اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اصفهان آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور در سال 98/ تجربه تنها 4 روز هوای پاک تا خرداد 99

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۸ بیشترین آلودگی را داشتیم و اصفهان آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور بود، گفت: همین اتفاقات باعث شده است که در بهار سال ۹۹ تا ۶ خرداد کم تر از ۴ روز هوای پاک داشته باشیم.

اصفهان آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور در سال 98/ تجربه تنها 4 روز هوای پاک تا خرداد 99

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ایرج حشمتی پیش از ظهر امروز در نشستی مجازی به مناسبت هفته محیط زیست اظهار کرد: شعار روز جهانی محیط زیست «پاسداشت تنوع زیستی» و مبارزه برای جلوگیری از انقراض فزاینده گونه‌های گیاهی و جانوری و تخریب محیط زیست است، تنوع زیستی از ۳ سطح تنوع گونه، جنس و ژن تشکیل شده است، وقتی انسان باعث تخریب محیط زیست می‌شود انقراض گونه‌های گیاهی را به دنبال دارد، وقتی فعالیت‌های اقتصادی بر مبنای توسعه پایدار را انجام می‌دهد باعث بر هم زدن نظم اجتماعی و پایمال شدن حقوق نسل‌های آتی و ضربه به محیط زیست می‌شود.

اصفهان آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور در سال ۹۸

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان افزود: تغییرات اکوسیستمی یکی از اصلی‌ترین مشکلات در کشور، شهر اصفهان و استان اصفهان است، خشک شدن زاینده‌رود، به وجود آمدن کانون‌های ریزگرد در اطراف اصفهان و برداشت‌های غیرمجاز و غیرمنطقی از منابع در سال‌های گذشته باعث شده است که کلان‌شهر اصفهان را به شهر آلوده‌ای تبدیل کند که در سال ۱۳۹۸ بیشترین آلودگی را داشتیم و اصفهان آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور بود.

وی ادامه داد: همین اتفاقات باعث شده است که در بهار سال ۹۹ تا ۶ خرداد کم تر از ۴ روز هوای پاک داشته باشیم، پایین‌ترین رتبه هوای پاک را در بین کلان‌شهرهای کشور داریم.

اصفهان در عرصه حفظ محیط زیست از صنعت عقب مانده

حشمتی با طرح این سؤال که چه اتفاقی افتاده که اصفهان آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور شده است، گفت: اصفهان علیرغم تمام پیشرفت‌های اقتصادی که در طول دهه‌های گذشته داشته است و بیش ۱۰ هزار صنعت در آن ایجاد شده و بیش از ۲ هزار سنگبری در آن وجود دارد، دارا بودن رتبه اول قطعه‌سازی خودرو و رتبه اول نساجی کشور و تولید بیش از نیمی از فولاد کشور، در عرصه حفظ محیط زیست از صنعت عقب مانده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در ادامه بیان کرد: اصفهان در زمان‌هایی که باید بر اساس توسعه پایدار فعالیت‌های صنعتی خود را پایه‌ریزی کرده و بر اساس آمایش سرزمینی نسبت به بارگذاری صنعت اقدام و زمانی که باید برای میزان حقابه تالاب گاوخونی فکر می‌کرده با عدم انجام درست این موارد باعث بروز مشکلاتی برای این شهر شده است.

وی تأکید کرد: زاینده‌رود یک هویت برای شهر اصفهان است و نقش به سزایی در نشاط و روح و روان مردم اصفهان و حتی گردشگران دارد اما اقداماتی در دهه‌های قبل باعث خشک شدن رودخانه زاینده‌رود شده است.

پلمب ۷۰ واحد صنعتی در سال ۹۸

حشمتی در ادامه در تشریح فعالیتهای اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در سال ۹۸ مطرح کرد: در سال ۹۸ در حوزه معاونت انسانی برای واگذاری صنعتی حدود ۶ هزار و ۹۰۷ استعلام انجام شده که با ۸۸ درصد استعلام‌ها موافقت شده، برای بهره‌برداری نیز ۸۵ درصد موافقت داشته‌ایم، در حوزه عملکرد پایش استان در سال ۹۸ تعداد پایش‌های روزانه ۱۰ هزار و ۷۷۶ مورد و تعداد پایش‌های شبانه هم ۲ هزار و ۴۵۱ مورد بوده است، همچنین در سال ۹۸ تعداد ۳ هزار و ۲۳۰ مورد اخطار برای صنایع صادر کرده و تعداد شکواییه‌ها نیز هزار و ۲۸۱ مورد بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه تعداد پیگیری‌های قضایی در رابطه با تخلفات صنایع ۴۶۴ مورد و تعداد آرای صادره از مراجع قضایی ۱۷۱ مورد بوده است، بیان کرد: در سال ۹۸ تعداد ۷۰ واحد صنعتی نیز به دلیل عدم رعایت الزامات زیست محیطی پلمب شدند.

وی ادامه داد: در حوزه مدیریت پسماند ۱۱ کارگروه استان را با ۶۴ مصوبه برگزار کردیم، ۳۲کارگروه مدیریت پسماند شهرستانی با ۱۹۸ مصوبه نیز برگزار شد، پوشش ۸۰ درصدی جمعیت استان با استفاده از سامانه‌های بازیافت و تولید کمپوست از طریق ۶ کارخانه تولید کود عالی فعال در استان را نیز داشته‌ایم، وجود ۵ سایت پسماند صنعتی و یک سایت دفع پسماند ویژه و فعال در استان را داشته‌ایم.

حشمتی اضافه کرد: موافقت با نقل و انتقال پسماندهای صنعتی به تعداد ۵۶۴ مورد، انجام ۳ هزار و ۵۹۳ بازدید از محل‌های دفع زباله‌های شهری و روستایی و کارخانه‌های کمپوست و مراکز درمانی، بررسی وضعیت مدیریت پسماند واحدهای صنعتی، هزار و ۴۷۷ اخطار زیست محیطی جهت مدیریت پسماند، انجام ۲۳۲ بازدید از نحوه بارگیری پسماندهای صنعتی و ۴۰۰ مورد نمونه‌برداری در بخش آب، پساب و فاضلاب‌های شهری و صنعتی از جمله دیگر اقدامات اداره کل محیط زیست استان اصفهان در سال ۹۸ بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه تعداد کل پارامترهایی که در سنجش شیمی و فیزیکی انجام شده ۲ هزار و ۳۰۸ مورد بوده است، عنوان کرد: حدود ۳۰۰ بار بازدید از آزمایشگاه‌های مرتبط با این موضوع داشته‌ایم، در حوزه پروژه‌های بزرگ مقیاس و مشمول ارزیابی زیست محیطی ۱۸ پروژه را بررسی کردیم، همچنین در حوزه محیط طبیعی حدود ۱۵ منطقه مستعد برای پروژه‌های مشارکتی حیات وحش داشتیم، در سرشماری در ۹ منطقه تحت مدیریت در سال ۹۸ انجام شد عددی بالای ۴۲ هزار حیات وحش داریم.

اجرای طرح کلاس شهر با مشارکت کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری 

وی با اشاره به اینکه در حوزه معادن با فعالیت ۴۴ معدن موافقت شد، مطرح کرد: ۴۲ مورد عدم موافقت به دلیل تعارض با محیط زیست را نداشته‌ایم، ۱۰۵ فقره پایش معادن را در دست کار داشتیم، همچنین تعداد پروانه‌های صادره برای شکار نیز حدود هزار و ۹۰۰ مورد بوده است.

حشمتی با بیان اینکه در سال ۹۸ در حوزه عملکرد یگان و کشفیات نیز ۳۲ قبضه اسلحه قاچاق کشف شد، ابراز کرد: ۵ مورد اسلحه جنگی را هم کشف و ضبط کردیم، کشف ۸۴ لاشه پستانداران و ۹۵ لاشه پرندگان که غیرمجاز شکار شده بودند را نیز داشتیم، ۳۳۷ قطعه پرنده زنده هم که قصد قاچاق آن‌ها بود کشف و ضبط کردیم، حدود ۲۱۳ نفر را نیز در سال ۹۸ به عنوان متخلف دستگیر و به مراجعه قضایی تحویل دادیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در رابطه با حوزه مشارکت و آموزش‌های مردمی نیز اظهار کرد: اجرای طرح آموزش محیط زیست، اجرای طرح یک ساعت با محیط‌بان، اجرای طرح کلاس شهر با مشارکت کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان، اجرای طرح آموزش پیش دبستان با مشارکت آموزش و پرورش را نیز داشته ایم، آموزش مدرسان درس انسان و محیط برای مناطق آموزش و پرورش استان را در دستور کار داشتیم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول