اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

ایزدی: رسانه‌های آمریکا به‌‌دنبال منحرف ‌کردن تظاهرات مردم هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه رسانه‌های آمریکا هم در خدمت دولت هستند، گفت: پوشش گسترده رسانه‌ای توسط CNN هم روش منحرف کردن تظاهرات مردم است.

ایزدی: رسانه‌های آمریکا به‌‌دنبال منحرف ‌کردن تظاهرات مردم هستند

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا در نشست تخصصی «نژادپرستی ساختاری در آمریکا»، که امروز (دوشنبه 19 خرداد) در این خبرگزاری فارس برگزار شد، با اشاره به اتفاقات اخیر آمریکا گفت: براساس آمارهای موجود تظاهرات اخیرا در آمریکا هم از نظر تعداد جمعیت و هم اندازه خشم مردم، کم سابقه بوده است. در سال ۱۹۶۸ یعنی ۵۲ سال پیش هم اتفاق مشابهی رخ داد. تفاوت این دو در این است که ما هم اکنون در تظاهرات مردم آمریکا شاهد حضور تعداد زیادی از سفیدپوستان هم هستیم.

وی با اشاره به حضور مسلمانان آمریکا در کنار سیاهپوستان این کشور در تجمعات اخیر گفت: همانطور که دیدیم در شهرهای مختلف نماز جمعه مسلمانان، در محیط تظاهرات برگزار شد. این هم یکی از تفاوت‌های حرکت مردم آمریکا با تظاهرات سال 1968 است.

این کارشناس مسائل آمریکا اظهار داشت: یک تفاوت دیگر هم این است که سفیدپوستان هم مانند هر انسان دیگری ناراحت هستند که در کشورشان نژادپرستی وجود دارد و مرتبط بودن موضوع نژادپرستی و اختلاف طبقاتی موجب شده سفیدپوستان هم در این تظاهرات حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: تفاوت دیگر حضور قشر جوان و پای کار در تظاهرات آمریکا است و همانگونه که در تصاویر مشاهده می‌کنیم جوانان زیادی در این حرکت حضور دارند.

در سال ۲۰۴۵ جمعیت سفید پوست در آمریکا اقلیت می شود 

ایزدی افزود: آمار اداره آمریکا پیش بینی کرده در سال ۲۰۴۵ جمعیت سفید پوست در آمریکا اقلیت می شود و جمعیت رنگین پوست اکثریت را تشکیل خواهند داد و آمریکا دیگر کشوری سفیدپوست نخواهد بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: جمعیت سفید پوست آمریکا از اینکه دارد در اقلیت قرارمی گیرد ناراحت است. یکی از دلایلی هم که موجب شد ترامپ رای بیاورد شعارهایی بود که درباره بحث نژادپرستی داد.

وی گفت: اگرچه بعد از اتفاقات اخیر در آمریکا شاهد قطع اینترنت و محدویت در شبکه های اجتماعی بودیم، ولی در ۵۲ سال پیش شبکه های اجتماعی و اینترنت نبود و وجود این تکنولوژی و اطلاعات و سواد بیشتر مردم موجب شده که تظاهرات گسترده‌تری شکل بگیرد.

ایزدی ادامه داد: امروز کرونا هم موجب شده جمعیت زیادی از مردم آمریکا بیکار شوند و این موجب نارضایتی مردم شده است. این مسئله هم موجب شده تا مردم آمریکا نگران آینده خود باشند.

حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر در آمریکا دستگیر شدند 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آمار داریم که حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر در آمریکا دستگیر شدند و به دلیل برخوردی که دولت آمریکا دارد تعداد مبتلایان به کرونا در حال افزایش است.

وی ادامه داد: تظاهرات قبلی در ۵۲ سال پیش در آمریکا سرکوب شد. دولت آمریکا توانایی بالایی در سرکوب تظاهرات دارد و سال‌ها هم روی این موضوع کار کرده‌اند.

اصل نژادپرستی یکی از دلایل تاسیس آمریکاست

ایزدی با بیان اینکه اصل نژادپرستی یکی از دلایل تاسیس آمریکاست، گفت: آمریکا برای سرکوب مردم توانمندی بالایی دارد.

وی با بیان اینکه رسانه‌های آمریکا هم در خدمت دولت هستند؛ تاکید کرد: پوشش گسترده رسانه‌ای توسط سی ان ان هم روش منحرف کردن تظاهرات مردم است.

این کارشناس مسائل آمریکا اظهار داشت: در آمریکا هر زمان حرکت اعتراضی مردم سرکوب شده در دور بعد این حرکت با قدرت بیشتری دیده شده است و اگر این بار هم آمریکا بتواند حرکت مردم را سرکوب کند در آینده با قدرت بیشتری اعتراضات شکل خواهد گرفت.

وی گفت: آمریکا رو به افول است و این موضوع دارد آمریکا را به یک کشور متفاوت تبدیل می‌کند، اتفاقی که برای ایران که به صورت سنتی زیر ضربه آمریکا بوده اتفاق خوبی است برای مردم آمریکا هم اتفاق خوبی است.

ایزدی در پاسخ به سوالی درباره تجمعات و اقامه نماز مقابل کاخ سفید و ماهیت این اقدام اظهار داشت: جمعیت نسل دوم و سوم حضورشان در این تجمعات پررنگ است و نماز جماعت آنها مقابل کاخ سفید طوری است که سیاه پوست کنار سفیدپوست نماز می‌خواند و این در عمل تبلیغ اسلام هم هست، چرا که اسلام اولاً تبعیض نژادی ندارد و دوم اینکه ماهیت مبارزه با ظلم در اسلام هست چون مسیحیت، ماهیت مبارزه با ظلم ندارد.

وی افزود: در تفکر اسلامی هم بهشت و جهنم هست و هم مبارزه با ظلم در دنیا وجود دارد که این در مسیحیت نیست و حرکت مسلمان هایی چون مالکوم ایکس باعث شد، حتی جریانات مسیحی هم مانند جریان مارتین لوترکینگ ماهیت مبارزه با ظلم پیدا کنند.

کارشناس مسائل آمریکا همچنین در پاسخ به پرسشی درباره فروشگاه ها و غارت آنها توسط برخی از معترضان آمریکایی تصریح کرد: تعرض به فروشگاه ها از دو جنس است؛ جنس اول تعرض به نمادهای سرمایه داری چون مک دونالد است. بخش دیگر هم جمعیت فقیری هستند که در دوران شیوع کرونا فقیرتر شده‌اند و لزوماً همه تعرض ها به دلیل ضعف سیاسی نیست بلکه دلایل اقتصادی هم می‌تواند داشته باشد.

در آمریکا نفرت بالایی نسبت به شرکت های چند ملیتی وجود دارد 

ایزدی تاکید کرد: در آمریکا نفرت بالایی نسبت به شرکت های چند ملیتی وجود دارد و برای مثال مک دونالد که ۵ میلیارد دلار سود سالیانه دارد، یکی از مدیرانش در مصاحبه‌ای گفته بود که بیمه استعلاجی به او اختصاص داده نشده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد دلیل عدم واکنش بسیاری از کشورها به این تبعیض نژادی و تظاهرات مردم آمریکا گفت: برخی کشورها مثل انگلیس و فرانسه هم دچار نژادپرستی هستند و به همین دلیل در برابر اعتراضات مردم آمریکا سکوت می‌کنند.

ایزدی با تاکید بر لزوم ایفای نقش فعال ایران در برابر اعتراضات مردم آمریکا به خاطر نژادپرستی خاطرنشان کرد: ما زخم خورده آمریکا و تحت تحریم آن هستیم به همین دلیل باید اعلام همبستگی مان با اعتراض کنندگان بیشتر باشد؛ اقداماتی چون صدور بیانیه ای که از سوی مجلس انجام گرفت باید صورت گیرد و طراحی های متعددی برای این امر داشته باشیم.

در حالی که آمریکا گروه «اقدام ایران» دارد ما هنوز گروه «اقدام آمریکا» در کشورمان نداریم 

وی با انتقاد از نبود متولی خاصی در ایران برای بررسی اوضاع آمریکا گفت: مشکل این است که متولی خاصی برای آمریکا در ایران وجود ندارد در حالی که آمریکا گروه «اقدام ایران» دارد ما هنوز گروه «اقدام آمریکا» در کشورمان نداریم همچنین باید در خصوص ضعف رسانه‌های کشورمان در قبال پوشش مسائل آمریکا باید یک آسیب شناسی داشته باشیم.

ایزدی در پاسخ به این سوال که آیا اعتراضات کنونی آمریکا با آشوب های آبان ماه ۹۸ ایران شباهت‌هایی دارد؟‌ اظهار داشت: شباهت هایی وجود دارد. بخشی از افرادی که در آمریکا تظاهرات می کنند دغدغه اقتصادی دارند و در ایران هم عده‌ای از حاضرین در آشوب‌های آبان این حالت را داشتند. همچنین در آمریکا دغدغه سیاسی دارند و در آبان ماه ۹۸ هم ‌ای به دلایل سیاسی در آشوب‌ها حاضر شده بودند.

کارشناس مسائل آمریکا در عین حال با بیان اینکه چیزی که ما داریم و آنها ندارند اپوزیسیون داخلی و خارجی است که با پولهای صهیونیستی و آمریکایی دهها و صدها شبکه تاسیس کرده و سلاح و مواد منفجره برای افزایش آشوب ها می فرستند گفت: آمریکا اپوزیسیون ندارد و عربستان و صهیونیست‌ها هم از اعتراضات حمایت نمی‌کنند و اعتراضات رهبر خاصی هم ندارند چون دولت آمریکا اجازه شکل‌دهی چنین رهبری را نمی‌دهد.

۴۰ میلیون نفر سیاهپوست در آمریکا یک شبکه تلویزیونی ندارند 

وی با بیان اینکه این که ۴۰ میلیون نفر سیاهپوست در آمریکا یک شبکه تلویزیونی ندارند در حالی که هزاران شبکه تلویزیونی در آمریکا وجود دارد تصریح کرد: این تفاوت جدی هست و نتیجه آن اتفاقاتی است که در آبان ماه افتاد در حالی که پلیس ایران از پلیس آمریکا خشن‌تر نیست.

کارشناس مسائل آمریکا همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال مدیریت اعتراضات از سوی دولت آمریکا برای تخلیه مردم این کشور گفت: امکان دارد که مسئولان امنیتی آمریکا روش هوشمندانه‌ای برای مدیریت تبعات قتل جورج فلوید اتخاذ کنند ولی نمی‌توان پذیرفت که اصل ماجرا از طرف دولت آمریکا بوده چون ضربه‌ای که به ماهیت سیاسی آمریکا در جهان خورده و تبعات اقتصادی َآن با هیچ برنامه‌ای قابل توجیه نیست. چون نگاه عده‌ای به آمریکا خیلی بزرگ است، نمی‌توانند پذیرند که این کشور دچار مشکل شده بنابراین می‌گویند طراحی از سوی خود آمریکا بوده است.

این اعتراضات برای ترامپ هم خوب و هم بد است 

ایزدی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر اعتراضات کنونی ضد نژاد پرستی مردم آمریکا بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور اظهار داشت:‌ این اعتراضات برای ترامپ هم خوب و هم بد است چون عده‌ای نژاد پرست در آمریکا وجود دارد که به خاطر ادبیات نژادپرستانه ترامپ به او رای می‌دهند و این به نفع ترامپ است. 

ترامپ احساس می‌کند دو قطبی کردن جامعه به نفعش است 

وی با بیان اینکه از طرفی جمعیتی هم در آمریکا وجود دارد که نژادپرست نیستند و لزوما به ترامپ رای نداده‌اند، ‌گفت: با این حال، اینکه تظاهرات به نفع یا ضرر آمریکاست را نمی‌دانیم ولی به نظر می‌رسد ترامپ احساس می‌کند دو قطبی کردن جامعه به نفعش است چون چاره دیگری هم ندارد. با این حال انتخابات آمریکا به عوامل متعددی چون روند بیکاری آمریکا و شیوع کرونا در آبان‌ماه باعث می شود که الان نتیجه انتخابات آمریکا قابل پیش بینی نباشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول