اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

بومی‌سازی محصولی فناورانه در جهت توسعه بازار تبلیغاتی توسط نخبگان ایرانی+ فیلم

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان برای توسعه صنعت تبلیغات، محصولی فناورانه به نام هولوفن تولید کردند که ابزار روز تبلیغاتی دنیا است و برای اولین‌بار در غرب آسیا در ایران تولید شده است.

بومی‌سازی محصولی فناورانه در جهت توسعه بازار تبلیغاتی توسط نخبگان ایرانی+ فیلم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، فعالیت‌های استارتاپی و کارآفرینی‌های دانش‌بنیان به عنوان نوعی از آینده بالقوه برای جوانان کشور روز به روز پررنگ‌تر می‌شود، که در عین حال می‌تواند در بلند مدت باعث رشد و شکوفایی صنعت در داخل کشور نیز باشد.

در این راستا گفت‌‌و‌گویی با رضا منتظری نمین مدیرعامل شرکت‌ دانش‌بنیان صدا دیداب داشتیم که چهار سال پیش به همراه گروهی ۳ نفره در دانشگاه شریف این شرکت توسعه تکنولوژی را تاسیس کرد.

وی می‌گوید به همراه تیم خود یک اسپیکر یا بلندگویی ساخته است که صدا را مانند چراغ قوه فقط در یک سمت ارسال می‌کند و زمانی که فرد در راستای دستگاه قرار داشته باشد صدا را می شنود؛ این دستگاه دقیقا مانند لیزر صدا را در یک تونل مشخص در راستای فرد ارسال می‌کند و در مکان‌هایی مانند نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها، نگارخانه‌ها و موزه‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. مثلا یک غرفه در نمایشگاه یا فروشگاه می‌تواند با استفاده از آن، صدا را به سمت مشخصی منتشر کنند، یا در مرحله‌ای افراد از آن برای کاربری‌های شخصی در منزل و تماشای تلویزیون استفاده کنند تا صدا برای دیگران مزاحمت ایجاد نکند. 

همچنین می‌گوید به تازگی موفق به طراحی و تولید دستگاه هولوفن شدیم که کاری جذاب در حوزه تبلیغات است. این دستگاه قابلیت پخش انواع ویدئو را به صورت سه‌بعدی و معلق در هوا دارد که کاری فوق‌العاده و جذاب است به طوری که با کنار هم قرار دادن چند دستگاه قادر به ایجاد تصاویری بزرگتر هستیم. این تکنولوژی می‌تواند نسل جدیدی در تبلیغات محیطی باشد و طی ۲ سال اخیر رشد چشمگیری در جهان داشته است. 

مشروح گفت‌‌وگوی خبرنگار فارس را با رضا منتظری نمین در زیر می‌خوانید. 

 * ماموریت‌مان توسعه تکنولوژی‌های مختلف است

فارس: درباره چگونگی شکل‌گیری‌ و شروع فعالیت‌تان بگویید.

منتظری نمین: گروه ما یک استارت‌آپ کوچک بود که از شتاب‌دهنده دانشگاه شریف فعالیت خود را آغاز کرد. ماموریت ‌ما توسعه تکنولوژی‌های مختلف است؛ تکنولوژی‌هایی که فکر می‌کنیم برای مردم جذاب است و ارزش فنی و نوآوری به همراه دارد. در واقع تک‌تک افراد مجموعه ما شیفته نوآوری در تکنولوژی هستند.

* کسب چندین مدال المپیادی و دریافت جایزه خوارزمی 

فارس: سابقه شما و تیم پیش از شروع کار چه بوده؟

منتظری نمین: قبل از اینکه وارد فضای کسب و کار و استارت‌آپی شوم یک محقق بودم و موفق به کسب چندین مدال المپیادی و دریافت جایزه از جشنواره خوارزمی شدم؛ همچنین در این بین چند مقاله ISI ارائه دادم و فعالیت‌هایی هم در آزمایشگاه فیزیک پزشکی دانشگاه صنعتی شریف داشتم.  سایر اعضای تیم نیز از نخبه‌ها و فعالان پژوهشی بودند که با هم تیم شدیم و کار جدید را شروع کردیم.

* در تلاش هستیم چابک و نوآورانه بودن شرکت را حفظ کنیم

فارس: تیم تحقیقی و اجرایی شما از چند نفر تشکیل شده است؟ 

منتظری نمین: در ابتدای شروع فعالیت‌‌مان یک تیم ۳ نفره بودیم و موفق شدیم تا مراحل کار را توسعه بدهیم و در حال حاضر یک تیم ۸ نفره هستیم و امیدوارم که بتوانیم این مجموعه را گسترده‌تر و پویاتر کنیم. 

ترجیح می دهیم تعداد افرادی که در هسته‌ اصلی تیم و شرکت هستند خیلی زیاد نشود. ما نمی‌خواهیم یک شرکت بزرگ و سنگین داشته باشیم بلکه در تلاش هستیم چابک بودن و نوآورانه بودن را در دیداب حفظ کنیم که این امر می‌تواند جذابیت شرکت را دوچندان کند. 

* طراحی و تولید دستگاه تونل صدا 

فارس: کمی از پروژه‌هایتان برایمان بگویید؟ 

منتظری نمین: در شروع پروژه‌ها، نمونه‌های مختلفی از محصولات را توسعه دادیم؛ ما یک اسپیکر یا بلندگویی ساخته‌ایم که صدا را مانند چراغ قوه فقط در یک سمت ارسال می‌کند و زمانی که فرد در راستای دستگاه قرار داشته باشد صدا را می شنود؛ این دستگاه دقیقا مانند لیزر صدا را در یک تونل مشخص در راستای فرد ارسال می‌کند.

صدا در حالت عادی هرگز قابلیت ارسال به سمت مشخص را ندارد؛ زیرا طول موج بلندی دارد ولی اولتراسونیک این قابلیت را در خود دارد با اینکه شنیده نمی‌شود. ما روی قابلیت شنیده شدن آن کار کرده‌ایم به طوری که وقتی به گوش فرد نزدیک شد شنیده شود. نمونه خارجی این دستگاه موجود است اما شرکت‌های تولید کننده به آسانی آن را در اختیار کشورهای دیگر قرار نمی‌دهند و به دلیل فناوری پیچیده‌ای که در آن به کار رفته بسیار گران است.

این دستگاه ثبت ملی شده و نمونه صنعتی آن دارای خصوصیات برجسته فنی است که این خصوصیات را ثبت بین‌المللی خواهیم کرد. تونل صدا در بخش کاربردی برنده جشنواره خوارزمی شده است. 

از این دستاورد در مکان‌هایی مانند نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها، نگارخانه‌ها و موزه‌ها می‌توان استفاده کرد. مثلا یک غرفه در نمایشگاه یا فروشگاه می‌تواند با استفاده از آن، صدا را به سمت مشخصی منتشر کنند، یا در مرحله‌ای افراد از آن برای کاربری‌های شخصی در منزل و تماشای تلویزیون استفاده کنند تا صدا برای دیگران مزاحمت ایجاد نکند. 

* طراحی و تولید دستگاه هولوفن در حوزه تبلیغات

فارس: از هولوفن‌ها و جذابیتش برایمان بگویید.

منتظری نمین: علاوه بر دستگاه تونل صدا موفق به طراحی و تولید دستگاه هولوفن شدیم که کاری جذاب در حوزه تبلیغات است. این دستگاه قابلیت پخش انواع ویدئو را به صورت سه‌بعدی و معلق در هوا دارد که کاری فوق‌العاده و جذاب است به طوری که با کنار هم قرار دادن چند دستگاه قادر به ایجاد تصاویری بزرگتر هستیم. این تکنولوژی می‌تواند نسل جدیدی در تبلیغات محیطی باشد و طی ۲ سال اخیر رشد چشمگیری در جهان داشته است.

* تولید دستگاه‌های قابل فروش و ورود به چرخه توسعه تکنولوژی در کمتر از یکسال

فارس: طراحی و تولید هولوفن چه مقدار زمان برد؟

منتظری نمین: حدود ۴ ماه زمان برد تا به یک محصول حداقلی (MVP)  برسیم که کارایی دارد. این یک دستگاه کوچک بود که کیفیت زیادی نداشت ولی تا حدودی می‌توانست سرمایه‌گذارها را قانع کند تا در این راه قدم بردارند. نهایتا بعد از گذشت ۶ ماه به مرحله نهایی رسیدیم و دستگاه‌های بزرگی که قابل فروش هستند را تولید کردیم و چرخه توسعه تکنولوژی را کمتر از یکسال طی کردیم. این سرعت برایمان جذابیت داشت؛ حتی در این بین نمونه‌هایی را نیز ا جاره دادیم و قابلیت ورود به بازار را پیدا کردیم. 

فارس: آیا در نظر دارید قابلیت‌های این دستگاه را ارتقاء دهید؟ 

منتظری نمین: زمانی که صفر تا صد یک تکنولوژی را توسعه می‌دهیم به منزله این است که قابلیت تغییر و بهبود در همه جزئیات وجود دارد. می‌توانیم حجم این دستگاه را به قدری بزرگ کنیم تا در کاربردهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار بگیرد و به دنبال این هستیم تا این تکنولوژی را با  استفاده از شرکای قابل اعتماد گسترده‌تر و به مراحل بالاتری توسعه دهیم. 

* قابلیت کمک به کارخانه‌های بزرگ در تولید و صادرات تکنولوژی 

فارس: چطور می توانید در این زمینه با مجموعه های دیگر همکاری کنید؟

منتظری نمین: ما یک استودیو کوچک و توسعه دهنده تکنولوژی هستیم، یک کارخانه بزرگ تولیدکننده لوازم الکترونیکی نیستیم و قابلیت این را داریم که به کارخانه‌های بزرگ در تولید و صادرات این تکنولوژی کمک کنیم تا باعث ارزآوری و جهش تولید در کشور باشیم. 

* انعطاف‌پذیری و خدمات پس از فروش از مزیت های برتر هولوفن

فارس: آیا این محصول مشابه خارجی هم دارد؟ 

منتظری نمین: بله، انگلستان و چین نیز این محصول را تولید کرده‌اند؛ البته ما مزایای متعددی نسبت به این دو کشور داریم. نمونه اروپایی  آن بسیار گران است و می‌توان گفت که نمونه چینی قابلیت انعطاف و شخصی‌سازی را ندارد و یک محصول مشخص بدون خدمات و ارائه انعطاف در کاربردهای مختلف است؛ البته ما علاوه بر مزیت رقابتی که در قیمت داریم قدرت انعطاف‌پذیری و خدمات پس از فروش برای کاربرد موارد خاص را نیز در نظر گرفته‌ایم که شاید حتی از قیمت مهم‌تر باشد. کسی که چنین دستگاهی را خریداری کند انتظار آن را خواهد داشت که بتواند برای چند سال بدون دغدغه کار کند و این ما هستیم که چنین انتظاری را برآورده می‌کنیم.

 فارس: این محصول چند درصد ارزان‌تر از نمونه مشابه خارجی آن است؟

منتظری نمین: محدوده قیمت‌هایی که وجود دارد متنوع است، نمونه اروپایی این محصول با چنین ابعادی (قطر ۸۵ سانت تا یک متر) حدود ۳ هزار دلار است که حدود ۴۰ میلیون تومان برآورد می‌شود و قیمت‌گذاری که ما روی این محصول انجام داده‌ایم چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است؛ البته چنانچه با همکاری شرکت‌های بزرگ تولید در مقیاس بزرگتری صورت بگیرد قیمت می‌تواند به مراتب پایین‌تر بیاید.

* چرخاندن چرخ صنعت در کشور و حمایت از دولت 

فارس: شما برای توسعه هولوفن نیاز به چه حمایت‌هایی دارید؟

منتظری نمین: در حال حاضر حمایت‌های خوبی از شرکت‌‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد. دستگاه هولوفن و تونل صدا را به عنوان محصول دانش‌بنیان نوع یک ثبت کرده‌ایم که شامل معافیت‌های مالیاتی است و معاونت علمی حمایت‌های ارزشمندی در  این راستا داشته است. ما مبنای کارمان را بر این قرار داده‌ایم که کسب‌وکارمان را به مجموعه‌ای تبدیل کنیم تا از دولت حمایت کنیم و باعث چرخاندن چرخ صنعت در کشور شویم و نمی‌خواهیم بگوییم که ما یک شرکت نیازمند هستیم و از ما حمایت کنید تا رشد کنیم؛ اینطور نیست.

استارت‌آپ‌ها و مجموعه‌های کوچکی همانند ما می‌توانند باعث رونق و چرخ تولید شوند و ما عملاً  می‌توانیم کنار کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ قرار بگیریم و به چرخه سیستم‌های صنعتی وارد شویم. چنین کاری برای ما بسیار ارزشمند است و قاعدتاً باید بتوانیم روی پای خود بایستیم و برای صنایع ارزش‌آفرین باشیم. 

* ورود به عرصه طراحی و تولید تجهیزات پزشکی 

فارس: از معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری وام نیز دریافت کرده‌اید؟ 

منتظری نمین: با توجه به اینکه ما یک واحد تحقیق و توسعه هستیم و کارهای تجاری انجام می‌دهیم سعی می‌کنیم وام را در راستای تولید تیراژ محصول دریافت کنیم ولی تاکنون وام  دریافت نکرده ایم.

ما علاوه بر اینکه در فضای تبلیغاتی فعال هستیم تمایل زیادی داریم که وارد تجهیزات الکترونیکی پزشکی شویم و چون توانمندی‌هایی که داریم کاملاً منطبق بر نیازهایی است که در آ‌ن صنعت‌ وجود دارد قطعا به حمایت صنایعی نیاز داریم که در آن بازارها حضور داشته باشند.  

*  بازار خوب هولوفن و مذاکره با کشورهای ترکیه و قطر 

فارس: آیا بستر مناسبی برای صادرات هولوفن وجود دارد؟

منتظری نمین: مذاکراتی با کشورهای ترکیه و قطر انجام داده‌ایم. تا جایی که اطلاع داریم کشورهای همسایه نمونه‌های خارجی این محصول را وارد بازار کردند و در حال رشد هستند به طوری که این هولو‌فن‌ها می‌تواند در آینده بازار خوبی داشته باشد با این وجود برای صادرات محصولی که به تازگی شکل گرفته فرایند سختی را باید طی کرد. 

باید از نظر فنی و نوع بازار به پایداری برسیم و طی چند ماه آ‌ینده نمونه‌‌ها تست شوند. امیدوارم مدل کارکرد خوب باشد و بتوانیم جلب رضایت مشتری‌ها را داشته باشیم و به یک محصول مطمئن و قابل ارائه برسیم که قابلیت صادرات داشته باشد. 

* فروش سالانه ۱۰۰ میلیون دلار هولوفن به ترکیه

فارس: ارزآوری هولوفن چگونه است؟

منتظری نمین: قطعاً می‌تواند ارزآوری داشته باشد. با تخمینی که زده‌ایم این محصول می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ ،‌ سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار فقط در کشوری مثل ترکیه بازار داشته باشد. با مزایای رقابتی که تولید در ایران برایمان دارد شاید بتوانیم ۳۰ تا ۵۰ درصد از این بازار را تصاحب کنیم مشروط بر اینکه تولیدکننده‌های قدرتمندی در کنار ما باشند. امیدوارم بتوانیم به راحتی وارد بازار روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس شویم. 

* برای تولید محصول جدید باید بازار و نیاز جامعه ایجاد شود

فارس: به نظر شما تولید در کشور نیازمند چه حمایت‌هایی است؟

منتظری نمین: مهمترین مساله این است که محصول تولیدی باید از بازار خوبی برخوردار باشد. اشتباهی که برخی از تولیدکنندگان مرتکب می‌شوند این است که محصولی را طراحی و تولید می‌کنند که خودشان به آن علاقمند هستند و بر این باورند که این محصولی که خلق کرده‌اند باید با تیراژ بالایی به فروش برسانند که در خیلی از مواقع چنین کاری به سرانجام نخواهد رسید. 

در تولید محصولات جدید نیز نباید بازار  پیدا شود بلکه باید تحقیقات انجام شود و بازار و نیاز جامعه ایجاد شود که این یک فرایند تجاری‌سازی است و تخصص مجموعه‌هایی است که کار فروش و تبلیغات را برعهده دارند. در عین حال دولت هم باید حمایت‌هایی در این راستا  انجام دهند و می‌توان گفت فقط یک بخشی از کار مباحث مالی را در برمی‌گیرد و بخش قابل توجهی نیز کمک به شرکت‌ها در ایجاد شبکه‌ها برای فروش و مسائل دیگر است. 

فارس: آیا این بستر برای شما فراهم است؟

منتظری نمین: به نظر می‌رسد بستر برای رشد کردن شرکت‌ها و کسب‌وکارها فراهم است، کارآفرینی دشوار است و انجام آن در هیچ جای دنیا کار راحتی نیست. مطمئنم از نظر شدت رقابت وضع‌ در ایران خیلی ساده‌تر از بسیاری از کشورهای دیگر است و به هر حال باید تلاش کنیم با تلاش و اقتدار در این مسیر دشوار قدم برداریم و به موفقیت‌های روزافزونی دست یابیم. 

فارس: ... و کلام آخر 

منتظری نمین: در حال حاضر صنایع در کشور به مرحله‌ای رسیده‌اند که توسعه و تکنولوژی توسط مجموعه‌های چابک و توانمند می‌تواند برایشان مهم باشد که بخشی از نیازهای کشور  است. مجموعه دیداب دسترسی به منابع نیرو انسانی جذابی دارد. در ایران یک جمعیت ۸۰ میلیون نفری داریم که خوشبختانه یا متاسفانه با فیلترهای شدیدی مواجه ‌است و چکیده‌ای از جوانان به سوی دانشگاه‌ صنعتی شریف و یا دانشگاه‌های دیگر سوق پیدا می‌کنند. استعدادهای بسیار ارزشمندی در این مراکز هستند و برای رسیدن به چنین جایگاهی قطعا فشار زیادی را تحمل کرده‌‌اند تا خودشان را ارتقاء دهند. اگر شرایطی را مهیا کنیم که این افراد به سمت علاقمندی‌هایشان پیش بروند قطعا اتفاقات فوق‌العاده‌ای در کشور رخ خواهد داد. 

ما به دنبال این هستیم فضایی ایجاد کنیم تا از توانمندی‌هایمان به خوبی لذت ببریم و اگر چنین کارهایی بیشتر شود قطعاً انسا‌ن‌ها احساس خوشبختی بیشتری خواهند داشت و این بخشی از ماموریتی است که برای ما وجود دارد و فکر می‌کنم بسیار ارزشمند است.  

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول