آزادی‌های مدنی که به آن بهانه آمریکا در سایر کشورها دخالت می‌کند، این امر نشان می‌دهد که صلاحیت اظهارنظر هم در این زمینه‌ها ندارد.

سخنگوی دولت گفت: دولت آمریکا باید به جای بی‌ثبات کردن جهان، وقت بیشتری برای اصلاحات ساختاری و سرو سامان دادن به مناسبات اجتماعی خودشان فارغ از تبعیضات و نابرابری‌های اقتصادی و نژادی بگذارد. امیدواریم دولت آمریکا از این وقایع و نحوه رفتار سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران در عدم مداخله در امور داخلی آمریکا درس لازم را برای عدم مداخله در امور سایر کشورها هم بتواند بگیرد.

* دروغ بزرگ دموکراسی و آزادی با فرار ترامپ به زیرزمین کاخ سیاه افشا شد

علی شمخانی دییر شورای عالی امنیت ملی ایران هم ۱۲ خرداد ماه در توئیتی دیگر نوشت:«ادعای ابرقدرتی آمریکا و تهدید به جنگ افروزی، ترور و تحریم با حضور ⁧‫نفتکش‌های ایرانی‬⁩ در کارائیب باطل شد. دروغ بزرگ دموکراسی و آزادی با فرار ترامپ به زیر زمین کاخ سیاهش از ترس مردم آمریکا افشا شد.نشانه‌های افول شیطان بزرگ، بیش از پیش نمایان شده است.»

 

 

* دولت‌های غربی تب حقوق بشری خود را فراموش کرده‌اند

به گزارش فارس، وزارت امور خارجه ایران همچنین روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه با اشاره به سکوت دولت‌های غربی در برابر سرکو‌ب‌ معترضان در آمریکا عنوان کرد: دولت‌های غربی تب حقوق بشری خود را فراموش کرده‌اند.

 

 

وزارت امور خارجه ایران همان روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه در توئیتی دیگر با اشاره به تلاش رژیم آمریکا برای مرعوب و ساکت کردن روزنامه‌نگارانی که اعتراضات کنونی در این کشور را پوشش می‌دهند، خطاب به این رژیم اعلام کرد: جهان نظاره‌گر شماست.

 

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز سه‌شنبه شب ۱۳ خرداد ماه در توئیتی نوشت: «همزمان با مطرح شدن تهدید سرکوب نظامی، شهرهای ایالات متحده صحنه وحشیگری علیه تظاهرکنندگان و رسانه‌ها است. اروپا که در قبال جوامع غیر غربی به سرعت دست به قضاوت و داوری می‌زند، این بار، به سکوت کرکننده خود ادامه می‌دهد. اگر اروپا می‌خواهد همچنان دهانش را بسته نگاه دارد، باید برای همیشه دهانش را ببندد.»

 

 

*  آمریکایی‌ها با رفتارهایشان در دنیا رسوا شده‌اند

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز ۱۴ خرداد ماه و همزمان با سی و یکمین سالگرد ارتحال ملکوتی با اشاره به وضعیت آشفته آمریکا حوادث جاری این روزهای آمریکا را بروز واقعیات پنهان نگهداشته‌ شده آمریکا دانستند و گفتند: زانو زدن پلیس بر روی گردن یک سیاه‌پوست و فشار دادن آن تا جان باختن شخص و تماشای این صحنه از طرف چند پلیس دیگر، چیز جدیدی نیست، بلکه همان اخلاق و طبیعت حکومت آمریکا است که قبلاً نیز با بسیاری از کشورهای دنیا مثل افغانستان، عراق، سوریه و قبل از آن در ویتنام، همین کارها را کرده‌اند.

ایشان شعار امروز مردم آمریکا یعنی «نمی‌توانیم نفس بکشیم» را حرف دل همه ملت‌های تحت ظلم دانستند و افزودند: البته آمریکایی‌ها با رفتارهایشان در دنیا رسوا شده‌اند. آن از مدیریت ضعیفشان در کرونا که به علت فساد موجود در هیئت حاکمه آمریکا، تلفات و مبتلایان به بیماری در آمریکا چندین برابر کشورهای دیگر است و این هم از برخورد وقیحانه‌شان با مردم که آشکارا جنایت می‌کنند، عذرخواهی هم نمی‌کنند و بعد هم می‌گویند حقوق بشر، انگار آن مرد سیاهی که کشته شد، بشر نبود و حقوقی نداشت.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به احساس خجالت و سرافکندگی به جای ملت آمریکا از حکومت‌های خود و حکومت فعلی‌شان افزودند: با این وضع پیش ‌آمده، برخی از ایرانی‌های داخل یا خارج از کشور هم که شغلشان حمایت از آمریکا و بزک آن بود، دیگر نمی‌توانند سر بلند کنند.

 

 

* محکومیت رفتار دولت آمریکا و کاخ سفید

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز ۱۵ خرداد ماه در آیین بهره‌برداری از چند پروژه ملی وزارت نیرو به اوضاع کنونی در آمریکا اشاره کرد و گفت: در شرایطی قرار داریم که آمریکا در یکی از بدترین وضعیت تاریخ این کشور قرار دارد و می‌بینیم چه ظلم بزرگی به سیاه پوستان این کشورمی‌شود. ماجرای جورج فلوید به عنوان یک ماجرای جهانی، داستان عجیبی است و رابطه انسان‌‌ها با هم را می‌رساند. همچنین نشان می‌دهد که ما هنوز تا رسیدن به تمدن جهانی و بشری که مورد توجه انبیاء ‌و پیامبر عظم‌الشأن اسلام بوده بسیار فاصله داریم.

روحانی با بیان اینکه با مردم آمریکا ابراز همدردری می‌کنیم، گفت: رفتار دولت آمریکا و کاخ سفید را که فرمان این جنایات را صادر می‌کند، به‌ شدت محکوم می‌کنیم.

رئیس‌جمهور، انجیل را کتاب مقدسی خواند که مردم را به صلح و آرامش دعوت می‌کند و افزود: انجیل کتابی نیست که فرمان قتل بی‌گناهان را صادر کند. شرم‌آور است رئیس جمهوری که می‌خواهد علیه ملتش اقدام کند دست به کتاب آسمانی می‌برد و این باعث خشم همه ادیان ابراهیمی است. چون کتاب مقدس برای ما هم مقدس است و ما هم به انجیل و عیسی مسیح احترام می‌گذاریم.(اینجا بخوانید)

گفتنی است، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه نیز در صفحه توئیترش به نژادپرستی و نابرابری‌های طبقاتی افسارگسیخته و فاجعه بار در آمریکای عصر ترامپ پرداخته بود.

در این توئیت آمده است: «از زجرکش شدن احمد آربری از سوی افراد ددمنش نژادپرست که همزمان پرونده وی با بی عدالتی‌های دهشتناکی مواجه بوده است، تا به اشتباه کشته شدن برونا تیلور در حمله حماقت بار پلیس به وی تا نرخ به شدت صعودی مرگ و میر آمریکایی‌های سیاه‌پوست بر اثر ویروس کرونا، آمریکا در عصر ترامپ به دلیل نژادپرستی و نابرابری‌های طبقاتی افسارگسیخته به طرز فاجعه باری مستاصل و ناکام شده است.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول