اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نگرانی بی‌پاسخ حضور دانشجویان در امتحانات دانشگاه آزاد/ استان‌هایی که فقط امتحانات یک دانشگاه حضوری است

۳۱ فروردین ماه بود که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد مقرر شده امتحانات پایان‌ترم به صورت حضوری برگزار شود، این موضوع نگرانی دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها را به همراه داشت.

نگرانی بی‌پاسخ حضور دانشجویان در  امتحانات دانشگاه آزاد/ استان‌هایی که فقط امتحانات یک دانشگاه حضوری است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یکی از بخش‌های متأثر از شیوع ویروس کرونا مجموعه‌های علمی از جمله دانشگاه‌ها بودند به طوری که با پایان یافتن سال تحصیلی عملاً کلاس‌هایی ترم زوج دانشگاه‌ها که از اواسط بهمن آغاز و تا اواسط خرداد ادامه پیدا می‌کردند، پس از نیمه دوم بهمن ماه تشکیل نشدند.

دانشگاه‌ها به عنوان یک مکان عمومی که دانشجویان در هر کلاسش تجمع کرده و ساعت‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و از طرفی نیاز به تعامل میان استاد و دانشجو به ویژه در رشته‌های عملی و دروس آزمایشگاهی، ریسک ابتلا به کرونا را تا حد زیادی افزایش می‌داد و به همین دلیل از همان ابتدای شیوع بیماری تعطیل شد.

از اواخر فروردین ماه که به دلیل شرایط خاص حاکم بر کشور، معیشت اقشار مختلف مردم در شرایط دشواری قرار گرفته بود و از سوی دیگر به نظر می‌رسید از شدت سرایت بیماری کاسته شده، جمع‌بندی مسؤولان بر کاهش تدریجی محدودیت‌ها قرار گرفت.

این کاهش محدودیت منجر به اوج‌گیری دوباره تعداد مبتلایان به کرونا شده هر چند تعداد تلفات این ویروس و افراد بستری شده کاهش یافته اما آمار مبتلایان نشان می‌دهد هنوز هم به غیر ضرورت نباید از مراقبت‌های گذشته کم کرد.

پیش از بالا رفتن دوباره تعداد مبتلایان، در ۳۱ فروردین ماه طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد مقرر شده امتحانات پایان‌ترم به صورت حضوری برگزار شود.

 

این موضوع نگرانی دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها را به همراه داشت، نگرانی از بابت عدم رعایت مراقبت‌های بهداشتی از سوی بعضی از دانشجویان که می‌تواند برای سایر افراد خطرناک باشد و حتی در صورت رعایت فاصله‌گذاری در زمان امتحان، با توجه به حضور دانشجویان در خوابگاه، سرویس، سلف و بوفه می‌تواند، نمی‌توان همه تبعات آن را کنترل کرد.

در همین راستا، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های آزاد اسلامی خوزستان در نامه‌ای خواستار اتخاذ تدابیری جهت حذف ترم یا تعویق یک ماهه امتحانات شدند؛ همچنین در چند پویش مردمی سامانه فارس من خبرگزاری فارس حدود ۳ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی با مطالبه از مسؤولان این دانشگاه درخواست برگزاری مجازی آزمون‌ها را داشتند. موضوعی که در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دولتی کشور نیز انجام شده و آزمون‌های پایان ترم به صورت حضوری برگزار نمی‌شود.

آغاز امتحانات مقطع ارشد و دکترا از تاریخ ۲۶ خردادماه اعلام شد، همچنین امتحانات مقاطع کاردانی و کارشناسی (به جز گروه معارف اسلام، دفاع مقدس و عمومی) از ۴ تا ۲۸ مرداد ماه برگزار خواهد شد.

توضیحات دانشگاه آزاد برای اصرار بر آزمون حضوری

جواد علمائی رئیس ستاد آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی در همین خصوص به خبرنگار فارس گفت: برگزاری آزمون‌های مجازی استانداردهایی دارد که باید توسط دانشگاه و دانشجو رعایت شود، ما دو منطقه سفید و قرمز داریم؛ زمانی که اعلام می‌شود فضا سفید است و همه کسب‌وکارها به روال خود باز می‌گردد و مشکلی پیش نمی‌آیند قطعاً دانشگاه‌ها هم مانند بقیه آحاد جامعه هستند و امتحانات برگزار خواهد شد اما اگر اعلام شود منطقه‌ای قرمز و محیط کرونایی است امتحان حضوری از دانشجویان گرفته نخواهد شد و دانشجویان نباید نگران باشند.

 

رئیس ستاد آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر دانشجویی اعلام کند که تب،‌ لرز، سرفه، تنگی نفس، ضعف و از دست دادن حس بویایی دارد، می‌تواند در فرصتی دیگر امتحان دهد، تدابیری اندیشیده‌‌ایم تا سلامت دانشجویان، اساتید و کارمندان  به خطر نیفتد ضمن اینکه فضای دانشگاه بعد از برگزاری هر امتحان طبق پروتکل‌های بهداشتی ضدعفونی خواهد شد.

مناطق پرریسک از سرویس تا سرویس بهداشتی اضطراب مضاعف برای دانشجویان

این در حالی است که با اعلام مسؤولان دانشگاه های کشور در بسیاری از استان‌ها همه مقاطع دانشگاه‌های دولتی آزمون پایان ترم خود را به صورت غیر حضوری برگزار می‌کنند اما دانشگاه آزاد اسلامی تقریبا در همه شهرهای کشور قرار است آزمون‌های خود را در مقطع کارشناسی به صورت حضوری برگزار کند.

اگر چه مسؤولان این دانشگاه راهکاری‌هایی نظیر بازه امتحانات، غربالگری و نکات بهداشتی را برای این سلامت دانشجویان در نظر گرفته‌اند اما مشکلات زیادی هنوز قبل و پس از ورود دانشجویان برای برگزاری آزمون وجود دارد که در شرایط تثبیت نشده کشور از نظر بیماری کرونا  سلامت دانشجویان را تهدید می‌کند.

دانشجویان معتقدند استفاده از وسایل نقلیه عمومی و یا سرویس‌ها ریسک ابتلا در افراد را با برده و امکان تشخیص آن هم تا پس از چند روز و تماس با افراد ناقل ممکن نیست و این موضوع حتی کسانی را که با وسیله نقلیه شخصی نیز در امتحان حضور می‌یابند را تهدید می‌کند.

از طرفی دغدغه برای حضور در فضای فیزیکی دانشگاه و استفاده از اماکن عمومی نظیر محوطه استراحت، نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی یکی دیگر از نگرانی‌های دانشجویان برای احتمال ابتلا به این بیماری است که تقریبا راه گریزی هم ازآن وجود ندارد.

همچنین نحوه استفاده از فضای فیزیکی آزمون و نیز خدمات دانشگاه در حوزه تغذیه و یا اقدام شخصی دانشجویان برای این موضوع یکی دیگر از نگرانی‌های خانواده‌ها برای پرخطر شدن محیط دانشگاه در حین برگزاری امتحانات است.

 

دانشجویان را قانع کنید یا تصمیم را لغو کنید

به نظر می‌رسد با توجه به تجربه موفق برخی از واحدهای دانشگاهی در برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌های میان ترم به صورت مجازی و عوارض ناشی از استرس مضاعف در بازه امتحانات برای دانشجویان و خانواده‌ها بد نیست مسؤولان دانشگاه آزاد اسلامی از تجربه و دلایل دانشگاه‌های بزرگ دولتی کشور بهره ببرند و یا دلایل اصرار خود بر برگزاری حضور آزمون‌ها را در حضور کارشناسان مطرح کنند.

شاید لازم باشد یا افکار عمومی درباره این تصمیم پرخطر و با تعدد اعتراضات نسبت به آن قانع شود و یا مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در این تصمیم خود تجدید نظر کرده و از جایگزین‌های متعدد و آزمون شده آمن استفاده کنند تا مبادا در پایان این نیم سال تحصیلی شاهد پشیمانی در رابطه با تصمیمات غیرکارشناسی در حوزه آموزش عالی کشور باشیم.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول