اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

در حیاط خلوت ارس چه خبر است؟

یکی از آسیب‌های مناطق آزاد که در دوره‌های مختلف مدیریتی مورد نقد مردم، دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بوده و منحصر به دولت خاصی نیست، تبدیل آنها به حیاط خلوت افراد وابسته به گروه‌های سیاسی و احزاب و ... است.

در حیاط خلوت ارس چه خبر است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در روزهای اخیر شاهد تغییرات مدیریتی گسترده و البته در سکوت خبری در منطقه آزاد ارس بودیم با توجه به عدم اطلاع رسانی و شیوه عمل آن بویژه با شروع بکار مجلس جدید و آخرین سال فعالیت دولت قابل تامل است. 

مدیرعامل اصلاح طلب کهنه‌کار منطقه آزاد ارس که ماه‌ها موضوع بازنشستگی‌اش نقل محافل رسانه‌ای و مورد پیگیری نهادهای نظارتی بود و به سرانجامی نرسید، اکنون با عزل و نصب‌های گروهی که آرام و بی سر و صدا در حال انجام است، ظاهرا اهداف خود در سازماندهی برخی عناصر هم حزبی‌اش را کامل می‌نماید.

براساس اطلاعات به دست آمده طی هفته‌های گذشته و در یک جلسه شاهد جابه‌جایی‌هایی بودیم که در ادامه آورده شده است.

- تغییر معاون توسعه مدیریت و انتصاب سرپرست موقت بجای آن (شهردار سابق شهر جدید سهند که آقای مدیرعامل در زمان حضورش در وزارت راه و شهرسازی مدتی مسوولیت شهرهای جدید را عهده‌دار بوده و از این جهت همکار سابق ایشان می باشد) و انتصاب معاون قبلی به عنوان مسوول هماهنگی آن سازمان در مرکز استان!

- تغییر معاون فنی و عمرانی که به دلیل غیبت‌های بیش از حد در پست قبلی (معاونت اسبق توسعه مدیریت) و فعلی مورد انتقاد ارباب رجوع بوده و انتصاب وی به عنوان مشاور امور ایثارگران 

-انتصاب همزمان عضو موظف هیات مدیره، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری و قائم مقام مدیرعامل به عنوان سرپرست معاونت عمرانی! (منطقه آزاد ارس کلا 4 معاون دارد)

- تغییر مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل و انتصاب مدیر فناوری اطلاعات به جای وی

- انتصاب مدیر فناوری اطلاعات

- جابه‌جایی مدیران بازرگانی و گمرک

- تغییر مدیر اجتماعی، ورزش و سلامت که سابقا مسوولیت روابط عمومی را برعهده داشت و انتصاب وی به عنوان مسوول دفتر تبریز!

- انتصاب یکی از کارمندان تازه وارد و کم تجربه سازمان به سمت مدیریت اجتماعی، ورزش و سلامت! 

و سایر تغییراتی که برخی رسانه ای شده اند از جمله انتصاب مدیر قفقاز و سرمایه گذاری و ...و برخی که اطلاعی از آنها نیست.

قابل تامل‌تر اینکه شنیده می‌شود هدف از برخی انتصابات انجام یافته توسط مدیران عامل مناطق آزاد ایجاد راهکار قانونی برای تبدیل وضعیت استخدامی افراد مدنظر از شرکتی به سازمانی است  و در راستای مدیریت اعتراض صدها کارشناس و کارمند اداری در نوبت تبدیل وضعیت این سازمان ها انجام می پذیرد.

این تغییرات مدیریتی در حالی انجام یافته است که تاکنون هیچ خبری از سوی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی سازمان منطقه آزاد ارس منتشر نشده است و این اطلاعات از طریق خبرنگاران و اهالی منطقه کسب شده است.

مشابه این تحرکات در ماه‌های اول حضور مدیرعامل فعلی منطقه آزاد ارس نیز توسط رسانه‌های محلی گزارش شد که حکایت از جذب بی‌سر و صدای برخی عناصر ستادهای انتخاباتی و احزاب مورد توجه در این سازمان بود.

این امر که موجبات اعتراض رسانه‌های محلی را فراهم کرد، توسط ائمه جمعه جلفا و هادیشهر به دفعات مورد نقد قرار گرفت و با وجود طرح موضوع در خطبه های نمازجمعه و رسانه ها، باتوجه به اینکه متاسفانه قانون افسار گسیخته مناطق آزاد هیچ منعی برای مدیران آنها متصور نیست، عملا اعتراض‌ به چنین اقداماتی که متاسفانه به شدت اعتماد مردم مرزنشین به نظام را نشانه می‌گیرند به جایی نرسید.

نکته مهم‌تر تبدیل وضعیت خاص برخی افراد منتسب به مدیرعامل جدید به صورت قراردادهای دائمی (شبه استخدام رسمی) است که در بدو ورود به این منطقه انجام یافته و تاسف بارتر اینکه با قوت گرفتن شایعه انتقال یکی از این افراد به سازمانی دیگر در تهران، به نظر می‌رسد انعقاد قراردادهایی از این دست با هدف ثبات دائمی افراد منتسب به مدیران عامل انجام می‌شود. امری که در زمان مدیران قبلی این منطقه نیز رخ داده و زمینه انتقال به عنوان مامور به خدمت در دستگاه‌های دیگر دولتی را فراهم می‌کند!

آخرین بررسی‌های خبرنگار ما حاکی از آن است که متاسفانه این فرآیند که ظاهرا قانونی بنظر می‌رسد و عملا ظلم به کارکنان باسابقه این سازمان می‌باشد، در سال آخر دولت نیز توسط مدیرعامل منطقه آزاد ارس که ماه‌های آخر حضور خود در ارس را طی می‌کند، پیگیری شده و شنیده‌ها (که امیدواریم تکذیب شود!) حکایت از عقد قرارداد بیش از ده نفر از مدیران و کارشناسان منطقه به صورت دائمی دارد که اتفاقا بی‌ارتباط با تغییرات گروهی اخیر نیست.

این رویدادها با اخبار منتشر شده از اخراج کارکنان سازمان منطقه آزاد ارس و یا اعمال سیاست‌های ریاضتی در حقوق و مزایا و اضافه‌کاری آنان که بیش از یک هزار نفر اعلام می شود، همخوانی ندارد و به نظر می‌رسد لازم است نهادهای نظارتی به موضوع ورود کرده و مانع اقدامات انتخاباتی یا سیاسی در سال آخر فعالیت دولت در منطقه آزاد ارس شوند.

همانگونه که در گزارش های قبلی ذکر شد؛ بررسی سوابق انتصابات در  مناطق آزاد نشان می‌دهد متاسفانه به دلیل شرایط خاصی که این مناطق از حیث قوانین و مقررات دارند، سازمان‌های مناطق آزاد حیاط خلوت جناح‌های سیاسی شده و بدون توجه به صلاحیت‌ها و سوابق افراد شاهد به کارگیری افراد سیاسی در پست‌های حساس اقتصادی در این مناطق بوده‌ایم و همین امر مانع ثبات در پست‌های  تخصصی شده و عملا سرمایه انسانی خاصی را ایجاد نکرده است و به عبارتی مدیران اتوبوسی با مدیران عامل و دولت‌ها آمد و شد کرده‌اند.

اعتراض‌های پی در پی امام جمعه شهر جلفا و مدیران محلی منطقه آزاد ارس در دو سال اخیر هرچند به قول جوانان شهر جلفا راه به جایی نبرده است اما از این واقعیت پرده برداشته است که مدیران عامل این سازمان با استفاده از اختیارات خود در یک فرآیند ناعادلانه همچنان حق مردم و کارکنان این سازمان را پایمال کرده و با ایجاد رانت، زمینه ویژه‌خواری را برای غیربومی‌هایی که وابسته به جریانات سیاسی هستند، فراهم آورده و می‌آورند.

رسانه‌های محلی در پی همین اعتراض ها اطلاعات دقیقی از جذب و به کارگیری نیروهای وابسته به مدیرعامل فعلی منطقه یا وابسته به جریان سیاسی خاص را در دو سال گذشته جمع و در اختیار مراجع ذیصلاح گذاشته‌اند.

همین بی‌عدالتی در به کارگیری نیرو در این منطقه برای ایجاد نارضایتی در توده مردم و مرزنشینانی که سالیان سال محرومیت را در این شهر مرزی تحمل کرده‌اند و اکنون شاهد چیدن میوه‌های خوشمزه توسعه توسط دیگرانی هستند که سوار بر اتوبوس سیاست و رابطه چند صباحی مانند کاروانسرا به آن نگاه می‌کنند، کافی است.

انتهای پیام/60001/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول