اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

انجام تست کرونا از دانشجویان علامت دار/ تامین وسایل حفاظتی دانشجویان علوم پزشکی

معاون وزیر بهداشت گفت: وزیر بهداشت نامه ای به روسای دانشگاه های علوم پزشکی نوشته است و در آن تاکید شده است که حتما دانشگاه ها از اعتباراتی که برای کرونا به آنها اختصاص داده شده است موظف هستند وسایل حفاظتی دانشجویان علوم پزشکی را تامین کنند.

انجام تست کرونا از دانشجویان علامت دار/ تامین وسایل حفاظتی دانشجویان علوم پزشکی

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس،  سیماسادات لاری معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در نشست خبری که به صورت مجازی در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: دانشگاه های علوم پزشکی از شنبه ۱۷ خرداد با ظرفیت ۵۰ دصد بازگشایی شده است زیرا با توجه به شرایط کرونا مجبور بودیم که دانشجویان علوم پزشکی که رسالت شان سلامت کشور است و باید فارغ التحصیل شده و به مردم خدمت کنند، تحصیل خود را به پایان برسانند.

وی افزود: با روسای دانشگاه های علوم پزشکی و معاونان مربوطه جلسات متعددی گذاشته شد و آن دانشجویانی که می شد میهمان شوند، میهمان شده اند و در خوابگاه ها نیز مقرر شده است که در هر اتاق با ظرفیت ۲ نفر حضور پیدا کنند.

لاری خاطرنشان کرد: هر دانشجویی که به دانشگاه می آید پرسشنامه ارزیابی سلامت پر می کند و پک بهداشتی به دانشجویان تحویل داده شده در برخی از دانشگاه ها اکسیژن خون دانشجو ارزیابی شده و با تب سنج دمای بدن اندازه گیری شده است. همچنین اتاق هایی برای قرنطینه احتمالی در خوابگاه ها در نظر گرفته شده است. 

وی گفت: پرسنل خوابگاه ها و مسئولان سرویس دهی به دانشجویان آموزش دیده اند و حتی برای ایاب و ذهاب هم موضوع فاصله گذاری به دانشجویان و مسئولان این کار آموزش داده شده است.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت یادآور شد: در دو هفته دانشجویان رشته هایی که ضرورت دارد در دانشگاه ها حاضر می شوند و امتحان داده و می روند و بعد گروه بعدی می آیند. از تیم های درمانی و بهداشتی هم خواسته ایم که کاملا نکات بهداشتی را رعایت کنند تا دانشجویان این ترم را به خوبی بگذرانند.

وی تاکید کرد: بسیاری از بار کرونا از ابتدا بر دوش وزارت بهداشت بوده است و در زمینه بازگشایی هم وزارت بهداشت پیشقدم شده است و علیرغم اینکه کلاس های آموزشی علوم پزشی به صورت مجازی برگزار شد اما رشته های علوم پزشکی عمده کارشان آموزش عملی است و ما مجبور بودیم که با حداقل ظرفیت دانشجویان را فراخوان کنیم.

لاری اضافه کرد: البته برخی مناطق هنوز بازگشایی انجام نشده است و به دانشگاهها اختیار داده شده است که تا وقتی تمهیدات بهداشتی برقرار شد بازگشایی انجام دهند.

وی افزود: آنچه ما بررسی کردیم این بود که دانشجویان بر اساس پروتکل های بهداشتی و ظرفیتی که در خوابگاه ها وجود دارد فراخوانده شوند. پرسشنامه سلامت هم باید تکمیل شود و تست پی سی آر هم با وجود اینکه فقط برای زمان کمی کاربرد دارد از دانشجویانی که قبلا در خوابگاه ها حاضر بودند، گرفته شد.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: دانشگاه های علوم پزشکی عملا از ابتدای کرونا به دلیل حضور کارورزان و دستیاران پزشکی باز بوده اند و تغذیه و خوابگاه برقرار بوده است. با این وجود حضور همه دانشجویان امکان پذیر نیست و دانشجویان باید رشته به رشته و به صورت پلکانی و تصمیمات دانشگاه ها، دوره های خود را بگذارنند تا در روند درمانی بهداشتی کشور اختلال ایجاد نشود.

وی از جلسه با وزیر بهداشت و تاکید بر حفاظت از سلامت دانشجویان علوم پزشکی خبر داد و گفت: وزیر بهداشت نامه ای به روسای دانشگاه های علوم پزشکی نوشته است و در آن تاکید شده است که حتما دانشگاه ها از اعتباراتی که برای کرونا به آنها اختصاص داده شده است موظف هستند وسایل حفاظتی دانشجویان علوم پزشکی را تامین کنند. 

لاری خاطرنشان کرد: در ویدئو کنفرانسی که با دانشگاه های علوم پزشکی داشتیم تاکید این بوده است که معاونان بهداشتی در زمان اجرای پروتکل های بهداشتی حضور داشته باشند که همه پروتکل ها زیر نظر معاونان بهداشتی انجام شود و قبل از اینکه بازگشایی شود از معاونان خواستیم که پروتکل ها را رعایت و نظارت کنند.

وی اضافه کرد: هرچه اماکن عمومی در خوابگاه ها بوده اکنون تعطیل شده اند و حتی برای پنجشنبه و جمعه غذا تهیه می شود تا دنشجویان به آشپزخانه به عنوان یک مرکز تجمع مراجعه نکنند. البته خود دانشجویان هم باید رعایت کنند و از معاونان دانشجویی و فرهنگی خواسته شده که بر رعایت پروتکل ها نظارت کنند. همچنین شوراهای صنفی که نمایندگان دانشجویان هستند می توانند این موضوع را پیگیری کنند.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت درباره افزایش دستمزد دانشجویان کارورز گفت: افزایش دستمزد کارورزان به دستور وزیر بهداشت از یک تا سه برابر بوده است اما چون دانشگاه های علوم پزشکی هیات امنا دارند این کار باید به تصویب هیات امنا هم برسد اما اگر هر دانشگاهی خلاف کرده قابل رسیدگی است.

وی درباره تست کرونا از دانشجویان علوم پزشکی و توزیع پک های بهداشتی در میان دانشجویان گفت: ما در ابتدای کار هستیم و باید وارد عمل شویم و قطعا حفظ سلامت دانشجویان در صدر کار است. پک ها محاسبه شده است و اگر کافی نبود دانشجویان می توانند درخواست دهند.

لاری گفت: در مورد تست هم باید گفت که تست پی سی آر ممکن است ۵۰ درصد خطا داشته باشد و برای لحظاتی کارآیی دارد و برای افراد بدون علامت نیازی به انجام این کار نیست. این تست آنقدر ارزش این را ندارد که بتواند پیشگیری کند و همه دانشجویان آن را بدهند. اما هر دانشجویی که علامت داشته است این تست برای وی انجام شده است. حتی برخی از دانشگاه های علوم پزشکی از تمام دانشجویان و پرسنل خود تست گرفته اند و این موضوع در اختیار دانشگاه ها است. ضمن اینکه تاکید ما استفاده از روش های حفاظتی است.

وی گفت: ضمن اینکه برخی از دانشجویان در خوابگاه ها حضور داشته اند و برخی از دانشگاه ها برای همه ورودی ها انجام داده اند. اما تاکید شده است که سعی شود دانشجویان بالینی و از غیر بالینی جدا شوند.

معاون وزیر بهداشت درباره خوابگاه های خصوصی گفت: چون ظرفیت کم شده است قطعا نیازی به خوابگاه های غیردولتی و خصوصی چندانی برای اسکان دانشجویان نیست اما این خوابگاه ها نیز باید همچون خوابگاه های دولتی پروتکل های بهداشتی و اقلام حفاظتی را داشته باشند و اگر دانشجویان با موردی مواجه شدند که رعایت نشده بود می توانند اطلاع دهند تا پیگیری شود.

وی درباره سئوال یکی از خبرنگاران در زمینه اینکه آیا دانشجویان پزشکی در جریان تشریح و کالبدشکافی اجساد بیماران مبتلا به کرونا حضور دارند و آموزش می بینند یا خیر گفت: اگر کسی به دلیل کرونا فوت کند حتی مراسم خاکسپاری او هم با رعایت پروتکل های بسیار سختگیرانه انجام می شود اما قطعا دانشجویان در جریان این موضوع حضور ندارند چرا که حتی کالبدشکافی این موضوع بسیار علمی و تابع شرایط خاص است.

لاری در زمینه شرکت دانشجویان علوم پزشکی در پویش های مرتبط با کرونا گفت: ۸ هزار و ۵۰۰ دانشجو در پویش های کرونا شرکت کرده اند که از این تعداد ۵ هزار دانشجوی علوم پزشکی در چهار جبهه حضور داشته اند. برخی از آنها از جمله کارورزان و دستیاران در جبهه درمان، برخی در حوزه پیشگیری و برخی در حوزه مستند سازی و کارهای فرهنگی حضور داشته اند.

وی درباره تعداد دانشجویان علوم پزشکی درگیر کرونا گفت: برخی از دانشجویان درگیر کرونا شدند اما همه شان بهبودی پیدا کردند و هیچ مورد فوتی دانشجوی علوم پزشکی بر اثر کرونا نداشتیم. 

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت درباره برگزاری جشنواره های فرهنگی وزارت بهداشت به صورت مجازی گفت: فضای انجام اجرای جشنواره تیتر ۱۲ به صورت مجازی فراهم است. در مجموع کارهای فرهنگی، جشنواره های قرآنی، جشنواره سیمرغ و جشنواره نشریات دانشجویی تیتر ۱۲ در بستر مجازی در حال پیگیری است.

وی گفت: جشنواره بین المللی کارتون را داریم که دانشگاه علوم پزشکی شیراز متولی آن است. از ۸۸ کشور دنیا بیش از ۱۴۰۰ اثر از بهترین کاریکاتوریست های دنیا ارسال شده است و جایزه ۱۵۰۰ یورویی آن به زودی به برندگان اعطا می شود. کتاب این کاریکاتورها با پیام وزیر بهداشت چاپ می شود. اختتامیه این جشنواره بین المللی در فضای آی گپ برگزار می شود.

لاری از برگزاری جشنواره های عهد جانانه، فیلم یک دقیقه ای و بازی برای فرزندان کادر درمانی خبر داد و گفت: دانشجویان علوم پزشکی قبل از کرونا، فضای مجازی جشنواره های فرهنگی را می شناختند و این فعالیت ها مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است و خودشان پیشتاز این موضوع بوده و در همه طراحی ها شرکت کرده اند. کارهای فرهنگی خوبی انجام شده است.

وی تاکید کرد: درست است که در وزارت بهداشت فعالیت های بهداشتی و درمانی بسیار پررنگ است اما فعالیت های فرهنگی بسیار خوبی در حال انجام است.

معاون وزیر بهداشت درباره توزیع غذا در خوابگاه های علوم پزشکی گفت: ما تاکید کردیم که سلف سرویس ها باز نشود و توزیع غذا در خوابگاه باشد. برخی از دانشگاه های بزرگ مجبور شدند که سلف ها را باز کنند که آنهم با فاصله گذاری انجام دادند و با توجه به اینکه سالاد و سبزی ندارند، دیده شده که میوه به دانشجویان داده شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول