اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

عرضه 4 میلیون اوراق مسکن به منظور ساماندهی بازار/رشد 92 درصدی مصرف اوراق در سال گذشته

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن، گفت: عرضه 4 میلیون برگ اوراق مسکن در دستور کار قرارگرفته که 2میلیون 500هزار برگ مرتبط با رفع مشکل سجامی عرضه‌کنندگان و 1میلیون 500هزار برگ مرتبط با عرضه ماهانه اوراق مسکن است.

عرضه 4 میلیون اوراق مسکن به منظور ساماندهی بازار/رشد 92 درصدی مصرف اوراق در سال گذشته

محمدحسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد، ضمن بیان افزایش قیمت اوراق مسکن، عنوان کرد: تعیین قیمت اوراق مسکن وابسته به عرضه و تقاضا بازار بورس اوراق بهادار است و هیچ نهادی در کشور از جمله بانک مسکن نمی‌تواند به طور مستقیم در تعیین قیمت نقش موثر داشته باشد.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در بیان نحوه عرضه اوراق مسکن، گفت: اوراق مسکن براساس توافق اولیه دارنده حساب ممتاز و بانک مسکن به صورت ماهانه به متقاضی اعطا شده و دارنده حساب ممتاز می‌تواند نسبت به عرضه اوراق در بازار اقدام کند. بنابراین عرضه اوراق از سوی بانک به طور مستقیم تحت تاثیر مانده حساب ممتاز است و حجم عرضه در اختیار بانک نیست.

*عرضه و تقاضا قیمت اوراق بهادار را تعیین می‌کند

وی ضمن تاکید بر این نکته که افزایش قیمت اوراق مسکن عایدی برای بانک مسکن ندارد، افزود: تعیین بهای اوراق مسکن ارتباطی با بانک نداشته و تابع عرضه و تقاضاست.

مرادی در تبیین عملکرد بانک مسکن در مدیریت عرضه و تقاضا اوراق مسکن گفت: بانک مسکن می‌تواند با استفاده از راهکارهایی نظیر افزایش سقف تسهیلات، تسهیل شرایط دریافت تسهیلات و استفاده از عکس راهکارهای عنوان شده به طور غیر مستقیم در مقدار تقاضا اثرگذار باشد. لازم به تاکید است در طول سال جاری شاهد اقدامات ذکرشده از سوی بانک مسکن نبوده‌ایم.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن، در توضیح دلایل افزایش قیمت اوراق مسکن گفت: در 2ماهه ابتدایی سال 97 ،3میلیون 335هزار برگ اوراق منتشر شده که این رقم در 2ماهه ابتدایی سال 98 به 3میلیون و 124هزار برگ رسیده است. کاهش جزیی انتشار اوراق به دلیل مشکلات سجامی است که برای فروش اوراق به وجود آمده است و شاهد کاهش عرضه از سمت مشتریان بوده‌ایم، از سوی دیگر نقدینگی 60 هزار میلیاردی که به سمت بورس رفته است منجر به انباشتگی تقاضا شده است، بطوریکه شاهد افزایش 92 درصدی مصرف اوراق مسکن در سال گذشته بوده ایم. مجموع شرایط عنوان شده منجر به افزایش قیمت اوراق مسکن در این حوزه شده است.

 مردای در بیان اقدامات بانک مسکن به منظور ساماندهی بازار اوراق مسکن، عنوان کرد: عرضه 4میلیون برگ اوراق مسکن در دستور کار قرارگرفته که 2میلیون 500هزار برگ مرتبط با رفع مشکل سجامی عرضه‌کنندگان و 1 میلیون و 500 هزار برگ مرتبط با عرضه ماهانه اوراق مسکن است. این عرضه منجر به کاهش قیمت اوراق مسکن شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول