اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تلاش کردیم تا آمریکایی‌ها، بهانه‌های جدیدی پیدا نکنند/ برایان هوک مانع تبادل بود!

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه گفت: در جرذیان تبادل زندانیان ایران و آمریکا ما تلاش کردیم تا آمریکایی‌ها، بهانه‌های جدیدی پیدا نکنند و از سویی، متاسفانه شاهد کارشکنی‌هایی از سوی آنها بودیم.

تلاش کردیم تا آمریکایی‌ها، بهانه‌های جدیدی پیدا نکنند/ برایان هوک مانع تبادل بود!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه گفت‌وگویی با روزنامه « صبح نو» داشته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد. 

- بر اثر تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و یکجانبه آمریکا، تعدادی گروگان در آمریکا و حتی تعدادی نیز در خاک اروپا و دیگر کشورها داریم که به جرم دورزدن تحریم‌های غیرقانونی این کشور و بنا به درخواست آمریکایی‌ها، در این کشورها بازداشت شده‌اند.

- از آنجا که این تحریم‌ها و متعاقب آن، اتهام دورزدن تحریم‌ها را غیرقانونی و ناموجه می‌دانیم، تلاش کرده‌ایم از طریق تمامی ابزارهای دیپلماتیک خود، هموطنان‌مان را از بند زندان‌های رژیم آمریکا، آزاد کنیم.
 
- به هر حال این اقدامات [تلاش برای آزادی ایرانیان در بند آمریکا] هم در گذشته و هم دو مورد اخیر، با مساعی دولت سوئیس و سفیر سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران انجام شد. آنها [دولت سوئیس] تلاش ‌کردند و ما قدردان تلاش‌های آن‌ها بودیم و هستیم که باعث ‌شدند هموطنان و دانشمندان ایرانی که برای مردم ایران، عزیز هستند، به وطن و به خانواده شان بازگردند.

- ما تلاش کردیم تا آمریکایی‌ها، بهانه‌های جدیدی پیدا نکنند و از سویی، متاسفانه شاهد کارشکنی‌هایی از سوی آنها بودیم. حتی آقای برایان هوک که مثلا مسوول این کار[تبادل زندانیان] بود، تلاش می‌کرد تا زندانیان ایرانی و حتی همین شهروند آمریکایی یعنی آقای وایت، آزاد و مبادله نشوند.

- آنطور که من اطلاع دارم، آقای وایت هم سرطان داشت و هم ایدز و حتی اخیرا، یک بار، کرونا هم گرفته بود. به همین خاطر دستگاه‌های مختلف ما از جمله قوه قضاییه، نیروهای امنیتی و وزارت امور خارجه، از باب مسائل انسانی سعی ‌کردند تا آقای وایت پس از ابتلا به کرونا، آزاد شود.

- آقای وایت چون آشنایی در ایران نداشت، به همین دلیل سفارت سوئیس او را نگهداری می‌کرد تا اینکه مقدمات آزادی او فراهم شد.

- ما آقای وایت با این وضعیتی که داشت، را دادیم چون حتی خود آمریکایی‌ها تمایلی به آزادی او نداشتند و در پی این بودند که او در ایران از دنیا برود و بتوانند از این وضعیت سوءاستفاده کنند و در ازای آن، دو نفر از دانشمندان برجسته و متخصص کشورمان را به آغوش کشور بازگرداندیم.

بهانه‌ای برای از سرگیری مذاکرات
دولت آمریکا به ویژه ترامپ، رییس‌جمهوری و هوک، مسوول میز ایران در وزارت خارجه این کشور، کوشیدند از این مبادله، ملعبه و دستاویزی برای ابراز تمایل به مذاکره با ایران بسازند و حتی چنین وانمود کنند که جمهوری اسلامی ایران نیز برای مذاکرات بعدی در زمینه هسته‌ای و موشکی، کمتر از آمریکا رغبت ندارد. ترامپ در توییتی با «توافق بزرگ»خواندن مذاکره با ایران در آینده، نوشت: «متشکرم ایران. برای رسیدن به توافق بزرگ تا بعد از انتخابات آمریکا منتظر نمانید.» هوک نیز در پیروی از خط تبلیغاتی ترامپ، مدعی شد: «آمریکا می‌خواهد ببیند که آیا ایران، دیپلماسی را با دیپلماسی پاسخ می‌دهد.» این درحالی است که بنابر اظهارات مقامات کشورمان، معاوضه وایت و دو دانشمند ایرانی، حاصل هیچ‌گونه مذاکره‌‌ میان تهران و واشنگتن نبوده است. شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در این‌باره گفت: «تبادل زندانیان، نتیجه مذاکره نبوده است.»
 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول