اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

توسعه وقف در سمنان/ از باغ پسته تا آب قنات

فرهنگ نیک و غنی وقف این روزها در استان سمنان در حال توسعه بوده و هر ماه، خبرهای متعددی از وقف‌های جدید ارائه می‌شود.

توسعه وقف در سمنان/ از باغ پسته تا آب قنات

خبرگزاری فارس سمنان- بهنام مطلبی: همواره در جامعه، «وقف» یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به همنوع، دستگیری از افراد بی‌بضاعت و پایبند ساختن اموال در راه امور خیر بوده و این فرهنگ غنی در سال‌های اخیر در کشورمان بیش از همیشه رواج یافته است.

شکی نیست که اساس زندگی اجتماعی همه ما بر تعاون و کمک به هم بنا شده و این یکی از مبرزترین مسائل اخلاقی است؛ دستگیری از یکدیگر در یکی از زیباترین حالات، در وقف مال تجلی می‌یابد.

وقف گرچه در طول زمان دستخوش مسائلی شده و دوران پرفرازونشیبی را طی کرده است؛ اما با ظهور انقلاب اسلامی ایران دوباره جان گرفت و این روزها، نیکوکاران خیراندیش به این سنت حسنه به‌عنوان راهی برای التیام دردهای جامعه می‌نگرند و فرهنگ وقف در استان سمنان در حال توسعه است.

وقف آپارتمان مسکونی برای مدرسه علمیه

حجت‌الاسلام رضا نفری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: «عباسعلی مرادی»، واقف خیراندیش 6 دانگ یک باب آپارتمان مسکونی را در سمنان وقف کرد.

وی افزود: این آپارتمان که اخیراً در سمنان وقف شده، مساحتی حدود 54 مترمربع داشته و در بلوار امیرکبیر شهر سمنان واقع است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان تصریح کرد: هر چند ارزش معنوی این اقدام قابل قیمت‌گذاری نیست؛ اما ارزش ریالی آپارتمان وقف شده بالغ‌بر چهار میلیارد ریال تخمین زده شده است.

وی عنوان کرد: واقف نیک‌اندیش در متن وقفنامه آورده که درآمد این موقوفه باید صرف طلاب مدرسه علمیه صادقیه سمنان شود.

نفری گفت: بر اساس نظر واقف که در متن وقفنامه قید شده، تولیت این موقوفه با رئیس و مدیران وقف مدرسه علمیه صادقیه سمنان بوده و لازم است بر اساس مفاد وقفنامه اجرای نیت شود.

وقف آب قنات در بسطام

حجت‌الاسلام محمدرضا بخشی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام هم در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: «معصومه رستمی»، واقف خیراندیش نیم ساعت آب از قنات استادژ (ابرسج) بسطام را در روستای الیکائی وقف کرد.

وی افزود: نیت این موقوفه بر اساس نظر واقف که در متن وقفنامه نیز ذکر شده، هزینه در امور خیرات و مبرات مطلقه در منطقه بسطام و شاهرود تعیین شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام تصریح کرد: ارزش ریالی این وقف حدود ۶۰۰ میلیون ریال است.

بخشی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون چهار موقوفه جدید در بسطام ایجاد و در سامانه جامع اطلاعات و مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه ثبت شده و این نشان‌دهنده وجود روحیه بالای نوع‌دوستی و احسان در مردم مؤمن و ولایتمدار منطقه بسطام است.

وقف باغ پسته در دامغان

علی‌اصغر مقیمیان، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان هم در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: هفتمین وقف جدید در شهرستان دامغان از ابتدای سال 1399 تاکنون ایجاد شد.

وی افزود: «عباسعلی حیدرزاده»، واقف خیراندیش یک باغ شامل تعدادی درخت پسته به مساحت 166 مترمربع را وقف کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان افزود: واقف نیک‌اندیش نیت وقف خود را انجام امورات قرآنی تعیین کرده و تولیت موقوفه را بر عهده خودش قرار داده است.

وی تصریح کرد: ارزش ریالی این موقوفه در حال حاضر حدود 500 میلیون ریال برآورد شده که با گذشت زمان و بزرگ شدن درخت‌های پسته موجود در این باغ ارزش آن افزوده خواهد شد.

مقیمیان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون هفت مورد وقف جدید در شهرستان دامغان ایجاد شده، اظهار کرد: وقف یکی از سنت‌های حسنه در اسلام است که انسان به‌وسیله آن می‌تواند نام و یاد خود را تا قیامت زنده نگه دارد و دیگران به نیکی از او یاد کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان خاطرنشان کرد: امروز با گسترش فرهنگ وقف و ایجاد وقف‌های مشارکتی، راه پیوستن همه افراد به جمع واقفان و بهره‌مندی از مزایای دنیوی و اخروی این امر خداپسندانه برای همه فراهم شده است.

«صدقه جاریه»؛ بهترین نام

نام وقف که در صدر اسلام، «صدقه جاریه» بوده، شاید بهترین تعریف برای نیک‌خواهی و خیراندیشی عاملان به آن باشد.

در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که «بهترین یادگار و میراثی که انسان از خود به جای می‌گذارد؛ سه چیز است: صدقه جاریه (وقف) که اجر و مزدش به او می‌رسد، دانشی که بعد از او (انسان) مورد عمل و استفاده واقع شود و فرزند شایسته‌ای که خیری در برداشته باشد» و امروز همه باید به توسعه فرهنگ وقف کمک کنند.

انتهای پیام/74024/م/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول