اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

نماهنگ «جوان پهلوان» تولید شد/رونمایی در «به خانه برمی گردیم»+ تیزر

نماهنگ «جوان پهلوان» روز جمعه 23 خرداد مصادف در برنامه «به خانه برمی گردیم» رونمایی خواهد شد.

نماهنگ «جوان پهلوان» تولید شد/رونمایی در «به خانه برمی گردیم»+ تیزر

به گزارش خبرگزاری فارس، واژه پهلوانی از قدیم الایام با ورزش زورخانه‌ای گره خورده است؛ یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های ایران که در بین مردم نیز مقبولیت خاصی داشته و ورزشکاران این رشته علاوه بر تقویت قوای جسمانی، به دلیل رفتار و منش خاصی که در بعد انسانی و اخلاقی و جوانمردی داشتند، پهلوان نیز خطاب می‌شدند.

«پوریای ولی» و «غلامرضا تختی» دو نماد پهلوانی و جوانمردی در تاریخ ورزش ایران هستند که نام اکثر گودهای زورخانه در کشور نیز به نام آنهاست. مردانی که با تأسی به مولای خود علی (ع) در خارج از ورزش و در یاری به مستمندان و نیازمندان گوی سبقت را از دیگران ربودند و در قلب عام و خاص در طول تاریخ جای گرفتند.

 

 

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن دنیای مدرن، مثل سابق به این ورزش ارزشمند در تاریخ کشور توجه نمی‌شود و در ذهن مردم خصوصا نسل جوان و نوجوان هر روز کمرنگ تر می شود و بازی با وسایل کامپیوتری و هوشمند را به ورزش و تحرک در گود زورخانه ترجیح می دهند.

متولیان فرهنگی برای زنده نگه داشتن نام و یاد پهلوانان قدیم و خصلت های پهلوانی و جوانمردی کار سختی دارند و شاید کمترین کاری که می توان در این زمینه انجام داد استفاده از تکنولوژی روز و ابزار سمعی و بصری برای شناساندن این فرهنگ باشد.

مرکز «ماوا» سعی کرده به این موضوع با تولید یک نماهنگ جذاب به نام «جوان پهلوان» به شکلی هنری برای کودکان و نوجوانان بپردازد و این نماهنگ را نیز به شهید نوجوان پهلوان «سعید طوقانی» تقدیم کرده است.

نوجوانی که در سن 7 سالگی بازوبند پهلوانی را صاحب شد و در این رشته خود را مطرح کرد. سعید طوقانی ، سال 1348 در تهران به دنیا آمد و به لحاظ اینکه پدرش مرحوم حاج اکبرعلی طوقانی از ورزشکاران باستانی بنام تهران بود. در سن چهار یا پنج سالگی به این ورزش علاقه‌مند شد و به همراه پدر و برادران بزرگترش که آنان نیز از جمله ورزشکاران بودند، در زورخانه حضور پیدا می‌کرد.

علاقه زیاد او به ورزش باعث شد تا در این زمینه رشد بسیاری کند و با ارائه نمایش‌های زیبا، همگان را متحیر سازد . شش سالگی او مصادف بود با حضور بیش از پیشش در عرصه ورزش باستانی و در سن هفت سالگی در مراسمی با حضور مسئولین رده بالای مملکتی آن زمان در سال 1356 توانست تنها در عرض 3  دقیقه 300 دور به دور خود بچرخد و با اجرای حرکات منحصر بفرد، بازوبند پهلوانی کشور را از آن خود سازد.

با شروع حرکت مردم به رهبری امام خمینی (ره) علیه ظلم و ستم حکومت طاغوت، سعید نیز همراه بزرگترهای خانواده خود در آن شرکت کرد و با سیل خروشان ملت همراه گشت . نامه‌ای به امام نوشت و به نشانه اعتراض و به خاطر ظلم ستم‌های شاه ملعون ٰدست از ورزش باستانی کشید.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه گروهی از ورزشکاران و پهلوانان ورزش باستانی به دیدار حضرت امام (ره) رفت و در حضور ایشان به اجرای عملیات چرخ باستانی پرداخت.  در سال ۱۳۵۸ طی حکمی توسط مرحوم پهلوان مصطفی طوسی رئیس وقت فدراسیون ورزش های باستانی سرپرست نوجوانان باستانی کار کشور شد و با شروع تجاوز رژیم بعثی عراق به ایران در مهر ماه سال 1359، با وجودی که سن و سال چندانی نداشت، بر رفتن به جبهه اصرار کرد، چرا که نمی‌توانست بماند و شاهد باشد که برادران بزرگترش علی، محمد و حمید به جبهه بروند و او در خانه باشد .

سرانجام این پهلوان کوچک اندام در سال 1363 و در سن 15 سالگی شربت شیرین شهادت را نوشید.

نماهنگ «جوان پهلوان»  روز جمعه 23  خرداد مصادف در برنامه «به خانه برمی گردیم» رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول