اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

زخم عمیق جویندگان گنج بر پیکر جنگل‌های شمال+ تصاویر

سودجویان به روش‌های مختلف به طبیعت شمال آسیب می‌زنند، از ریختن زباله و شکستن درختان و تجاوز به حریم جنگل گرفته تا حفاری غیرمجاز! هر چند فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران از همراهی 70 درصدی مردم و دوستداران طبیعت در برابر این سودجویان خبر می‌دهد اما تاکید می‌کند؛ با توجه به وسعت بالا، مناطق پوشش ما شامل همه نقاط نیست .

زخم عمیق جویندگان گنج بر پیکر جنگل‌های شمال+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، همه ما با عناوینی از جمله زیرخاکی، دفینه یا به عبارتی گنج آشنا هستیم که این موضوع نگاه‌های بسیاری را به سمت طبیعت مازندران معطوف کرده که همانند زخمی بر قلب طبیعت مازندران است که افرادی به طمع به چنگ آوردن این میراث که از گذشتگان ما برجای مانده و به قولی تاریخ ما هستند را به طبیعت استان کشانده و با این تصور حفره یا گودالی در دل طبیعت حفر می‌کنند که خود تبعات جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

 

می‌توان گفت باز هم خوش آب و هوا بودن مازندران دردسرساز شد در کنار خوش‌نشینان که آسمان‌خراشی را در طبیعت استان علم کردند این افراد نیز به طمع به چنگ آوردن گنج وارد طبیعت شده که با کندن گودال خود مشکلات بسیاری به همراه دارد.

در واقع این سودجویان پای ثابت طبیعت شمال هستند که هر از گاهی به‌ویژه در فصول بهار و تابستان گذارشان به طبیعت می‌افتد و زخمی عمیق بر پیکر طبیعت شمال به یادگار می‌گذارند.

 

این افراد مخفیانه به دنبال گنج همه جا حفره یا گودالی حفر کرده و بعد از جست‌وجوهای خود این حفره و گودال‌ها را به همین حالت رها می‌کنند.

حفاری‌های غیرمجاز در کنار مشکلاتی که برای جانداران به همراه دارد موجب نابودی ریشه‌های درختان شده و به‌مرور خود موجب رانش است جدا از اینکه این افراد اطلاعی در ارتباط با آثار  تاریخی ندارند و بسیاری از آثار باستانی و تاریخی را در این مسیر نابود می‌کنند که خود ضربه جبران‌پذیری است.

 

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در فصول بهار و تابستان که فصل خوش آب و هوا است معمولا بیشتر شاهد حفاری‌های غیرمجاز هستیم چرا که در زمستان برودت هوا و همچنین عبور از مناطق صعب‌العبور مشکلاتی را برای حفاران غیرمجاز به همراه دارد معمولا در فصول بهار و تابستان اقدام به حفاری‌های غیرمجاز می‌کنند.

محمدرضا کردان با اشاره به حضور فعال ماموران حفاظت میراث فرهنگی در طبیعت استان، افزود: در کنار فعالیت‌هایی که حفاران غیرمجاز دارند ما هم بیکار ننشستیم.

 

وی اضافه کرد: همچنین مردم و دوستدارن طبیعت نیز همکاری خوبی با ما دارند به‌طوری‌که ۷۰ درصد گزارش‌های ما مردمی است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران تصریح کرد:  بیش از ۷۰۰ آثار ثبت ملی داریم و همچنین در حال گرفتن ثبت ملی برای ۲هزار و ۵۰۰ اثر هستیم.

 

این مسؤول با اعلام اینکه باید گفت اولویت نخست ما مراقبت از آثار تاریخی است، بیان کرد: مازندران به خوش آب و هوا بودن و دارا بودن دریا و جنگل مهد تمدن است و حتی آثاری از عصر آهن در این استان داریم که نشان‌دهنده تمدن بالای این استان است و در جای جای خطه ما تمدن و آثار داریم که همین موضوع موجب چشم طمع سودجویان شده است.

کردان بیان کرد: با توجه به تعداد نیروهای یگان حفاظت با توجه به وسعت بالا پاسخگوی پوشش همه نقاط نیست در این زمینه خواستار ورود و مشارکت جامعه محلی شدیم که همکاری خوبی با ما دارند.

وی با تاکید بر اینکه حفاری‌های غیرمجاز دور از چشم معتمدان نبوده و حفاران غیرمجاز باید بدانند که منطقه برای آنان ناامن است، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات خوب ما این بوده که در فضای مجازی متوجه فروش سکه شدیم که در قالب تیم خریدار توانستیم آنان را ردیابی کنیم که در  آذربایجان غربی با آنان قرار گذاشتیم و در قالب عملیات توانستیم این افراد را دستگیر و سکه‌ها را ضبط کنیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران در پایان گفت: دوستداران میراث فرهنگی هرگونه گزارش در خصوص حفاری غیرمجاز و یا نگهداری غیرقانونی دستگاه‌های فلزیاب را به ستاد فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان به شماره تلفن ۳۳۳۹۱۰۰۷ با پیش شماره ۰۱۱ و یا سامانه ۰۹۶۶۲ اطلاع دهند.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول