اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

پرس‌تی‌وی، العالم و آی‌فیلم در آستانه تعطیلی/ جبلی: حتی یک دلار از سهمیه ارزی خود را نگرفته‌ایم

معاون برون‌مرزی صداوسیما گفت: ما مشکل قطعی را در مورد بقیه شبکه‌های‌مان هم داریم و طی روزها و هفته‌های آینده شبکه‌های مهم ما مثل پرس تی‌وی، العالم و آی‌فیلم انگلیسی و عربی نیز از روی ماهواره حذف خواهند شد.

پرس‌تی‌وی، العالم و آی‌فیلم در آستانه تعطیلی/ جبلی: حتی یک دلار از سهمیه ارزی خود را نگرفته‌ایم

«پیمان جبلی» در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس درباره قطع رادیو دری ایران در افغانستان گفت: رله های رادیو دری ما که در افغانستان پخش می شد، قطع شده و علت آن هم انباشت بدهی است که به ایستگاه های پخش رله داریم و مدت طولانی بود که درخواست پرداخت از ما داشتند اما به دلیل اینکه در مدت اخیر تخصیص ارزی به ما تعلق نگرفته، قادر به پرداخت بدهی هایشان نبودیم و در نتیجه رادیو دری پس از حدود 40 سال فعالیت در کابل و برخی ایالت های دیگر افغانستان قطع شد.

وی ادامه داد: رادیو دری ما سابقه بسیار طولانی در افغانستان دارد و به ویژه رادیو دری ایران روی موج اف ام افغانستان یک امتیاز ویژه است که این امکان را به مخاطبان می دهد که صدای رادیو دری ایران را در افغانستان به خوبی بشنوند. این رادیو یکی از مهمترین رادیوهای افغانستان است. عمدتا رادیوها یا رسانه هایی که در افغانستان هستند به دلیل فقر محتوایی و یا دلایل دیگر خیلی مورد استقبال قرار نمی گیرند اما رادیو دری ایران به دلیل فعالیت های متنوع در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به شدت مورد استقبال مردم افغانستان است و مخاطبان بسیاری هم دارد و کاملا برای مردم افغانستان شناخته شده است.

معاون برون مرزی سازمان صدواسیما اظهارداشت: از دست دادن این رادیو وموج اف ام آن که مهمترین بستر پخش بوده، یک ضربه بزرگ به تبلیغات بین المللی کشور ما می زند. مخصوصا کشور افغانستان که از مهمترین حوزه های همسایگی ما محسوب می شود و مسائل بسیار متعدد فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و ... ضرورت کار در افغانستان را برای ما دوچندان می کند و از دست دادن این رادیو یعنی یک اتفاق بسیار بد که بعد از قطع شبکه الکوثر در منطقه عربی و شبکه سحر اردو در منطقه شبه قاره سومین ضربه کاری بر بنیه تبلیغات جمهوری اسلامی در خارج از کشور است.

وی همچنین درباره قطع پخش سایر شبکه های برون مرزی سازمان صداوسیما نیز تصریح کرد: من متاسفم که ظاهرا در کشور مسئولان و نهادهایی که مسئول تامین بودجه صداوسیما و به ویژه مسئول تامین ارزی صداوسیما هستند، یا متوجه فجایعی که اتفاق می افتد، نیستند یا برایشان اهمیت ندارد و در هر دو صورت ما روز به روز بی دفاع تر می شویم در مقابل تبلیغات دشمنان و زمینه چینی که در افکار عمومی منطقه و جهان علیه ما می کنند و اینکه فرصت معرفی ظرفیت های ایران به خارج از کشور را از دست می دهیم.

جبلی گفت: بله. ما این مشکل را در مورد بقیه شبکه هایمان هم داریم و به همین روال پیش برود، انتظار داریم که طی روزها و هفته های آینده شبکه های مهم ما مثل پرس تی وی، العالم، آی فیلم انگلیسی و عربی نیز از روی ماهواره حذف خواهند شد. برای من قابل فهم نیست که به چه دلیل و با چه استدلالی این بی توجهی و سهل انگاری صورت می گیرد.

وی ادامه داد: ما فکر می کردیم که بعد از عملی شدن قطع شبکه الکوثر و توضیح درمورد اهمیت تبلیغات بین المللی جمهوری اسلامی، توجهی به این مشکل بشود اما متاسفانه مسئولان تا الان هیچ توجهی نداشته اند و آن شبه ای که در ذهن ما بود که چه بسا این بی توجهی تعمدی باشد و شائبه اینکه اهداف دیگری در نظر هست که با قطع شبکه های بین المللی بر سازمان صداوسیما فشار وارد شود، روز به روز در حال پررنگ تر شدن است. با وجود اینکه در طول دو هفته اخیر کارشناسان بسیاری در این باره اظهار نظر داشته اند و تاسف خورده اند از اینکه چرا باید شبکه های برون مرزی ایران قطع بشود اما باز هم این روند ادامه پیدا کرده و هیچ اتفاق خاصی نیافتاده است.

وی با بیان اینکه اگر مسئولان با همین روند و سهل انگاری، سیاسی کاری و تعمد بخواهند کار پشتیبانی از شبکه های برون مرزی صداوسیما را پیش ببرند، ما در آینده نزدیک هیچ سهمی از تبلیغات بین المللی در جهان نخواهیم داشت، گفت: با این شیوه روز به روز  بی دفاع تر خواهیم شد و ظرفیت های موجود را هم از دست خواهیم داد و باید قضاوت آن را بر محکمه افکار عمومی بگذاریم که مسئولان را مورد پرسش قرار دهند که به چه دلیل این سیاست غلط در مورد صداوسیما ادامه دارد؟

وی در پاسخ به این سوال که رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه گفته است اینکه ارز موجود در صندوق توسعه ملی ین ژاپن، یا یوان چین و روپیه هند یا امثال آن باشد اما صدا و سیما مثلا دلار و یا یورو می خواهد که شاید نباشد و بانک مرکزی باید آن را تبدیل کند و در اختیارشان بگذارد، توضیح داد: خیر. علی رغم پیگیری های بسیار جدی که سازمان صداوسیما برای دریافت سهمیه ارزی خود در طول این 5 ماه اخیر انجام داده، متاسفانه حتی یک دلار، یک یورو، یک درهم، یک دینار و ... ارز بابت  آن سهمیه و بابت گردش کاری که تمام مراحل قانونی آن هم انجام شده، به صداوسیما داده نشده است. یا مسئولان محترم که ماجرا را می دانند، تظاهر به ندانستن می کنند و یا واقعا نمی دانند که هر دو مایه تاسف است که یک دستگاه مهم و استراتژیک به نام صداوسیما این چنین تحت فشار و افول باشند که برخی مسئولان نمی خواهند به این موضوع توجه کنند.

به گزارش فارس، شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست اوایل خرداد پخش شبکه الکوثر را به بهانه بدهی‌های انباشته سازمان صداوسیما به این شرکت ارائه خدمات ماهواره‌ای قطع کرد.

پخش شبکه عربی زبان بین‌المللی الکوثر روی ماهواره یوتل‌ست امکان دسترسی مخاطبان در کشورهای عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا را به برنامه‌های این شبکه فراهم می‌کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول