اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

گردش چرخ‌های احتکار بر روی ریل‌ قطار

کاهش تولید، افزایش قیمت و دسترسی نداشتن مردم برای خرید مستقیم خودرو، ترمز قیمت‌ها را بریده و بازار خودرو را به شدت آشفته کرده است.

گردش چرخ‌های احتکار بر روی ریل‌ قطار

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شاید شنیدن کلمه احتکار تا چند سال پیش جمع کردن انبوهی از مواد خوراکی نظیر قندو شکر یا برنج و یا مواد بهداشتی در انبارها، سوله‌ها یا زیرزمین‌ها را در ذهن ها تداعی می کرد! اما امروز وقتی از احتکار سخن به میان می آید می بینیم که پای سودجویان به دپو کردن انواع و اقسام خودرو هم باز شده است.

سردرگمی مردم در بازار خودرو از گرانی این ارابه ناایمن گرفته تا سهم آن در تلفات جاده‌ای، دردسرهای خدمات پس از فروش، عدم پایبندی شرکت به تعهدات و بی‌کیفیتی قطعات جملگی بخشی از مسائلی قدیمی است که همیشه برای مشتریان دردسرساز شده اما اکنون گویا قضیه احتکار نیز به جمع چالش‌های پرتعداد این بازار در شیراز و استان فارس پیوسته است
یکه‌تازی خودروسازان داخلی در بازاری بی‌رقیب،حق انتخاب را از مردم گرفته به‌نحوی‌که حتی به‌ناچار برای خودروهای از رده خارج این شرکت‌ها نیز صف‌های طویل چندمیلیونی بسته می‌شود و انگار دیگر توقعاتی مانند طراحی به‌روز،کیفیت و ایمنی به‌طور کامل از دل جامعه مشتریان رخت بربسته است.
کاهش تولید، افزایش قیمت و دسترسی نداشتن مردم برای خرید مستقیم خودرو، ترمز قیمت‌ها را بریده و بازار خودرو را به شدت آشفته کرده است. مدت‌هاست قیمت‌ها در بازار خودرو از کنترل خارج شده است، بازاری که حاشیه‌های آن داغ‌تر شده و خودرو با قیمت کارخانه، حکم کیمیا یافته و تنها افراد معدودی که به برخی واسطه‌ها دسترسی دارند، می‌توانند مستقیم از کارخانه خودرو تحویل بگیرند.
تا جایی که در هفته گذشته کشف 386 خودرو در پارکینگ راه آهن شیراز خبرساز شد و مدیرکل راه آهن از آن ابراز بی اطلاعی کرد.
۲۹ اردیبهشت ماه امسال وزارت صمت هرگونه دپو و نگهداری خودروی بدون پلاک در پارکینگ‌ها را مصداق احتکار دانست و اعلام کرد که با محتکران برابر دستور قضائی برخورد خواهد شد.
نگهداری خودرو بدون پلاک مصداق بارز احتکار است
در این راستا به گفته پلیس امنیت اقتصادی فارس طبق ماده چهار قانون تعزیرات حکومتی حمل و نقل و نگهداری خودروهای بدون پلاک انتظامی مصداق بارز احتکار است.
سرهنگ ابراهیم یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شیراز اظهار داشت: هفته پیش تعداد 386 دستگاه خودرو در پارکینگ راه آهن فارس کشف شد که همه آنها بدون پلاک انتظامی بودند.
وی با اشاره به اینکه این خودروها دو هفته در پارکینگ یاد شده قرار داشتند و طی نامه نگاری وزارت صنعت،معدن و تجارت در 28 اردیبهشت 99 به کلیه خودروسازهای کشور مبنی بر تعیین تکلیف خودروهای بدون پلاک،اظهار داشت: براساس این ابلاغیه هیچ خودروسازی حق ورود ، خروج و جابجایی خودرو حتی با تریلی‌های مخصوص حمل خودرو بدون پلاک انتظامی را ندارد.
یگانه با تاکید بر اینکه این قانون پیش از این هم وجود داشت اما به خوبی اجرا نمی شد، افزود: تلاطم بازار خودرو سبب شد این قانون مجددا یادآوری شده و لازم الاجرا شود بنابراین براساس این قانون دپوی 386 دستگاه خودروی بدون پلاک در پارکینگ راه آهن شیراز،مصداق واقعی احتکار است.
پلیس امنیت اقتصادی فارس در این رهگذر گفت: پرونده این موضوع تشکیل شده و موارد در دست بررسی است و مراجع قضایی عال یا عاملان قصور را تشخیص خواهند داد.
جهت بررسی بیشتر این موضوع، چندبار از طریق تماس و پیامک خواستار گفت‌وگو با مدیرکل راه آهن فارس شدیم که وی از طریق پیامک اعلام کرد که وظیفه راه آهن حمل بار و مسافر است و این کار طبق مقررات ادامه دارد. وی اعلام کرد "که این موضوع باید از جانب مدیرکل صمت پیگیری شود و ایشان مصاحبه ای با رسانه ای انجام نداده است."
این در حالی است که مصاحبه‌های متعددی از وی در رسانه های مختلف مبنی بر اینکه" پارک کردن خودرو در فضای باز و غیر سرپوشیده و بدون فنس و حفاظ مصداق احتکار نیست و این خودروها جهت انتقال به نمایندگی های مجاز سراسر کشور از طریق خطوط ریلی راه آهن شیراز در این مکان قرار داشته اند و این موضوع روالی عادی در کشور است، منتشر شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول