اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

صنایع دستی زنجان، از فعالیت 6 هزار هنرمند تا صادرات چمدانی

با وجود فعالیت 6 هزار هنرمند صنایع دستی در استان زنجان، هنوز هم صادرات چمدانی بیشترین رونق را در این بخش دارد.

صنایع دستی زنجان، از فعالیت 6 هزار هنرمند تا صادرات چمدانی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شاید در میان تقویم روزهایی باشند که خیلی به آنها توجه نکنیم و به راحتی از کنار آنها بگذریم اما اگر تقویم رومیزی خود را باز کنید و نگاهی به نوشته‌هایش بیاندازید، می‌فهمید که امروز روزی برای ارج نهادن به آثار هنری است، از همین رو 20 ژوئن به عنوان روز جهانی صنایع دستی نام‌گذاری شده است.

نخستین همایش جهانی در این زمینه در 10 ژوئن سال 1964 میلادی در نیویورک برگزار و در این همایش شماری از اساتید دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران و... از 40 کشور جهان شرکت داشتند که در پایان این همایش، تاسیس «شورای جهانی صنایع دستی» به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب و دبیرخانه آن در شهر آمستردام کشور هلند تعیین شد.

ایران نیز در سال ۱۳۴۷ خورشیدی برابر با ۱۹۶۸ میلادی به عضویت این شورا درآمد و در مجمع آسیا و اقیانوسیه‌ فعالیت خود را آغاز کرد.

از آن روز تاکنون اقدامات بسیاری در راستای معرفی صنایع دستی کشورهای مختلف و حمایت از هنرمندان فعال در این حوزه صورت گرفته است، پس از تلاش‌های انجام شده در این حوزه امروزه صنایع دستی کالایی برای معرفی ویژگی‌های قومی و فرهنگی هر منطقه شناخته می‌شود.

هنرمندان استان زنجان نیز در حوزه صنایع دستی فعالیت بسیار خوبی داشته و از سال 90 تاکنون هفت اثر در رشته ملیله کاری، چاقوسازی و ساز سنتی حائز دریافت نشان بین‌المللی و از سال 86 تاکنون 63 اثر حائز دریافت نشان ملی در رشته‌های ملیله‌کاری، مینای ملیله، چاقوسازی، ساخت ساز سنتی، حکاکی روی فلز، قلمزنی، مسگری، ساخت زیورآلات سنتی، نقاشی زیر لاکی، نمد مالی، بافتنی سنتی، پلاس‌بافی و ... توسط هنرمندان صنایع‌دستی استان زنجان دریافت شده است. 

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در همین باره گفت: حمایت از هنرمندان صنایع دستی و ارتقای فعالیت‌ها در این حوزه یکی از اولویت‌های میراث فرهنگی استان محسوب می‌شود.

امیر ارجمند با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ رشته صنایع دستی در استان زنجان وجود دارد که در میان آنها ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم بافی، گیوه بافی و مصنوعات چرمی و... از صنایع دستی بومی این خطه به شمار می‌رود، بیان کرد: صنایع‌دستی زنجان بیشتر به کشورهایی همچون عراق و کشورهای همسایه از جمله کویت، قطر، عمان، آذربایجان و برخی کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات صنایع دستی از زنجان به کشور عراق است، گفت: در بین صنایع دستی مختلف صنعت مس زنجان به‌ عنوان اصیل‌ترین و با کیفیت‌ترین مس بیشترین میزان فروش صنایع‌دستی را به خود اختصاص داده است و چاقو و زیور‌آلات سنتی، ملیله در رتبه‌های بعدی فروش صنایع‌دستی در استان قرار دارند.

صادرات یک میلیارد و 211 میلیون ریالی صنایع دستی

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از صادرات یک میلیارد و 211 میلیون دلاری صنایع‌دستی زنجان خبر داد و گفت: از این مبلغ 50 هزار دلار صادرات رسمی صنایع دستی توسط بازرگانان و هنرمندان صنایع دستی که به صورت رسمی یا از طریق گمرک و یا اداره پست به سایر نقاط کشور ارسال شد و یک میلیارد و 211 هزار دلار صادرات غیر رسمی (چمدانی) ارسال مصنوعات صنایع دستی به خارج از کشور و شرکت در نمایشگاه‌های خارجی( ازبکستان – ایتالیا) در سال گذشته است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صنایع دستی برای 287 نفر شغل ایجاد شده است، گفت: این تسهیلات در قالب 150 طرح صنایع دستی، 129 فقره مجوزهای مشاغل خانگی صادر شده مستقل و 10 فقره مجوزهای مشاغل خانگی صادر شده پشتیبانی است.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه تعداد صنعت‌گران برخوردار از بیمه در استان یک هزار و 138 نفر است، تصریح کرد: سال گذشته بیش از 61 میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی استان پرداخت شد.

وی از برپایی 25 نمایشگاه و بازارچه صنایع‌دستی در استان خبر داد و گفت: همچنین مجوز یک هزار و 29 صنایع دستی در استان صادر شده است.

دریافت 14 اثر نشانه مرغوبیت کالا در زنجان

ارجمند همچنین به دریافت 14 اثر نشان ملی و مرغوبیت کالا در حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: سال گذشته سال کیفیت بخشی به تولیدات صنایع دستی در زنجان بود به طوری که با تلاش صنعتگران و هنرمندان 14 اثر نشان ملی مرغوبیت کسب کردند

وی از برگزاری 25 بازارچه صنایع دستی نیز خبر داد و تصریح کرد: ساخت دو بازارچه صنایع دستی و همچنین ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله از جمله اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از نصب تصویر هنرمندان در بیلبوردهای شهری خبر داد و تصریح کرد: نصب این بیلبوردها به مناسبت روز جهانی صنایع دستی باعث معرفی و شناساندن صنایع دستی و هنرهای سنتی استان به گردشگران و مسافران داخلی و خارجی می‌شود.

 وی گفت: چهار بیلبورد با عنوان نشان مرغوبیت بین‌المللی، ملی و 11 بیلبورد با موضوع روز جهانی صنایع دستی در سطح استان نصب شده است.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز در رابطه با میزان صادرات صنایع دستی از زنجان گفت: کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس و اروپا مقاصد بعدی صادرات استان زنجان در حوزه صنایع دستی است.

الناز خدایی‌فرد به بیشترین تولیدات صنایع دستی زنجان نیز اشاره کرد و افزود: مس بیشترین صادرات صنایع دستی زنجان است که چاقو، زیور‌آلات سنتی و ملیله در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی گفت: ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم بافی، گیوه بافی و مصنوعات چرمی نیز از دیگر صنایع دستی بومی زنجان است.

استاندار زنجان نیز با تبریک روز جهانی صنایع دستی بر انجام حمایت از این قشر تأکید کرد و گفت: صنایع دستی، از دیرباز عامل ایجاد اشتغال جنبی و درآمد بیشتر در مناطق روستایی و عشایری و همچنین برای بعضی شهرنشینان بوده است.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه امروزه نیز به رغم گسترش محصولات صنعتی در همه کشورها، صنایع دستی نه تنها ارزش خود را از دست نداده است، بلکه هر روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اضافه کرد: در کشور ما نیز صنایع دستی با اتکا به پشتوانه غنی فرهنگ ایران اسلامی پیشرفت بسیاری داشته است.

گفتنی است، به مناسبت روز جهانی صنایع دستی در کاروانسرای شاه عباسی از تلاش‌های برخی از هنرمندان و پیشکسوتان تولیدکننده صنایع دستی استان زنجان تجلیل شد.

هم اکنون 6 هزار هنرمند صنایع دستی در 55 رشته صنایع‌دستی عبارتند از ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، گلیم بافی، سبدبافی، پلاس بافی، معرق، ساخت سازهای سنتی و .... در استان زنجان فعال هستند.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول