اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

جایگاه روسیه، چین و آسیای مرکزی پس از کرونا

در نشست غیرعلنی «کلوپ والدای» موضوع « ضرورت تعیین جایگاه روسیه، چین و آسیای مرکزی در نظم جدید جهانی پساکرونا» مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفت.

جایگاه روسیه، چین و آسیای مرکزی پس از کرونا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نشست غیرعلنی باشگاه بین‌المللی بحث و گفت‌وگوی روسیه موسوم به «کلوپ والدای» با همکاری مرکز مطالعات روسیه در دانشگاه آموزگاری شرق چین (شانگهای) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در این نشست که به موضوع «روسیه، چین و آسیای مرکزی در شرایط بحران جهانی کرونا» اختصاص یافت، بیشتر به بحث پیامدهای اقتصادی همه گیری ویروس کرونا برای پروژه «کمربند و جاده» مورد توجه قرار گرفت.

مباحث کارشناسی به طور عمده روی این پرسش‌ها متمرکز شد:

- آیا مسدود شدن مرزهای بین روسیه، چین و آسیای مرکزی نقش «تست استرس» وابستگی متقابل اقتصادی آنان را خواهد داشت؟
- آیا آمریکا و غرب با استفاده از همه گیری کرونا برای آسیب زدن به چین و روسیه استفاده خواهند کرد؟
- توسعه بیشتر زیرساخت‌های ارتباطات منطقه‌ای از چه چشم اندازهای برخوردار است؟
- وضعیت جدید جهانی به پروژه «کمربند و جاده» و در مجموع به فضای اوراسیا چه تاثیری خواهد گذاشت؟

«وانگ گنگی» پژوهشگر ارشد آکادمی مطالعات چین معاصر و جهان و معاون پیشین انتشارات بین‌المللی چین موضوع چین نسبت به موضوعات مطرح شده را بیان کرد.

به اعتقاد وی، همه گیری کرونا برای کشورهای عضو « یک کمربند یک جاده» انگیزه‌های جدیدی در بخش همکاری‌های علمی و به خصوص در زمینه بهداشت و فعالیت‌های ضد اپیدمیولوژیک ایجاد خواهد کرد.

به گفته این پژوهشگر ارشد چینی، پیش از این کشورهای عضو « یک کمربند یک جاده» نسبت به این موضوع توجه لازم نشان نمی‌دادند که اکنون به زمینه جدی برای همکاری تبدیل خواهد شد.

این کارشناس چینی همچنین خواستار آمادگی برای مقابله با موج دوم کرونا و ایجاد سازوکارهایی لازم برای همکاری‌های بین المللی در این زمینه شد.

وی ضمن تاکید به پیروزی چین در برابر کرونا، این موفقیت را شکننده توصیف کرد و گفت: پیروزی یک کشور هنوز پیروزی نیست ولی شکست یک کشور می‌تواند شکست همه باشد.

هرچند وانگ گنگی به این نکته که در حال حاضر ورود افراد مبتلا به کرونا از خارج به چین به طور عمده از روسیه (از طریق استان مرزی «هیلونجیانگ») صورت می‌گیرد، اشاره نکرد ولی این نکته برای همه شرکت کنندگان نشست واضح بود.

«ژانگ یانشنگ» پژوهشگر ارشد مرکز مبادلات اقتصادی بین‌المللی چین و دبیرکل کمیته علمی کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین طی صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که رکود اقتصاد جهانی ناشی از همه گیری کرونا منجر به تشدید رویارویی‌های قدرت‌های بزرگ جهانی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که بر اساس پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول اقتصاد جهانی تا پایان سال جاری میلادی 3 درصد کاهش خواهد یافت و چنانچه در سال آینده رشد اتفاق افتد، بسیار ناچیز خواهد بود.

ژانگ یانشنگ گفت که چین از احتمال اجتناب ناپذیر بودن موج دوم کرونا بسیار نگران است که این موضوع به طور خاص به اروپا و آمریکا نیز تعلق دارد. در صورت اتفاق افتادن آن، اقتصاد جهانی با افت بیشتری مواجه خواهد شد. بدهی‌های بسیاری از کشورها بالا رفته و سیستم مالی جهانی با مشکلات بزرگی رو به رو خواهد شد.

طبق اظهارات وی، جهان نه تنها مواجه خسارات اقتصادی خواهد شد، بلکه تهدید رویارویی‌ بین قدرت‌های بزرگ نیز جدی‌تر خواهد شد. چینی‌ها بیشتر نگران تکرار شدن وضعیت دهه 20 و 30 قرن گذشته‌اند که در پی رکود اقتصادی جنگ‌های داغ اتفاق افتاد.

به اعتقاد ژانگ یانشنگ، برای کاهش پیامدهای منفی اقتصادی همه گیری کرونا، لازم است قبل از هر چیزی به مسائلی مانند تامین و تضمین اشتغال و حفظ سطح دستمزدهای مردم، حفظ زنجیره‌های کالا، مواد اولیه و انرژی و همچنین حمایت از تجارت و مشاغل کوچک و متوسط ​​توجه شود.

«جومارت آتاربایف» نخست وزیر پیشین قرقیزستان طی سخنانی ابراز داشت که سازمان همکاری‌های شانگهای  می‌تواند یک بستر ایده آل برای آزمایش همکاری‌های منطقه‌ای در مبارزه با کرونا باشد.

وی اظهار داشت: سازمان همکاری‌های شانگهای برای این امر شرایط لازم را در اختیار دارد که به عنوان نمونه می‌توان به رابطه دوستانه بین اعضا، تجربه چین که در خط مقدم مبارزه با کووید-19 قرار دارد و کار مشترک روی ساخت واکسن اشاره کرد. بنابراین در حال حاضر سازمان همکاری‌های شانگهای از فرصتی تاریخی برای ارائه برنامه خاص خود و ایجاد یک استاندارد جدید در مبارزه با کرونا برخوردار است.

این کارشناس ارشد قرقیز همچنین از پتانسیل بالای علمی روسیه و هند به عنوان یک مزیت رقابتی سازمان همکاری‌های شانگهای یاد کرد و گفت که برای قرقیزستان که عضو این سازمان است، استفاده از این فرصت‌ها بسیار مهم خواهد بود.

«تیموفی بوروداچف» مدیر برنامه‌های کلوپ والدای بر ضرورت ایجاد اعتماد به عنوان اصلی‌ترین ارزش و محرک احتمالی به همکاری‌های بیشتر تاکید کرد و گفت: در سیاست اعتماد محصولی گران قیمت است که ما آن را در اختیار داریم.

وی همچنین متذکر شد: وجود این اعتماد در حالی است که غرب با بحران اعتماد مواجه است.

«عادل کائوکن اف» مدیر مرکز مطالعات چین در قزاقستان با حمایت از نظر کارشناس قرقیز مبنی بر ضرورت استفاده از ابزارهای سازمان همکاری‌های شانگهای برای غلبه بر بحران کرونا، خواستار به کار گرفتن مکانیسم‌های پشتیبانی واقعی در داخل سازمان شد.

وی همچنین از رویارویی فزاینده قدرت‌های جهانی که کارشناسان چینی به آن اشاره کردند، ابراز نگرانی کرد.

کائوکن اف به عنوان مثال به آن اشاره کرد که «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا موقع سفر خود در ابتدای سال جاری میلادی به قزاقستان بیش از آنکه در مورد روابط و همکاری‌های «واشنگتن» با «نورسلطان» صحبت کند، به موضوع چین پرداخت.

این کارشناس قزاقی همچنین نگرانی‌های «قاسم ژومارت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان را در رابطه به سناریوی احتمالی تبدیل این کشور به خط مقدم رویارویی قدرت‌های بزرگ یادآور شد.

«الکساندر لمانوف» معاون مدیر و رئیس مرکز مطالعات آسیا و اقیانوسیه پژوهشگاه اقتصاد جهان و روابط بین‌الملل به نام «پریماکوف» آکادمی علوم روسیه طی سخنان خود خاطرنشان کرد: مبارزه با کرونا فقط جنگ یک ملت نیست و به این دلیل بحث رهبری جهانی و حکومت جهانی در دوره پساکرونا مطرح است.

بنا به اظهارات وی، شیوع کرونا آسیب‌پذیری اقتصاد کشورهای مختلف را به نمایش گذاشت، دست بازار نه تنها نامرئی، بلکه خالی شد. پیش از این همه چیز را می‌شد در بازارهای جهانی با قیمت‌های مناسب خریداری کرد ولی در زمان وقوع بحران کمبود شدید ماسک‌های پزشکی، دستگاه تنفس مصنوعی و غیره به میان آمد.

به این دلیل کشورها باید نقش دولت‌ها در اقتصاد را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و بین واردات و تولیدات جایگزین توازن ایجاد کنند تا مانع افزایش ضررهای اقتصادی و کاهش آسیب‌پذیری اقتصادی در برابر پیامدهای این بحران شوند.

لمانوف همچنین گفت، باید روی این موضوع فکر کرد که جهانی شدن پساکرونایی از جهانی شدن قبل از کرونا چه تفاوت‌های خواهد داشت.

وی با بیان اینکه «حرکت ضد جهانی سازی را می‌توان تمایل اصلی مرحله جدید عنوان کرد که از غرب آغاز شده است»، تصریح کرد: این عقیده وجود دارد که چین آماده رهبری جهانی سازی مدل جدید و حل و فصل مشکلاتی است که جهانی سازی غربی قادر به حل آنها نبوده است. موضع چین در پی اقدامات مؤثر در امر مبارزه علیه کرونا بیشتر تقویت شده است. اکنون «پکن» می‌تواند با انتقال تجربه خود، روابطش را با کشورهایی که می‌خواهند در پروژه «کمربند و جاده» حضور داشته باشند، تحکیم بخشد.

«فئودور لوکیانف» مدیر علمی و پژوهشی کلوپ والدای ضمن صحبت خود این احتمال را نزدیک به واقعیت دانست که جهان دوباره دو قطبی خواهد شد و سایر کشورها مجبور به انتخاب بین آمریکا و چین خواهند بود.

به اعتقاد وی، روسیه هیچ دلیلی برای حسن توجه نسبت به آمریکا ندارد. بر این اساس لازم است برای واقعیت‌های جدید نظم جهانی آماده شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول