اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

دوگانه رنگی استاندار و رئیس علوم پزشکی سمنان+ سند

شهرستان‌های مختلف کشور از لحاظ ابتلا به ویروس کرونا بر اساس سه وضعیت سفید، زرد و قرمز دسته‌بندی شده‌اند؛ اما وضع شهرستان‌های استان سمنان از منظر استاندار و رئیس علوم پزشکی سمنان به یک شکل نیست.

دوگانه رنگی استاندار و رئیس علوم پزشکی سمنان+ سند

خبرگزاری فارس سمنان- مرتضی مزینانی: بر اساس اطلاعات اعلام‌شده، ویروس کرونا از ابتدای اسفند سال گذشته در کشورمان شیوع یافته و به‌سرعت استان‌های مختلف کشور ازجمله سمنان را درگیر خود کرده است.

تا امروز که بیش از ۱۱۰ روز از شناسایی ویروس کرونا در ایران می‌گذرد، آمارهای مختلفی به مردم ارائه شده و در جدیدترین اقدام، شهرستان‌های مختلف کشور از لحاظ ابتلا به ویروس کرونا بر اساس سه وضعیت سفید، زرد و قرمز دسته‌بندی شده‌اند.

اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد، این است که وضع شهرستان‌های استان سمنان از منظر استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان به‌عنوان متولی پیشگیری، مقابله و درمان بیماران مبتلا به این ویروس متفاوت است؛ اما چرا؟

برای پاسخ به این پرسش، ابتدا باید معنای دسته‌بندی وزارت بهداشت را به‌خوبی مورد نظر قرار داد و سپس به تعدادی از مستندات این بخش توجه کرد.

وضعیت سفید به چه معناست؟

شهرستانی در وضعیت سفید (کم‌خطر) قرار دارد که طی دو هفته اخیر هر دو شرط زیر را داشته باشد.

شرط یک: متوسط میزان بستری روزانه (به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت): حداکثر یک، مثلاً در شهرستانی با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر، متوسط روزانه دو بیمار بستری.

شرط دو: متوسط تعداد بستری روزانه: حداکثر یک، یعنی حداکثر ۱۴ بستری در شهرستان در طول دو هفته (شامل موارد مشکوک و قطعی).

نکته مهم: وضعیت سفید به معنای بدون مخاطره بودن شهرستان نیست.

وضعیت‌های زرد و قرمز به چه معناست؟

شهرستانی در وضعیت قرمز (خطر بالا) قرار دارد که طی دو هفته اخیر متوسط میزان بستری روزانه آن (به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت) بالای سه باشد.

سایر شهرستان‌ها که سفید یا قرمز نباشند، در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار می‌گیرند.

توجه:‌ مثلاً یک شهر با وجود آن‌که متوسط میزان بستری روزانه آن (به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت) کمتر از یک است؛ اما به خاطر داشتن بیش از هفت بیمار بستری در طول هفته شرایط شهرستان سفید را احراز نمی‌کند و زرد محسوب می‌شود.

جدول وضعیت شهرستان‌های استان سمنان مربوط به ۱۵ خرداد

وزارت بهداشت: آرادان «قرمز» است

در تازه‌ترین ارزیابی‌ای که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وضعیت شهرستان‌های کشور از نظر خطر ابتلا به ویروس کرونا در روز پانزدهم خردادماه امسال اعلام شده، شهرستان آرادان در استان سمنان در وضعیت «قرمز» قرار دارد.

بر اساس این گزارش، شهرستان‌های دامغان، سرخه، سمنان، گرمسار و مهدی‌شهر در وضعیت «زرد» قرار دارند و وضع در دو شهرستان شاهرود و میامی هم خوب و «سفید» است.

استاندار سمنان: آرادان «سفید» است!

اما وضع شهرستان‌های استان سمنان از منظر استاندار سمنان متفاوت است. علی‌رضا آشناگر، ۱۷ خردادماه در حاشیه برگزاری ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا که با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهوری و استانداران سراسر کشور برگزار شد، وضع آرادان را سفید اعلام می‌کند.

استاندار سمنان می‌گوید: «علاوه بر شهرستان‌های شاهرود، میامی و آرادان که به علت وضعیت سفید، پیش از این نیز نماز جمعه در آن‌ها اقامه می‌شد، دیگر شهرستان‌های استان نیز از ابتدای تیرماه شاهد برگزاری نماز جمعه خواهند بود».‌

رئیس علوم پزشکی سمنان: وضعیت هیچ یک از شهرستان‌ها سفید نشده است

اما دکتر نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان چند روز بعد، ۲۰ خردادماه، در گفت‌وگو با یک خبرگزاری تأکید می‌کند که «همچنان موارد مثبت بستری ناشی از بیماری کرونا در مراکز درمانی شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه وجود دارد. وضعیت شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان همچنان زرد است و وضعیت هیچ یک از این شهرستان‌ها سفید نشده است».

دوگانه رنگی را برطرف کنید

اینکه مردم رفتارهای خود را بر اساس اخبار اعلامی مسؤولان امر تنظیم می‌کنند، جای تردیدی ندارد و از این‌رو، اگر تازه‌ترین نتایج تحقیقات وزارت بهداشت در خصوص وضعیت شهرستان‌های کشور از نظر خطر ابتلا به کرونا مدنظر قرار گیرد، یک نوع رفتار و اگر خبر اعلامی استاندار سمنان ملاک نظر باشد، یک نوع رفتار دیگر از جامعه خواهیم دید.

بنابراین، شایسته است دوگانگی رنگی بین استاندار و مسؤولان بخش بهداشت و درمان استان سمنان هر چه سریع‌تر رفع شود تا مردم، رفتارهای دقیق‌تری متناسب با سطح درگیری شهرستان‌های محل زندگی‌شان با ویروس کرونا از خود نشان دهند.

انتهای پیام/2249/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول