اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

اتحادیه اروپا و ۳ کشور اروپایی توقف درگیری‌ها در لیبی را خواستار شدند

اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و ایتالیا خواستار توقف فوری درگیری‌ها در لیبی و بازگشت به مذاکرات 5+5 شدند.

اتحادیه اروپا و ۳  کشور اروپایی توقف درگیری‌ها در لیبی را خواستار شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آلمان، فرانسه و ایتالیا سه‌شنبه‌شب خواستار توقف فوری درگیری‌ها در لیبی شدند.

به گزارش الجزیره، اتحادیه اروپا و سه کشور مذکور طی بیانیه‌ای مشترک ضمن دعوت از گروه‌های درگیر در لیبی به توقف درگیری‌ها، از آن‌ها خواستند به روند مذاکرات ۵+۵ برگردند.

اتحادیه اروپا اخیراً اعلام کرده است که هرگونه راهکاری در لیبی باید اصول ثابت اعلام شده در نشست برلین یا همان مذاکرات ۵+۵ باشد.

در نشست برلین که ۱۹ ژانویه ۲۰۲۰ ( ۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ) به درخواست ترکیه و روسیه در باره لیبی برگزار شد، مقامات یازده کشور مشارکت کننده (آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، مصر، امارات، الجزایر،) در این نشست، بر نبود راهکار نظامی برای پایان دادن به بحران لیبی تأکید کردند و خواستار احترام به قطعنامه‌های ساطمان ملل متحد در ممنوعیت ارسال و صادرات سلاح به این کشور شدند.

یکی از خروجی‌ها این نشست تشکیل کمیته نظامی ده نفره لیبی بود؛ ۵ نفر از اعضای این کمیته وابسته به افسران بلندپایه و فرماندهان کل وابسته به دولت وفاق ملی لیبی بوده و پنج تن دیگر وابسته به ارتش تحت امر حفتر یا دولت شرق لیبی. این کمیته سلسله نشست‌هایی با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس داشت که طی درگیری‌های اخیر به محاق رفت و خروجی‌های آن از جمله تبدیل توقف درگیری‌ها به آتش‌بس دائمی فراموش شد.

به رغم اینکه دولت وفاق ملی لیبی از سوی سازمان ملل و جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده، ولی عملاً اتحادیه اروپا به جز ایتالیا آن هم به دلیل سرازیر شدن مهاجران از لیبی به این کشور که باعث تحمیل هزینه‌ها و تبعاتی بر رُم شده، از ژنرال حفتر حمایت می‌کند.

طی هفته گذشته پیشروی‌های دولت وفاق ملی لیبی در برابر نیروهای حفتر و سقوط چند شهر مهم به دست این دولت که مورد حمایت ترکیه است، باعث نگرانی حامیان عربی و اروپایی حفتر شده و برای همین مصر شنبه این هفته از ابتکار عمل خود برای پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی خبر داد؛ این ابتکار عمل خواستار توقف درگیری‌های لیبی از صبح دیروز شنبه بود که دولت وفاق ملی با آن شدیداً مخالفت کرد و همین مسئله به نظر می‌رسد اروپا را به واکنش واداشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول