اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

الأخبار: مذاکرات بغداد-واشنگتن برای دور کردن عراق از محور مقاومت است

روزنامه الاخبار نوشت، گفت‌وگوهای بغداد-واشنگتن در حالی تا ساعاتی دیگر آغاز می‌شود که برخی‌ها این گفت‌وگو را تلاشی از جانب آمریکا برای جدایی عراق از همسایگانش در محور مقاومت می‌دانند.

الأخبار: مذاکرات بغداد-واشنگتن برای دور کردن عراق از محور مقاومت است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آغاز گفت‌‌وگوهای بغداد-واشنگتن تا ساعاتی دیگر همزمان با اجرای قانون موسوم به «قیصر»(سزار) درباره سوریه، سوالاتی را مطرح کرده است.

روزنامه «الأخبار» لبنان در گزارشی به آغاز مذاکرات بغداد-واشنگتن طی ساعات آینده پرداخت و با اعلام مطلب فوق نوشت که تا ساعاتی دیگر گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا آغاز می‌شود، شرایط عراق، منطقه و جهان نیز دشوار است و بنا به گفته یک منبع امنیتی اولویت با مسائل امنیتی و توافق دو طرف برای خروج نظامیان اشغالگر آمریکا از کشور یا باز استقرار آن است و باید دغدغه پیدایش دوباره داعش را نیز در نظر گرفت.

الأخبار نوشت: «برخی‌ها معتقدند که این گفت‌وگوی غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن و تلاشی از جانب عراق برای نزدیک کردن دیدگاه‌های این دو کشور است اما برخی‌ها نیز معتقدند که این گفت‌وگو تلاشی از جانب آمریکا برای جدا کردن عراق از همسایگانش در محور مقاومت و همسو کردن آن با محور آمریکایی-عربی با سرمایه‌گذاری بر روی شخص مصطفی الکامظی است که احیانا گفته می‌شود دارای هویت آمریکایی است».

این روزنامه همچنین با اشاره به اجرای قانون موسوم به «قیصر»(سزار) درباره سوریه و ارتباط آن با عراق نوشت که برخی‌ها این سوال را مطرح می‌کنند که آیا قانون قیصر در عراق و روابط آن با سوریه تأثیرگذار خواهد بود؟ هنوز کسی به این سوال دقیق پاسخ نداده اما برخی منابع سیاسی و دیپلماتیک بر این باورند که دولت سوریه قادر است با استفاده از روابط خود با کشورهای دوست اعم از روسیه، چین، برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی و کشورهای همسایه همانند عراق، اردن و لبنان با این قانون مقابله کند.

دولت آمریکا پس از ناکامی در به زانو درآوردن دولت سوریه و تجزیه این کشور از طریق حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی، به تصویب قانون ضد بشری موسوم به «قیصر»(سزار) روی آورد که توان اقتصادی سوریه را هدف قرار داده است و قرار است از ژوئن ۲۰۲۰ اجرا شود.  

در همین ارتباط «عبدالعزیز علیوی» استاد علوم سیاسی می‌گوید که اجرای این قانون تأثیرات سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای عراق که مسائل مشترکی با سوریه دارد، خواهد داشت.

وی افزود که همزمانی اجرای این قانون با آغاز گفت‌وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن امری است که دولت عراق را در صورت عدم پایبندی به آن در تنگنا قرار خواهد داد چرا که این امر به مذاق واشنگتن خوش نمی‌آید حال آنکه تهران به هیچ گونه موضع موافق یا حتی سکوت عراق در برابر اجرای قانون قیصر هرگز راضی نخواهد شد.

الأخبار همچنین با اشاره به اینکه عراق دارای سه گذرگاه مرزی با سوریه است، نوشت که ممکن است عراق نیز با جنگ غذایی مواجه شود چرا که هدف این جنگ کشورهای محور مقاومت است که واشنگتن می‌خواهد ارتباط بین آن‌ها قطع شود و به همین دلیل دنبال وضع قوانین جدید برای اهداف ژئوسیاسی، اقتصادی و نظامی است.

این روزنامه همچنین به نقل از یک منبع آگاه سیاسی نوشت که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در صورت ناتوانی برای مقابله با متحدان تهران در عراق، سوریه و لبنان، به ایجاد روابط جدید با عراق بر اساس منافع خود روی خواهد آورد.

الأخبار افزود: ممکن است یکی از اهداف اجرای قانون قیصر درباره سوریه که عراق نیز دربرمی‌گیرد، تکرار سناریوی تحریم‌های تحمیلی بر ایران باشد، زیان بزرگ آن نیز اقتصادی خواهد بود و مبادلات تجاری بین دو کشور را هدف قرار داده است زیرا این قانون روشن نیست و حد و مرز آن نامعلوم است و ممکن است هر گونه همکاری تجاری، حمایت از دمشق تلقی شود و از سوی دیگر باب باج‌خواهی آمریکا از عراقی‌ها برای امتیازگیری‌های بیشتر را باز خواهد کرد تا در ازای آن اجازه برخی فعالیت‌های تجاری با سوریه داده شود همانگونه که در قضیه واردات سوخت و انرژی از ایران اینگونه رفتار می‌کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول