اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فارس من| مطالبه مردم برای حضور سپاه در صنعت خودرو/ تجربه تولید قطعات حساس با حضور صنایع دفاع

برخی مخاطبان خبرگزاری فارس با تاکید بر لزوم حضور سپاه در صنعت خودروسازی، نقش‌آفرینی این نهاد را در افزایش ایمنی و کیفیت خودروها خواستار شدند. پیش از این نیز همکاری صنایع دفاع با خودروسازان باعث به تولید رسیدن برخی قطعات حساس و با تکنولوژی بالا برای خودروهای داخلی شده بود.

فارس من| مطالبه مردم برای حضور سپاه در صنعت خودرو/ تجربه تولید قطعات حساس با حضور صنایع دفاع

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت سوژه ای با عنوان «با ورود سپاه، صنعت خودرو پرفروغ خواهد شد» این موضوع را مطرح کرده اند که «سپاه با قابلیت‌های بالایی که در عرصه نظامی دارد، به راحتی می‌تواند در زمینه خودروسازی هم ورود کرده و بدرخشد و خودروی ایمن و مناسب با فناوری‌های پیشرفته بسازد.»

در این مورد جلسه ای بین سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه انقلاب اسلامی ایران و حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

در این جلسه که مدیران عامل صنایع خودروسازی کشور نیز حضور داشتند، فرمانده هوافضای سپاه انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: در 8 سال دفاع مقدس صنایع کشور به کمک ما آمدند از این رو امروز تکلیف صنایع دفاعی، کمک به اقتصاد و صنعت کشور است.

 سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده افزود: دشمنان ما با برنامه، صنعت خودروسازی کشور را تحریم کردند و ما تبعات آن را در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با دپوی خودرو‌های ناقص در پارکینگ‌ها مشاهده کردیم، اما حرکت خوبی که در وزارت صمت و صنایع خودروسازی برای قطع وابستگی صورت گرفت موجب شد امروز این مشکل را نداریم اگرچه هنوز در بحث کیفی و خلق ایده و تبدیل آن به محصول در صنعت خودروسازی مشکلاتی داریم.

وی با بیان اینکه هم افزایی و استفاده از داشته‌های یکدیگر موجب خدمت به تولید کشور می‌شود، گفت: در حوزه معدن تجهیزاتی داریم که در بخش اکتشاف کمک خواهد کرد ضمن این که در حوزه توانمندی‌های فضایی و عکس‌های ماهواره‌ای می‌توانیم به بخش معدن کمک کنیم به طور نمونه یکی از سازمان‌ها برای نقشه برداری محدوده‌ای معدنی، ۶ تا ۷ ماه زمان پیش بینی کرده بود که ما با استفاده از امکانات پروازی ۵ تا ۶ روز انجام دادیم.

* تشکیل کمیته های مشترک خودروسازان و سپاه

سردار حاجی زاده گفت: در حوزه خودرو اقداماتی انجام شده که رو به جلو بوده و اخیراً تصمیم گیری شد کمیته‌هایی مشترک تشکیل شود از این رو در حوزه خودرو تجربیات خود را در بخش تحقیقات منتقل خواهیم کرد، ضمن اینکه در بحث افزایش کیفی، ارزان سازی، کاهش مصرف سوخت و بومی سازی قطعات باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: در حوزه الکتریک و الکترونیک مجموعه ما توانمند است و می‌تواند تجربیات خود را در رفع کاستی‌های موجود ارائه کند البته شاید در بعضی از موارد نیاز به ورود فیزیکی ما نباشد و فقط تجربیات و اطلاعات خود را منتقل کنیم.

سردار حاجی زاده گفت: اگر قطعه ساز، انحصاری شود این شروع فساد و اذیت کردن قطعه ساز خواهد بود ما در تجربه‌های دفاعی خود هیچ وقت کاری نکردیم که تامین کننده و سازنده انحصاری شود.

* تولید قطعات با تکنولوژی بالا

پیش از این نیز جلساتی بین مسئولان وزارت صنعت و وزارت دفاع برگزار شده بود و همکاری هایی بین قطعه سازان و فعالان صنعت دفاعی برای طراحی و تولید قطعات به ویژه قطعات های تک و الکترونیکی شکل گرفته است.

فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در این خصوص گفته بود: ورود صنایع دفاع به صنعت قطعه‌سازی به‌ویژه در تولید و تامین قطعات «های‌تک» بهبود کیفیت را برای صنعت خودرو و قطعه‌سازی رقم زده است.

به گفته وی، این همکاری‌ها از آن جهت قابل توجه است که بخش خصوصی فناوری‌های لازم برای تولید قطعات های‌تک را دارا نیست و همکاری صنایع دفاع در این زمینه بسیار قابل توجه بوده است.

بهنیا ادامه‌داد: ‌تداوم این همکاری می‌تواند در تولید مدل‌های جدید خودرویی موثر باشد.

* افتتاح خط تولید کامپیوتر خودرو

 همچنین امیر حاتمی، وزیر دفاع قبلاً از تولید برخی قطعات مورد نیاز شرکت‌های خودروسازی در سازمان‌های وابسته به وزارت دفاع خبر داده و با گلایه خودروسازان در خصوص عدم دسترسی به برخی قطعات، گفته بود: من به آنها اعلام کردم که قادر هستند نیازمندی‌های خود را از داخل کشور تامین کنند.

در این مورد شاهد افتتاح خط تولید ای سی یو (کامپیوتر خودرو) در  یکی از شرکت‌های وزارت دفاع نیز بودیم که می تواند با تولید چند 10 هزار ای سی یو، نیاز صنعت خودروسازی را تامین کند.

به گفته امیر حاتمی، کشور می‌تواند همه نیازهای خود را از طریق ظرفیت‌های موجود در کشور تأمین کند و در این خصوص باید تمرکز ما برای تأمین نیازمندی‌ها از طریق تولیدات داخل کشور باشد. از این طریق می‌توانیم از تحریم‌ها عبور کنیم.

همچنین معاون وزیر دفاع پیشتر از همکاری مشترک این وزارتخانه با خودروسازی‌ها برای تأمین برخی قطعات خودرو در جهت مقابله با تحریم‌ها خبر داده و گفته بود: در جهت مقابله با تحریم‌‌ها، مقرر شد در قالب همکاری‌های مشترک بین این وزارتخانه و قطعه‌سازان، قطعاتی نظیر ایربگ و برخی قطعات الکترونیکی که مشکلاتی برای خودروسازان ایجاد کرده، توسط برخی زیرمجموعه‌های وزارت دفاع ساخته شود و در اختیار خودروسازان قرار گیرد.

* طراحی و ساخت قطعات حساس خودرو

سال گذشته نیز با حضور وزیر دفاع در ایران خودرو، سند همکاری های مشترک بین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف بومی سازی قطعات صنعت خودرو به امضاء رسید. 

امیر سرتیپ حاتمی در این مورد با اشاره به حضور یک ساله صنعت دفاعی در عرصه کمک رسانی به خودرو سازان داخلی گفته بود: ماحصل این حضور و همکاری های کوتاه مدت، تولید قطعات متنوع در صنعت خودروسازی با فن آوری روزآمد از سرریز دانش صنعت دفاعی است.
به گفته وی، ساخت قطعات حساس خودرو مانند توربو شارژ، سامانه ضد قفل ترمز، رایانه خودرو، انواع حس گرها، کمربند ایمنی و مجموعه کیسه هوا از جمله قطعاتی است که توسط متخصصین صنعت دفاعی و شرکت های دانش بنیان و شبکه همکار، تولید و در اختیار خودرو سازان قرار می گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول