اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

اوحدی: امثال شهید قربان‌خانی در مسجد متحول و حُر مدافعان حرم شدند

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: چه اتفاقی در مساجد رخ می‌دهد که شخصی چون مجید قربان‌خانی که روزی مایه ترس و وحشت مردم بود به حُر مدافعان حرم تبدیل می‌شود.

اوحدی: امثال شهید قربان‌خانی در مسجد متحول و حُر مدافعان حرم شدند

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، نشست صمیمی برگزیدگان نخستین رویداد ملی «فهما» صبح امروز سه‌شنبه ۲۰ خرداد با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و حجت‌الاسلام ارزانی رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم اظهار داشت: امروز دنیا بعد از شیوع ویروس کرونا در مسیر جدیدی قرار گرفته است و سبک زندگی و ایده‌های ما متفاوت شده است و در حوزه آموزش، اقتصاد، و امنیت تغییرات جدیدی ایجاد شده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که باید به سرمایه انسانی توجه ویژه داشته باشد، تصریح کرد: جامعه باید نسبت به تاب‌آوری و آستانه تحمل نیروهای انسانی در برابر تهدیدات بیرونی توجه داشته باشد.

وی گفت: در ابتدای کرونا در کشور، پیوست‌های اجتماعی، نظامی و امنیتی شکل گرفت و کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های متعدد خود که یکی از آن‌ها مساجد بود، توانست در برابر این ویروس در فضای حقیقی و مجازی مقاومت کند. در فضای مجازی ده‌ها شبکه علیه کشور در حال دروغ‌پراکنی برای ایجاد ترس در مردم بودند.

اوحدی گفت: برای انجام کارهای فرهنگی نیازمند پیش‌نیاز‌هایی هستیم که شامل اول بررسی داشته‌ها، دوم مخاطب‌شناسی و نیازسنجی و سوم الگوسازی و جهت‌گیری است. در حوزه الگوسازی چه بهتر از الگوهایی که راه رفته را رفتند مانند شهدایی که همه از مسجد برآمده بودند. این‌ها داشته‌های ماست.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: چه اتفاقی در مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری رخ می‌دهد که مجید قربان‌خانی در یک روز متحول می‌شود و از فردی که مایه ترس و وحشت مردم بود به حر مدافعان حرم تبدیل می‌شود و یا در شهید حججی چه رخ می‌دهد که با اینکه در دست دشمن اسیر است و می‌داند سر از بدنش جدا می‌شود اما مقاوم است، این‌ها الگوهای کشور و افرادی هستند که راه را رفته‌اند و باید از آن‌ها درس گرفت.

 

هدف برنامه های فرهنگی مساجد افزایش نمازگزاران است

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز در این نشست با اشاره به اینکه رویداد ملی فهما از سال ۹۸ آغاز شده است، اظهراداشت: امروز این طرح، گویی به نقطه آغاز رسیده است زیرا جشنواره نیست بلکه زیست‌بومی برای کارهای فرهنگی و هنری در دل مساجد است و خروجی آن پررونق شدن مساجد است.

وی با بیان اینکه تلاش ما برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در دل مساجد افزودن یک نفر یک نفر به نمازگزاران است، تصریح کرد: ۲۴ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در رویداد فهما در ۱۸ عرصه فعالیت کردند و در نهایت ۱۸ کانون برتر شدند.

ارزانی با بیان اینکه برای داوری طرح فهما علاوه بر خود داوری‌های صورت گرفته در سطوح شهرستانی، استانی و ملی، داوری نیز توسط داوران متخصص صورت گرفت، گفت: هر کانونی برای فعالیت‌هایش در روند خود داوری امتیاز دریافت کرد اما در نهایت ۲۵ داوری تخصصی در حوزه‌های مربوطه فعالیت‌ها را بررسی و نفرات برتر را انتخاب کردند.

رئیس ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در پایان خاطرنشان کرد: طرح ملی فهما تلاش کرد، انرژی نهفته کانون‌ها را با امید ایجاد شده در آن‌ها را به واسطه این جشنواره با ابتکار تلفیق نماید و روح جوانی را به درون آن‌ها بدمد.

 

براساس این گزارش در این مراسم، با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و حجت‌الاسلام ارزانی رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از ۱۸ کانون های فرهنگی و هنری مساجد برگزیده در نخستین رویداد ملی فهما با ارائه لوح تقدیر و تندیس تقدیر شد.

کانون «غدیر» از استان یزد در رشته سرود و آواهای انقلابی، کانون «صاحب‌الزمان(عج)» از استان یزد در رشته پاسداشت اربعین حسینی، کانون شهید «علی گرائیلی» در رشته گفتمان‌سازی شعار سال، کانون حضرت «خدیجه کبری(س)» از استان قم در رشته فضای مجازی و رسانه و کانون «تبیان» از استان قم به عنوان رتبه اول در رشته طرح‌های بومی خلاقانه.

از دیگر کانون‌هایی که رتبه‌های نخست را در این رویداد کسب کرده‌اند می‌توان به کانون آیت‌الله «حائری میبدی» از استان یزد در رشته فعالیت‌های قرآنی، کانون «عصر انتظار» از استان تهران در رشته پاسداشت دهه امامت و ولایت، کانون «امام علی(ع)» از استان چهار محال و بختیاری در رشته ساماندهی و شبکه‌سازی، کانون «امام المنتظر(عج)» از استان هرمزگان در رشته پاسداشت دهه کرامت و کانون «قدس» از استان گلستان در رشته فیلم کوتاه، اشاره کرد.

همچنین کانون «محمد(ص) رسول‌الله» از استان قم در رشته ترویج امر به معروف و نهی از منکر، کانون «آرمان‌شهر مهدوی» از استان فارس در رشته غنی‌سازی اوقات فراغت، کانون شهید «علایی» از استان اردبیل در رشته ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، کانون «انصار الزینب(س)» استان گیلان در رشته پاسداشت دهه فجر انقلاب اسلامی، کانون «ولایت» از استان آذربایجان شرقی در رشته ایده‌های مسجدی، کانون «منهاج» از استان مازندران در رشته ترویج فرهنگ اقامه نماز، کانون «شهید حسن عبداللهی» از استان کرمان در رشته ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و کانون «سیدالشهداء(ع)» از استان هرمزگان در رشته نمایش رتبه اول را کسب کرده‌اند.

طرح ملّی «فهما» به منظور کشف و شناسایی استعدادهای مردمی در کانون‌های مساجد در ۱۸ رشته برگزار شد که بیش از ۲۴ هزار کانون اطلاعات مربوط به فعالیت‌های خود را از طریق ثبت در پورتال بچه‌های مسجد در این رویداد شرکت دادند. در این میان هزار و ۲۵۵ کانون موفق به راهیابی به بخش رقابتی این رویداد شدند و ۵۵۶ کانون به مرحله پایانی داوری راه پیدا کردند. پس از داوری کارشناسان و هیأت‌های انتخاب در مجموع ۱۳۳ کانون قابل تقدیر شناخته شدند. به عبارت دیگر ۱۸ کانون در ۱۸ رشته به عنوان کانون برتر، ۱۸ کانون نیز به عنوان کانون شایسته تقدیر ویژه و ۹۷ کانون نیز به عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول