اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

سوءاستفاده مقامات سابق آرژانتین از خبرنگاران/ جاسوسی 400 خبرنگار از گروه جی‌۲۰ تا سازمان تجارت جهانی

آژانس اطلاعاتی آرژانتین ادعا کرده که دولت رئیس‌جمهور قبلی «مائوریسیو ماکری» از بیش از ۴۰۰ خبرنگار استفاده جاسوسی کرده و مقامات سندی را منتشر کرده‌اند که به گفته آنها گواهی بر این ادعاست.

سوءاستفاده  مقامات سابق آرژانتین  از خبرنگاران/ جاسوسی 400 خبرنگار از گروه جی‌۲۰ تا سازمان تجارت جهانی

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس به نقل از واشنگتن تایمز، مقامات دولت فعلی آرژانتین، دولت پیشین را به جاسوسی از عده کثیری از خبرنگاران متهم کردند.    

 

آژانس اطلاعاتی آرژانتین می گوید دولت رئیس‌جمهور قبلی «مائوریسیو ماکری» از بیش از ۴۰۰ خبرنگار استفاده جاسوسی کرده و مقامات سندی را منتشر کرده‌اند که به گفته آنها گواهی بر این ادعاست.


«مائوریسیو ماکری» رئیس‌جمهور قبلی آرژانتین

ده نفر از این فهرست با اتهام خبرنگار جاسوس کارکنان ثابت یا  آزاد بودند که برای «آسوشیتد پرس» کار می کردند. همچنین در این میان خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی مانند رویترز، بلومبرگ، AFP و سی‌ان‌ان به چشم می‌خورند.

 

در یک فایل اکسل که روز جمعه به دادگاه ها ارائه شد و روز یکشنبه توسط دفتر رئیس جمهور منتشر شد، ۴۰۲ خبرنگار را که ظاهراً برای تأیید مجوز جهت پوشش اجلاس‌های سازمان تجارت جهانی یا گروه «جی ۲۰» به کار گرفته شده بودند، در سال ۲۰۱۸ توسط دولت مکری برنامه‌ریزی شده‌اند.

دولت رئیس‌جمهور قبلی «مائوریسیو ماکری» از بیش از ۴۰۰ خبرنگار استفاده جاسوسی کرده و مقامات سندی را منتشر کرده‌اند که به گفته آنها گواهی بر این ادعاست.

 

این سند حاوی رفرنس‌هایی مختصر با مواضع سیاسی یا اجتماعی از برخی از این خبرنگاران است که بسیاری از آن‌ها از پست‌های رسانه‌های اجتماعی جمع‌آوری شده‌‌اند هرچند اغلب اصلا توضیح خاصی ندارند یا به ندرت ذکر کرده‌اند که شخص خبرنگار برای یک رسانه کوچک خبری کار کرده است.

 

ده نفر از این فهرست با اتهام خبرنگار جاسوس کارکنان ثابت یا  آزاد بودند که برای «آسوشیتد پرس» کار می کردند. همچنین در این میان خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی مانند رویترز، بلومبرگ، AFP و سی‌ان‌ان به چشم می‌خورند.

این سند در حمایت از شکایت دادستان فدرال که رهبر سابق آژانس اطلاعاتی جاسوسی داخلی را بدون دستور قضایی متهم می‌کند،  ارائه شده است.

 

شخصی که سخنگوی ماکری بوده، گفت که دیگر برای او کار نمی‌کند و «پاتریشیا بولریش» سخنگوی حزب وزیر امنیت سابق گفت که وی وظیفه ندارد و در حال حاضر از جنبه کاری معلق است.

دفتر دادستانی اعلام کرد «کریستینا کانامو» رئیس جدید آژانس اطلاعاتی، از یافتن یک هارد رایانه با مدارکی مبنی بر جاسوسی غیرقانونی از ایمیل‌های دانشگاهیان، خبرنگاران و کارکنان بخش‌های اجتماعی و سیاسی در دوره «ماکری» از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ خبر می‌دهد.

 

«کانامو» گفت که فایل‌ها دارای اطلاعاتی ازجمله مواضع خبرنگاران نسبت به دولت و دیگر اطلاعاتی‌ است که تحقیقات بر مبنای آن‌ها پایه‌گذاری شده است.

مجمع خبرنگاران آرژانتین در توییتر اعلام کرد که این پرونده را «با دقت و اهمیت» دنبال می‌کند و گفت: این اقدامات در یک دموکراسی غیرقابل تحمل هستند.

 

در دوره ریاست جمهوری ماکری، مقامات حقوقی تحقیقات زیادی را در مورد ادعای فساد مرتبط با «کریستینا فرناندس کرشنر» رئیس‌جمهور پیشین که هم اکنون معاون رئیس جمهور است، آغاز کردند. پرونده‌هایی که بخاطر مشکلات جلسات استماع قاضی در دوره محدودیت‌های کرونایی به تعلیق درآمدند.

فرناندز در حالی به قدرت خواهد رسید که اقتصاد آرژانتین رو به افول است. تورم به بیش از ۵۰ درصد رسیده و نرخ بیکاری از ۱۰ درصد فراتر رفته است. همچنین یک سوم جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. 

 

از ماکری همچنین در مورد پرونده رسیدگی به یکی از بدهی‌های دولت مرتبط با یکی از تجارت‌های خانوادگی‌اش، از یک قرارداد مزرعه بادی و تأمین اعتبار کمپین، تحت تحقیقات و بازرسی است.

مائوریسیو ماکری مهندس عمران و سیاست‌مدار آرژانتینی و رئیس جمهور آرژانتین از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ است. او رئیس سابق بوکا جونیورز، موفق‌ترین باشگاه فوتبال آرژانتین است. او کاندیدای جناح راست میانه در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین در سال ۲۰۱۵ بود که با پیروزی در دور دوم این انتخابات در برابر رقیب خود دنیل سیولی از جناح چپ، به ریاست جمهوری این کشور برگزیده شد. او در تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵ (۱۹ آذر ۱۳۹۴) به عنوان رئیس جمهور آرژانتین سوگند یاد کرد.

آلبرتو فرناندز نامزد مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین موفق شده است در انتخابات سراسری روز یکشنبه بر مائوریسیو ماکری رئیس‌جمهوری کنونی این کشور غلبه کند. پیروزی فرناندز در شرایطی رخ داد که آرژانتین با بحران اقتصادی جدی روبه‌رو است. شمارش آرا نشان می‌دهد که فرناندز موفق به کسب بیش از ۴۸ درصد آرا شده و این مساله مانع از کشیده شدن انتخابات به دور دوم خواهد شد.

فرناندز در حالی به قدرت خواهد رسید که اقتصاد آرژانتین رو به افول است. تورم به بیش از ۵۰ درصد رسیده و نرخ بیکاری از ۱۰ درصد فراتر رفته است. همچنین یک سوم جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. سرمایه‌گذاران خارجی نیز دیدگاهی منفی نسبت به عملکرد اقتصادی آرژانتین دارند و از همین رو جذب سرمایه در این کشور رو به نزول است. بدهی‌های انباشته شده این کشور نیز یکی دیگر از معضلات جدی پیش رو برای رئیس‌جمهوری جدید بوئنوس آیرس محسوب می‌شود. 

مائوریسیو ماکری رئیس‌جمهوری آرژانتین در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی روی کار آمد و در اولین گام برای پُر کردن خلأ اطلاعاتی در کشور سازمان آمار و اطلاعات را احیا کرده و مسوولیت تهیه آمارهای دقیق اقتصادی بر عهده این سازمان است. البته این سازمان رسما تعطیل نشده بود، ولی متهم به عددسازی بود.

در حال حاضر غالب تحلیل کارشناسان سیاسی بر این مساله اتفاق نظر دارند که شرایط اقتصادی آرژانتین رو به افول بوده و درصد تورم نیز بخاطر سیاست‌های دولت ماکری در حال افزایش است. حالا اتهام سنگین استفاده از ۴۰۰ خبرنگار به عنوان جاسوس می‌تواند دربرگیرنده چالش‌هایی جدی برای پیکره سیاسی این کشور شده و اعتماد رسانه‌ای اقلا برای مدتی از این کشور آمریکای لاتین رخت بربندد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول