اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

جذب ۸۴۰ میلیارد تومان اعتبار مرتبط با کرونا در همدان/ بالغ بر ۵۰ هزار بیکار داریم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان از اخذ۸۴۰میلیارد تومان تسهیلات مربوط به کرونا خبر داد و گفت: این تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به ۱۴ گروه شغلی که ستاد کرونا ابلاغ کرده پرداخت می شود.

جذب ۸۴۰ میلیارد تومان اعتبار مرتبط با کرونا در همدان/  بالغ بر ۵۰ هزار بیکار داریم

احمد توصیفیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان اظهار کرد: ما به عنوان دبیرخانه اشتغال از توسعه واحدهای تولیدی به ویژه کسب و کارهایی که موفق عمل کردند برای هر حمایتی پیشقدم هستیم چراکه این واحدها با توسعه، ظرفیت اشتغال جدید را ایجاد می‌کنند. 

وی در خصوص مباحث اوقافی از مشکلات برای توسعه واحدهای تولیدی گفت: موضوع باید در ستاد تسهیل استانی برای رفع مشکل مطرح شود، هرکجا کار به ما محول شود برای حمایت از آن واحد یا واحدهای تولیدی تلاش خواهیم کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه علاوه بر شفاف‌سازی، تمام فرآیند‌ فعالیت‌ها چون ثبت نام، تسهیلات، تعداد شغل،...در سایت اداره کل تعاون درج می‌شود افزود: دوره آموزشی برای همکاران با توجه به اینکه همه فعالیت‌های اداره کار به سمت به حداقل رساندن وابستگی به نیروی انسانی و تاخیری‌ها می‌رود را برگزار کردیم.

وی درباره الکترونیکی شدن فعالیت این سازمان با تدوین سه رویکرد بیان کرد: در رویکرد اول و دوم انجام ثبت‌نام‌ جامعه مخاطب از طریق بخش خصوصی مشابه دفاتر پیشخوان و براساس توانمندی خود افراد و میزان آشنایی آن‌ها انجام می‌شود.

توصیفیان با اشاره به اینکه همه فرآیند پرداخت حدود ۴۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به بیش ۳ هزار ۵۰۰ طرح روستایی در استان از طریق سامانه انجام شد افزود: ما در رویکرد سوم جاهایی که سواد به روز و الکترونیکی وجود ندارد انجام کارهای ثبت و سامانه‌ای مراجعین را به همکاران تکلیف کردیم.

رشد ۱۷۳ درصد جذب اعتبار شهرستان تویسرکان در بخش تسهیلات روستایی

وی در ادامه از رشد ۱۷۳ درصد جذب اعتبار شهرستان تویسرکان در بخش تسهیلات روستایی سخن گفت و خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات به دو طرح بالای ۱۰ میلیاردی از محل متمرکز ملی به شهرستان بهار باعث جابجایی جایگاه تویسرکان از اول به دوم در جذب تسهیلات امسال شد با این وجود هم رقم جذب تویسرکان بسیار مناسب است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در پاسخ به این سوال که با وجود تعداد اشتغال‌‌های ایجاد هر ساله چرا از آمار بیکاران کاسته نمی‌شود؟ گفت: این موضوع که اگر فردی یک ساعت کار می‌کند بیکار محسوب نمی‌شود، با تعهد اشتغال‌زایی از سوی  کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری ارتباطی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در بحث اشتغال‌زایی در کارگروه اشتغال بین ۱۸ دستگاه مجوزدهنده و پرداخت‌کننده تسهیلات تقسیم کار شده که منجر به اشتغال پایدار می‌شود بیان کرد: تعهد مشخص شده برای دستگاهای عضو کارگروه اشتغال تویسرکان در سال ۹۹ ایجاد یک هزار و ۵۳۰ شغل در شهرستان است.

توصیفیان با بیان اینکه ما نمی‌گوییم که اصلا بیکار نداریم اظهار کرد: در کل استان بالغ بر ۵۰ هزار بیکار داریم که جمعیتی به اندازه یک شهرستان می‌شود، باید توجه کنیم که همزمان ورودی بازار کار را هم داریم به عنوان مثال ۵ سال گذشته یعنی ۵ سال سن جمعیتی افزایش داشته است.

وی ادامه داد: علاوه بر این هم در جامعه ما متاسفانه به این صورت جا افتاده که شغل دولتی تنها شغل پایدار است و اگر فردی فعالیتی انجام می‌دهد به عنوان شغل موقت به آن نگاه می‌کند و دنبال شغل بهتر هست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه بخشی از این مسئله هم به فارغ التحصیلان دانشگاهی برمی‌گردد، تاکید کرد: متاسفانه در اینجا عدم تطابق نظام آموزش عالی با نظام بازار کار را داریم که این امر سبب می‌شود شغل متناسب برای فارغ‌التحصیلان  دانشگاهی کمتر باشد.

نرخ بیکاری فارغ التحصیلان به نسبت بیکاری افراد دارای مهارت با تحصیلات پایین‌تر بیشتر است

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر اینکه نرخ بیکاری فارغ التحصیلان به نسبت بیکاری افراد دارای مهارت با تحصیلات پایین‌تر، خیلی بیشتر است خاطرنشان کرد: متاسفانه یک توقع و انتظاری هم دانشگاه‌ها و موسسات ایجاد کردند، که به این وضعیت کمک کرده است. 

توصیفیان در ادامه مشاغل خانگی را به واسطه دلایلی از جمله تحمیل نشدن هزینه‌های مکان، رفت‌ و آمد، آب و برق و... منطقی‌تر و به صرفه‌تر دانست و اضافه کرد: زمان برای مشاغل خانگی شناور است به نحوی که یک بانوی متقاضی می‌تواند ضمن انجام امور زندگی با استفاده از این فرصت برای خود درآمدزایی داشته باشد.

وی مزیت دیگر و حائز اهمیت مشاغل خانگی را انتقال مهارت سینه به سینه دانست و با اشاره به اینکه کار گروهی در  مشاغل خانگی بسیار زیاد است اظهار کرد: بر همین اساس هر ساله سعی کردیم اعتباری را برای استان و شهرستان‌ها با نرخ چهار درصد و حداقل ضمانت‌ها داشته باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان آخرین مبلغ سقف پرداختی برای متقاضیان مشاغل خانگی را ۵۰ میلیون تومان به ازای هر شغل اعلام کرد و یادآور شد: تاکید ما بر ایجاد زنجیره‌های ارزش است که کار به صورت شرکت‌های تعاونی پشتیبان انجام گیرد.

وی با بیان اینکه به شرکت‌های تعاونی پشتیبان تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد می‌دهیم تاکید کرد: یکی از مشکلات مشاغل خانگی فروش محصول هست که در قالب شرکت تعاونی پشتیبان مسائلی نظیر کیفیت کالا، فروش محصول، برندسازی، عقد قرارداد و موضوعاتی این چنین رفع می‌شود.

نرخ بیکاری همدان حدود هشت درصد است

توصیفیان با اشاره به استقبال افراد متقاضی مشاغل خانگی در قالب شرکت تعاونی پشتیبان، در خصوص گلایه برخی از افراد پیگیر برای شرکت تعاونی پشتیبان  گفت: ما تا مراحل اخذ مجوز دستگاه‌های اجرایی و تایید کمیته فنی بابت پرداخت تسهیلات مسئله‌ای نداریم اگر هم در مباحث ضامن و امور بانکی مورد خاصی بود، پیگیر هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش از اخذ ۸۴۰ میلیارد تومان تسهیلات مرتبط با کرونا با نرخ ۱۲ درصد برای استان خبر داد و گفت: استان همدان در بین ۱۰ استان غرب کشور بالاترین رقم اعتباری را دریافت است.

مدیرکل تعاون، رفاه اجتماعی استان همدان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نرخ بیکاری حدود ۱۸ درصدی کرمانشاه، میزان اعتبار اخذ شده استان ما در خصوص کرونا حدود ۳۰۰ میلیارد بیشتر است؛ درحالی که نرخ بیکاری همدان حدود هشت درصد است.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام پرداخت تسهیلات مربوط به کرونا از طریق سایت کارا در حال انجام است تاکید کرد: این تسهیلات برای ۱۴ گروه شغلی که ستاد مبارزه با کرونا ابلاغ کرده پرداخت می‌شود.

توصیفیان با بیان اینکه تسهیلات به واحدهای جزو ۱۴ گروه به ازای هر نیروی کار ۱۲ میلیون تومان با نرخ ۱۲ درصد با شرایط ضامن‌های مناسب پرداخت می‌شود یادآور شد: افرادی که با مجوز ستاد مبارزه با کرونا استانی یا ملی و یا شورای تامین تعطیل شدند به ازای هر نیروی کار ۱۶ میلیون تومان با نرخ ۱۲ درصد تسهیلات پرداخت می‌شود؛ البته سعی شده که ۵۰ درصد برای حقوق و ۵۰ درصد برای کارهای عملیاتی و سرمایه در گردش باشد.

انتهای پیام/89010

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول