اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آنکارا دستور بازداشت 149 نفر را صادر کرد

دولت ترکیه دستور بازداشت 149 نفر دیگر را که اغلب آنها از نیروهای امنیتی سابق و کنونی هستند به اتهام ارتباط با شبکه گولن و کودتای نافرجام سال 2016 در این کشور صادر کرد.

آنکارا دستور بازداشت 149 نفر را صادر کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری دولتی ترکیه «آناتولی» گزارش داد دولت این کشور امروز دوشنبه دستور بازداشت ۱۴۹ نفر را که اغلب آن‌ها از نیروهای امیتی هستند، صادر کرد. آن‌ها متهم هستند که با شبکه «فتح الله گولن» که آنکارا می‌گوید سازمان‌دهنده کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ این کشور است، در ارتباط هستند.

از زمان این کودتا که ۲۵۰ کشته داد، آنکارا به بازداشت‌های گسترده علیه کسانی که آن‌ها را طرفداران «فتح‌الله گولن»، روحانی منتقد دولت اردوغان می‌خواند، دست زده است.  

گولن که پیش از این از متحدان «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه بود، هر گونه ارتباط با این کودتا را انکار کرده است. وی از سال ۱۹۹۹ در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد.

خبرگزاری رویترز به نقل از آناتولی گزارش داد دفتر دادستانی در استان غربی «بالیکسیر» دستور بازداشت ۷۴ نفر را صادر کرده که بیشتر آن‌ها از نیروهای امنیتی اخراج شده هستند. در بین این افراد ۶ رئیس پلیس سابق و مقامات امینتی حضور دارند.

در استان جنوب شرقی «غازی عینتاب» هم دستور بازداشت ۳۳ نفر از جمله ۲۴ نیروی امنیتی کنونی و در استان بورسا در غرب ترکیه دستور بازداشت ۴۲ نفر شامل ۶ سرباز صادر شده است.

اردوغان سالهاست طرفداران گولن را به ایجاد دولت موازی از طریق نفوذ در پلیس، دستگاه قضایی، نظامی و سایر ارگان‌های دولتی متهم کرده است.

از زمان تلاش برای کودتا، حدود ۸۰ هزار نفر بازداشت و محاکمه شده یا در انتظار محاکمه هستند و حدود ۱۵۰ هزار کارمند، نیروی نظامی و افراد دیگر اخراج یا از کار تعلیق شده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول