اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

زباله؛ رهاورد سیر و سفر به مازندران

معاون محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه کار محیط زیست طی ماه‌های اخیر و با شیوع بحث کرونا چندین برابر شد، گفت: بر فعالیت مراکز درمانی نظارت عالی داریم تا شاهد تبعات ناگوار نباشیم.

زباله؛ رهاورد سیر و سفر به مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مازندران باتوجه به داشتن جاذبه‌های طبیعی و گردشگری همواره مورد توجه گردشگران از تمامی نقاط کشور بوده ولی حضور میلیونی مسافران به این دیار سبز مشکلاتی به همراه دارد از جمله اینکه رهاورد این سیر و سفر زباله است.

این استان سرسبز که چیزی از زیبایی کم ندارد و از سویی دریا، از طرف دیگر جنگل و از طرف دیگر سلسله جبال البرز آن را احاطه کرده است اما سامان‌دهی زباله مشکلاتی را برای آن ایجاد کرده چرا که هر نقطه از این استان سرسبز اگر برای بحث زباله در نظر گرفته شود خود مشکلاتی به همراه دارد.

 

در حال حاضر این زباله است که در قلب جنگل‌های بکر، ساحل زیبا و مناطق دشتی استان رهاسازی می‌شود که بحث شیرابه‌ها و مسائل دیگر مشکلات زیست‌محیطی دیگری به همراه دارد که اگر در این زمینه تدبیری جدی اندیشیده نشود باید منتظر فاجعه‌ای در شمال باشیم، شمالی که از زیبایی کم ندارد ولی به‌دلیل مشکلات زیست‌محیطی ناشی از زباله در زباله‌ها غرق خواهد شد.

نفس جنگل‌های مازندران نیز از دفن و دفع زباله و همچنین رهاسازی زباله‌ها توسط گردشگران به شماره افتاده که خود مشکلات زیست‌محیطی به همراه دارد.

زباله تا قبل از کرونا معضل اصلی استان مازندران است که باتوجه به شرایط کرونایی و افزوده شدن حجم زباله‌ها بر مشکلات افزوده شده که بهتر است تا دیر نشده در این زمینه تدبیری جدی اندیشیده شود.

*افزایش ۱.۵ برابری حجم زباله‌های بیمارستانی

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: حفظ زیبایی، جاذبه‌ها و ظرفیت تولیدی استان از موارد اساسی است که همواره در دستور کار محیط زیست است.

 

محمودعلی رکنی بیان کرد: با شیوع بحث کرونا و استفاده از لوازم بیمارستانی ازجمله ماسک، دستکش، گان و سایر حجم زباله‌های بیمارستانی ۱.۵ برابر شد که باید برنامه مدیریت در این زمینه را قوی‌تر کنیم.

وی اضافه کرد: در کنار توجه ویژه به بیمارستان‌ها از شهرداری درخواست کردیم حساسیت بیشتری به خرج دهند و در کنار توجه به زباله‌های بیمارستانی در اماکن مسکونی که بیمار کرونایی نگهداری می‌شود توجه بیشتری کنند.

*بی‌خطرسازی و نظارت بر نحوه امحا و دفن زباله‌های بیمارستانی

معاون محیط زیست مازندران با اشاره به بی‌خطرسازی و نظارت بر نحوه امحا و دفن زباله‌های بیمارستانی، بیان کرد: بیشتر تاکید روی این مهم بود و باتوجه به اینکه افزایش زباله عفونی و کرونایی داشتیم به شهرداری‌ها اعلام کردیم حساسیت بیشتری به خرج دهند.

 

رکنی تصریح کرد: از زمانی‌که کرونا شایع شد بحث استفاده از موادضدعفونی و شوینده خیلی بیشتر شد که این موضوع برای اکوسیستم آبی تبعات دارد که بر این مهم تاکید شد که در بحث مصرف این مواد مدیریت شود.

وی با بیان اینکه برای حفظ سلامت آب و خاک از آهک شود تا جلوی تسری و سرایت بیشتر بیماری  گرفته شود، افزود: در کنار این موارد به کیفیت آب منطقه نیز بیشتر توجه شود تا شاهد مخاطرات ناگوار نباشیم.

معاون محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه کار محیط زیست طی ماه‌های اخیر و با شیوع بحث کرونا چندین برابر شد، گفت: بر فعالیت مراکز درمانی نظارت عالی داریم تا شاهد تبعات ناگوار نباشیم.

رکنی با اشاره به وجود ۲۷ مرکز دفن فاقد استانداردهای زیست‌محیطی، بیان کرد: این مراکز در حاشیه رودخانه، جنگل، اراضی کشاورزی یا حتی سواحل دریا واقع شده که در ارتباط با مکان‌سنجی جایگاه مناسب باید طرح تفضیلی تهیه شده و از تکنولوژی بروز در این مراکز استفاده شود.

 

وی با اعلام اینکه بحث استفاده از تکنولوژی در قالب کمپوست و زباله‌سوز به‌صورت یکپارچه کل استان را باید پوشش دهد، خاطرنشان کرد: برنامه سامان‌دهی و مدیریت پسماند در دو سه سال اخیر دارد اتفاق می‌افتد تا پوشش خاک حداقل آسیب به همراه داشته باشد.

معاون محیط زیست مازندران با بیان اینکه بحث شیرابه یکی از آسیب است، تصریح کرد: یک تن زباله ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیتر شیرابه داریم که به منابع آب زیرزمینی وارد می شود که باید با حساب و کتاب باشد برای اینکه آلودگی خاک را پایین بیاوریم باید جمع‌آوری و تصفیه شیرابه و پوشش آهکی در دستور کار قرار گیرد.

رکنی یادآور شد: باید در اماکن حساس استان به‌گونه‌ای رفتار شود تا حداقل آسیب را به همراه داشته باشد و اگر سطح ایمنی پایین بیاید در مقابل بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر خواهیم بود که رعایت سلامت ما را بیشتر کند.

 

وی در پایان گفت: در این دوران استفاده از ماسک و با رعایت اصول بهداشتی و درمانی به همراه استفاده به‌جا از شوینده‌ها با رعایت ملاحظات بهداشتی باشد تا بتوان دوره آسیب‌ را بگذران.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول