اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بیانیه ائتلاف الفتح درباره مذاکرات راهبردی بغداد-واشنگتن

ائتلاف الفتح عراق طی بیانیه‌ای درباره مذاکرات راهبردی بغداد-واشنگتن و ضرورت اخراج نظامیان آمریکایی از کشور موضع‌گیری کرد.

بیانیه ائتلاف الفتح درباره مذاکرات راهبردی بغداد-واشنگتن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق طی بیانیه‌ای درباره گفت‌وگوی راهبردی میان بغداد و واشنگتن موضع خود را بیان کرد.

در بیانیه این ائتلاف که شب گذشته، نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «بغداد الیوم» منتشر شد، آمده است: با آغاز گفت‌وگوی راهبردی میان عراق و ایالات متحده و در راستای مسئولیت قانونی و ملی ما و تاکید ما بر به منافع عالی کشور لازم می دانیم که نکاتی را به  رئیس و اعضای تیم مذاکره‌کننده عراقی گوشزد کنیم. افرادی که ما معتقدیم حاکمیت عراق و منافع ملی آن را سرلوحه خود قرار خواهند داد.

ائتلاف الفتح در این بیانیه، توافق و اجماع نمایندگان عراقی در طرح مصوب مورخ ۵ ژانویه ۲۰۲۰ مبنی بر ضرورت اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق و حمایت از حاکمیت این کشور و عدم اهمال در قبال این معیارها و ارزش‌های عالی ملی را یادآور شد و اعلام کرد: هیأت مذاکره کننده می‌بایست از تجربه مذاکرات عراق و ایالات متحده در سال 2008 که به امضای توافقنامه چارچوب استراتژیک منجر شد، استفاده کند. این‌که چگونه مذاکره‌کنندگان عراقی پیروزی آشکاری در عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کشور رقم زدند. 

در این بیانیه تاکید شد که اجرای«اجماع پارلمانی» مبنی بر خروج نیروهای بیگانه از کشور، یک «هدف راهبردی» است که ملت عزیز عراق پس از فداکاری‌های بسیار برای دفاع از خاک ، مرز، حاکمیت، عزت ، امنیت و ثبات خود به آن امید بسته‌اند.

ائتلاف الفتح تاکید کرد: برقراری روابط دوستانه و همکاری عراق با کشورهای جهان در زمینه‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و بهداشتی، مسأله‌ای است که برخاسته از منافع عالی و ملی کشور مبنی بر داشتن آغوشی باز به سوی جهان و استفاده از تجارب بین‌المللی در زمینه توسعه و بازسازی و رشد اقتصاد ملی است.

در این بیانیه آمده است: ما اعتماد کامل داریم که نیروهای مسلح ما با کلیه تشکیلاتش از ارتش، پلیس، سرویس مبارزه با تروریسم، الحشد الشعبی، الحشد العشائری و پیشمرگه می‌تواند از حاکمیت عراق و مرزها و امنیت و ثبات آن دفاع کند و این امر پس از کسب تجربه لازم در مبارزه با تروریسم و تحقق پیروزی نهایی بر داعش حاصل شد تا جایی که اکنون می‌توان آنها را از بهتریم نظام‌های امنیتی منطقه محسوب کرد.

ائتلاف الفتح تصریح کرد که مذاکرات میان دو هیأت عراق و آمریکایی را از طریق کمیسیون‌های پارلمانی رصد می‌کند و از هیچ حمایتی برای موفقیت ماموریت تیم مذاکره‌کننده عراقی در راستای تحقق منافع ملی عراق به ویژه درباره مسأله اجرای مصوبه مجلس مبنی بر خروج نیروهای خارجی و حفط حاکمیت کشور و هویت و منافع و عزت و اقتدار کشور عراق دریغ نمی‌ورزد.

پارلمان عراق پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸ شمسی دو روز پس از ترور شهید سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و تنی چند از همراهانشان در تجاوز نظامی آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد، طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد.

حال قرار است در نیمه‌های ماه جاری میلادی بغداد و واشنگتن درباره کیفیت ادامه همکاری دوجانبه در سایه شکست داعش در عراق از طریق ویدئو کنفرانس مذاکره کنند.

هرچند که اغلب گروه‌های سیاسی و مقاومت عراق تاکید دارند که مذاکرات مذکور باید به اخراج و عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کشور منجر شود و در غیر این صورت مشروعیت ندارد، اما برخی طرف‌های سیاسی نیز می‌گویند که این مذاکرات صرفا درباره تغییر نحوه حضور آمریکا در عراق است و پای آمریکا از این کشور بریده نخواهد شد.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول