اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اعتراضات جدید در قزاقستان و نقش ضعیف مخالفین

کارشناس سیاسی روس گفت: در برگزاری راهپیمایی های جدید اعتراضی در قزاقستان که در شرایط قرنطینه صورت گرفت، احزاب و مخالفین سیاسی دولت هیچ ارتباطی با گروه های اجتماعی معترض نداشتند.

اعتراضات جدید در قزاقستان و نقش ضعیف مخالفین

«الکساندر کنیازف» کارشناس سیاسی روس در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه قرار داد، به بررسی راهپیمایی های چند روز پیش قزاقستان و پیامدهای آن برای امنیت این کشور پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: اتفاق افتادن چند مورد راهپیمایی و تظاهرات در برخی از شهرهای قزاقستان این پرسش را به میان آورده است که آیا با وخامت اوضاع اقتصادی و اجتماعی در پی شیوع ویروس کرونا، امنیت این کشور آسیب پذیر نخواهد شد؟

البته اعلام وضعیت اضطراری در قزاقستان باعث وخیم شدن وضع اقتصادی و اجتماعی شده و در حقیقت طی مدت زمان کوتاهی اقتصاد این کشور مواجه رکود، تورم، کاهش ارزش پول ملی، افزایش بیکاری و افت درآمدهای بیشتر مردم شد.

کاهش قیمت نفت و افت شدید درآمدهای بودجه و صندوق ملی، باعث کاهش توانایی دولت در حوزه های اجتماعی شد.

با این وجود از ابتدا، اتفاق افتادن اغتشاشات اجتماعی و به ویژه سیاسی در قزاقستان بعید به نظر می‌رسید. اعلام وضعیت اضطراری و قرنطینه در همه شهرهای بزرگ (نظیر «نورسلطان»، «آلماتی»، «چیمکنت» و غیره) برای مقامات امکان تشدید سانسور رسانه ها، ایجاد محدودیت برای دسترسی به اینترنت، ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمعات و استفاده از نهادهای امنیتی و انتظامی برای تثبیت اوضاع را فراهم کرد. این همه با شیوع ویروس کرونا توجیه شده و اکثریت جمعیت نیز از آن پشتیبانی می‌کند.

بنابر این منشأ بروز اغتشاشات اجتماعی می تواند این نکته باشد که تعداد زیادی از مردم در حومه شهرهای بزرگ به سر برده و قبل از جاری شدن قرنطینه در اصل کارمزد ساعتی یا فقط یک روزه داشتند که وضعیت اضطراری آنها را از دسترسی به حداقل دستمزد محروم کرد (طبق برآوردهای رسمی تعداد چنین افراد در شهر «آلماتی» حدود 700 هزار خانواده و در شهرهای «نورسلطان» «چمکنت» تا 500 هزار نفر می‌رسد).

در ماه مارس سال جاری میلادی در آلماتی بارها تلاش تعداد قابل توجهی از مردم برای عبور از پاسگاه‌های جاده ای قرنطینه جهت ورود به این شهر به ثبت رسید.

اقدامات مربوط به جبران اجتماعی این وضعیت به طور عمده به دلیل ضعف مقامات محلی موثر نبوده و از سوی هم وخیم شدن شرایط مالی امکان پاسخ گفتن به نیازهای مردم را محدود کرده است.  

فعلا کنترل وضعیت امکان پذیر می باشد ولی به میزان پیچیده تر شدن شرایط اقتصادی و اجتماعی، احتمالا ظرفیت نهادهای امنیتی و نظامی برای این امر کافی نخواهد بود.

به این دلیل در قزاقستان بسیج نیروی ذخیره با هدف کمک به تقویت نهادهای امنیتی و نظامی برای اجرای وضعیت اضطراری و قرنطینه صورت گرفت.

باید گفت که در قزاقستان در تأمین وضعیت اضطراری نقش نهادهای امنیتی و نظامی بسیار مهم بوده و این موضوع حتی در شرایط کاهش محدودیت های مربوط به شیوع کرونا نیز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

بر اساس حکم پزشک ارشد بهداشتی قزاقستان که در 7 ژوئن (18 خرداد) صادر شد، وزارت دفاع، کمیته امنیت ملی، پلیس و ریاست امور دستگاه رئیس جمهور از حق ایجاد محدودیت های مربوطه در شهرها و مناطق این کشور برخوردار می باشند.

البته این اقدام با توافق رهبری عالی سیاسی قزاقستان انجام شده و علاوه بر افزایش نقش نهادهای امنیتی و نظامی، همچنین می تواند به معنای کنترل ضعیف مرکز بر اقدامات مقامات منطقه‌ای و محلی باشد.

طبیعی است که در شرایط بحران اقتصادی، حفظ محدودیت های قرنطینه در رابطه به بسیاری از فعالیت های اقتصادی منجر به افزایش سطح اعتراضات در محیط کسب و کار خواهد شد.

راهپیمایی که در 6 ژوئن (17 خرداد) با شرکت صدها نفر نمایندگان تجارت و مشاغل کوچک و متوسط در استان «آتیرائو» برگزار شد، هدف لغو قرنطینه و از سرگیری فعالیت های تجاری در این منطقه را دنبال می کرد.

البته مخالفین سیاسی قزاق و برخی مراکز خارجی می توانند تلاش های را برای استفاده از وجود روحیه اعتراضی مربوط به مسائل اجتماعی در این کشور دنبال کنند.

اما موفقیت آمیز بودن هرگونه مداخله بیرونی به آن بستگی دارد که تا کجا مبتنی بر اعتراضات داخلی است.

واقعیت امر این است که احزاب و گروه های مخالف موجود دارای ارتباط قوی و منسجم با جامعه به ویژه در خارج از شهرها نمی باشند. به این دلیل بسیار بعید خواهد بود که یکی از این احزاب یا گروه‌ها بتواند اعتراضات را سازماندهی و رهبری کند.

این نکته در مورد برگزارکنندگان راهپیمایی های 6 ژوئن (17 خرداد) در شهرهای «آلماتی»، «نورسلطان» و «چمکنت» کاملا صدق می‌کند.

بدون تردید در رابطه به این راهپیمایی ها می توان نوعی از عناصر انسجام بین گروه های سیاسی مختلف را مشاهده کرد: از یک طرف «مختار آبلیازف» مخالف سیاسی دولت و رئیس سازمان «انتخاب دموکراتیک قزاقستان» که در فرانسه به سر می برد و از طرف دیگر فعال محلی «ژانبالات مامای» طرفداران خود را به راهپیمایی در مکان و زمان واحد دعوت می‌کنند.

با این حال تعداد هواداران هر دو نفر یادشده اندک بوده و مهم تر از همه هیچ ارتباطی با گروه های اجتماعی که از ظرفیت واقعی اعتراضی برخوردارند، نداشته و از نفوذ خاصی هم در میان آنها برخوردار نمی باشند.

بنابراین در میان مدت هر نوع اعتراضی، محدود و بدون سازمان یافتگی خواهد بود که این نکته بسیار مهم می باشد.

ظرفیت نیروهای امنیتی و نظامی قزاقستان برای واکنش در برابر این نوع تحرکات کاملاً کافی به نظر می رسد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول